| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
318is "oljefiltersadapter"
|
1908 besök totalt |
|
Hej! BMW har sin egen variant med kopphållare till oljefilter på sina M42 modeller. Jag undrar om det finns någon sorts ombyggnadssats för att få ut oljan till kylaren och andra saker? Det är nämligen så att jag vill ha oljekyl av någon sort samt gärna avtappning av trycksatt olja till turbon. så från är: 1. Hur får jag olja in och ut från M42 för att skicka till kylen? 2. Var tar jag trycksatt olja ifrån? Jag har jättefina olja/kylarvatten värmeväxlare för oljan som man monterar i sandwitch mellan "vanlig" påskruvad oljefilter och blocket. Detta är omöjligt att montera på Bää Em Väää pga. "koppen". Hur brukar 318is-åkare ordna detta? Kan man kapa hela "koppen" och montera något annat? Finns det ombyggnadssats? Himla synd, så fin motor och så uselt dimensionerat oljesystem. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Finlösningen: Fräs eget adapterblock.
Halvfullösning: Red ut hur oljan går inne i koppen och svetsa på uttag så du kan koppla på slangar där. Fullösning: Gör som "alla" andra och kör iaf...med tummarna korsade.
Har ett halvfärdigt projekt liggandes för adapterblock...men tid/prioriteringen är på annat håll sen länge. Marknaden verkar dock finnas för den händige. Kommer du på ngt smart sätt att koppla in dig på originalkoppen får du gärna skrika till. |
||
|
Är tydligen lite bökigt...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Fick stora nojjan själv när oljan verkade på tok för tunn vid kontrollen efter tidsträningen i BMW Cup. (Penzoil 20W60 droppade som vatten från stickan).
Ska börja med att mäta oljetempen för att se om man är i farozonen. TILLÄGG: http://www.victoryproductdesign.com/ _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
Detta ser ut att vara precis det jag behöver. Med det står "E36 oil Cooler Adapter". Passar den på M42 tror ni? Kopp som kopp, eller? _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Japp, den passar. De till E46 har skruvlock och passar inte.
Läste på lite häromdagen om oljekanalernas väl och ve...och lockets oxå för den delen. Man bör nog INTE försöka kopiera locket i stil med att bara "dra på lite anslutningar till koppen". Det var mer avancerat än så... Väljer man den vägen måste man verkligen ta reda på hur det funkar. |
||
Gissa om jag legat sömnlös för att klura ut hur lock-lösningen fungerar...
_________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
|
Re: oljefiter flytta!!!
Hur har du plockat ur oljan från motorn då? Det är detta som är ett "problem" eller iaf så kräver det en del eget arbete eller att man köper ngt färdigt, vilket nämda lock är enda allternativet mig veterligen, för en slant... Angående reducering vet jag inte. |
||
|
jag har inte börjat än men man borde kunna ta bort den som sitter där hela koppen och så finns de två hål och då ska de ju inte va så mycke problem för att en retur och en tryck bara och prova sig fram!!!!
_________________ jonny gustavsson |
||
Där finns inte två hål...där finns 4...
Men visst, inga problem att lista ut vilket som går vart. Man måste dock fräsa ett adapterblock att bulta dit. Sen sätter du slangarna i adapterblocket. Hålen i kåpan är dels ett 4-kantigt och ett har enbart en klämpassning (Sitter bara bultar så den kläms i underkant.) där en styrning med o-ring måste in om det ska bli tätt. Absolut inget omöjligt, men det kräver en hyffsad maskinpark och nga stunders funderande. Håller som bäst på att klura på en allternativlösning jag kom på medans jag skriver...inte säker på om det går eller är enklare dock.
|
||
|
nån som har ritningar eller fler bilder på den här?????
http://www.victoryproductdesign.com/ _________________ e r i k e r i k s s o n |
||
|
Re:
Så här ser det ut http://bmwfans.info/original/E30/2-T _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||
|
Re:
ööö nej _________________ e r i k e r i k s s o n |
||
|
Det var alltså meningen att ni skulle reagera på det jag skrev...
På rejsa vill vi undvika märkesfrågor, det borde ni känna till vid det här laget. Ibland kan märkesfrågor vara ganska allmäna, eftersom bilar är uppbyggda ganska lika, men i detta fallet verkar det vara ett speciellt problem för 318 is, IS, Is, iS (eller vad nu korrekt benämning är)
EDIT: Ändrade till två "r" istället för tre i ordet korrekt.
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1908 besök totalt |