Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Smala eller breda däc?
1283 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Smala eller breda däc?

Alltid när det pratas banåka och däcks val så väljer alla att lägga på så breda däck som möjligt. På senare tid har jag funderat lite om det igentligen inte vore roligare med smalare däck. Borde inte bilen bli roligare och enklare att hantera med mindre mekaniskt fäste???

En fundering bara....

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Det du pratar om kallas Drifting.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

ice skrev:
Det du pratar om kallas Drifting.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det finns ju alltid nåt som är "lagom". Själv skulle jag kanske fundera på 225or (istället för 205or) men absolut inte bredare (får inte plats och finns inte tillräckligt små).
Rullmotstånd och möjlighet att skapa värme (suddgummimjuka däck rullar ännu trögre) är ju issues om man inte har "tillräcklig" motor.

Men har man motor så det räcker är det väl bredast möjliga på drivhjulen och lämplig bredd för balans i andra änden.

Det går ju att köra på bana med gatdäck också, och då har man ju långt ifrån maximerat greppet (jämförbart med smalare Rdäck kanske).

BjörnH
Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005

Bredare däck = oftast mera grepp, vilket man oftast är ute efter. MEN...det kan ju bli för mycket också. Om bilen/chassit/fjädringen är för mjuk så kan det ökade greppet ju göra bilen svårkörd på gränsen, felbalanserad och "dum".
Hellre en välbalanserad bil som driftar lagom och går att rikta om än en bil som tuggar sig runt i för stora skor.
Min åsikt.

(PCS #9240)
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Det man ska fråga sig är om man ska vara snabbast på banmötena eller om man ska ha roligast .

När jag hade S2;an så fick jag gamla 16" av en lokal däck handlare som jag klämde ut ett eller två banmöten ut. Otroligt ekonomiskt.
o jag kan inte säga att jag led av att det kanske gick nån sekund långsammare med dom däcken än om jag kört på nått annat. Det var lika skoj i alla fall . Till o med som du skriver så blir ju bilen ärligare på nått vis.

NS BTG: 9.10.21

Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Jag har valt smalare däck på senare tid ,tycker att körningen blir mycke roligare och lugnare , finns en massa på + kontot, för att välja smalare däck .

Billigare inköp,mindre rullmotstånd + lägrevikt och betydligt enklare att lära sig var gränserna går .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

För mig som bara kör banträffar och inte tävlar finns ingen anledning att ha maximalt grepp som går att montera på bilen. I slutänden kommer jag ha en bil som jag aldrig törs närma mig gränserna på. För mig är det roliga bakom ratten att vara nära gränsen och att känna att jag har kontroll.

Smala eller breda däc?
1283 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande