Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
V6 i alu framhjulsdrivet *nu sökes växellåda*
<<   1, 2, 3, 4, 5
2 besök senaste veckan (15269 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Det är alltså 3-literssexan som sitter i (nyare) Mondeo (och de andra bilarna som Jagga som nämnts tidigare) som Noble använder nu, förut har man väl kört med 2.5-litersvarianten också. Finns både i ST220 (227 hk) och i 3.0 (Ghia X, Titanium tror jag) med 204 hk.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
therealpinto skrev:
Det är alltså 3-literssexan som sitter i (nyare) Mondeo (och de andra bilarna som Jagga som nämnts tidigare) som Noble använder nu, förut har man väl kört med 2.5-litersvarianten också. Finns både i ST220 (227 hk) och i 3.0 (Ghia X, Titanium tror jag) med 204 hk.

/Gustaf


Jepp, men 2.5 liters varianten har de tvärställd. Trelitersvarianten sitter längsmonterad = bättre motorfästen.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
olofson skrev:
SteQve skrev:
Min önskelista på v6:a

60 grader (jämn drift)
24 ventlier
ca 2.5-3.5L (170 - 220 hp)
2 kammar per bank (men det lär bli svårt)
helt i alu
skall vara avsedd för längsmontering (dvs gå att fästa på sidorna av bankerna, som en v8)

omöjligt?

Ford Duratec V6 2.5 och 3.0 (Cougar, Mondeo V6, Mondeo ST200, Mondeo ST220) är 60-graders, 24-ventilers, DOHC (två kammar per bank med rullvippor), är helt i alu - men fästen är lite värre!

På ena sidan finns några grövre hål där mellanaxeln mellan diff och vänster drivaxel sitter, och de borde hålla, tycker man. På andra sidan finns dock inget annat än plats för oljefilter och några mindre hål åt kamkedjehållet till för AC-kompressorn. Där finns inget jag skulle våga bulta ett motorfäste i.

Motorn är avsedd att hänga i ett grovt fäste som sitter bultat i blocket mellan topparna och sträcker sig ut mellan kamkedjorna, samt i växellådan som i sin tur sitter med ett fäste på var sida av sprängkåpan. Motorn ska alltså hänga i växellådan och några bult mellan topparna.

Det där fästet mellan topparna går f ö inte att få loss utan att lyfta ena toppen, kan jag upplysa om! ...fast eftersom jag inte ska ha eländet (ingen styrservopump att "bygla" över, och tunga som är dessa bitarna, dessutom) så blev det borrmaskin istället. (Lite onödigt att lyfta en topp bara för det...)

I min Westfield ska jag naturligtvis ha motorn längsmonterad (med Honda S2000-låda), men det blir lite special: Inga fästen alls på sidorna av själva motorn, utan ett framåt från blocket (mellan topparna och ner till ramen) och ett fäste på var sida ut från adapterplattan mellan motor/växellåda.


Det där med rullvippor...har fått för mig att det bara är en massa meck med sådant. Om man har två kammar per bank, varför har man då rullvippor? Min gamla slöa fyra hade två kammar, å där låg nockarna mot tryckarna, inga rullvippor alls...

Någon som kan förklara för mig?


Så här ser det ut i toyota motorn...



olofson - kan du skicka bild på hur det ser ut i din? Eller om någon hittar en bild på nätet...

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Har mailat Noble och fått lite info om deras motor. Det är en duratec 3L men utan rullvippor. Modellen heter tydligen DAMB.

Dock visste de inte i vilka bilar dessa motorer satt...

Någon som vet?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2009



3L Duratec (Mazdamotor) sitter i Mazda 929.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Enligt Wikipedia så verkar DAMBen sitta i syskonbilarna Lincoln LS och Jaguar S-type.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Mondeo_V6_engine

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Joakim Winkler skrev:
Enligt Wikipedia så verkar DAMBen sitta i syskonbilarna Lincoln LS och Jaguar S-type.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Mondeo_V6_engine


M, jag såg det...men hade hoppats på några fler. Den enda jagga jag hittat med den motorn skulle skroten ha 30 000 för

Lincoln verkar jag inte hitta alls...

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Jag kämpare vidare...efter att ha förstått att 3,0 Duratec är omöjlig att få tag i, å att 2,5 har rullvippor ligger camryn bäst till.

Andra intressenter är Audis sexor: 2,8 alternativt 2,7T. Audi-stollar - vad är det för klass på dessa motorer?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
OKIDOKI! Då hämtar jag ny motor på torsdag...En Camry sexa från en -99 som rullat 7000mil.

Nu är det bara en växellåda som skulle lämpa sig. Gärna sexväxlad och passa för mittmontering (längsmonterad). Bör inte heller kosta som sveriges stadsskuld

Vart skall jag börja leta efter en sådan låda?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Jag fortsätter mina monologer här i tråden

Detta skall vara ett svänghjul för camry-motorn:

http://www.nipponpower.com/product.phtml?p=95&var=2235&mmk=358&msg=Good+news%21+This+part+is+available+for+your+Toyota%21%0A%09%09%09%09%28%3Ca+href%3Davailability.phtml%3Fp%3D95%26skip%3D1%3ECheck+other+make%2Fmodel%3C%2Fa%3E%29

Är detta ett svänghjul för att koppla mot manuella lådor? Det verkar så i alla fall...känner mig inte så haj på såna här saker....

Det ryktas om att subaro har växelådor som skulle passa för mittmontering, även getrag har ju fina lådor. På vilka bilar hittar man dessa?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



Fränt.
Kolla bara med dem så att svänghjulet passar på en 1MZ-FE från -99 så ska det vara grönt. Sen behövs ju iofs resten av kopplingen också.

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Resten av kopplingen borde man väl kunna köpa här i sverige? Beror väl på antalet splines i växellådan och så va?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Det ryktas om att 01E växellådor från audi skall funka fint för mittmontering...

Vilka bilar kan de sitta i? Sett bilder på dem, men där ser det inte ut att vara 4WD, utan bara drivaxlar på sidorna, inget i änden av lådan. Folk som bygger GT40 replikor verkar använda dem.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Nu e motorn - en 1mz-fe hemma i garaget och skall pysslas om. Jag skall ju ha ett helt annat motorstyrsystem, så jag antar att jag kan riva bort var enda kabel jag hittar (spar tändspolar och knacksensor).


Något jag bör tänka på innan jag slänger hela kabelhärvan?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Släng inte bort kabelhärvan, spara den, du kommer säkert sakna nån kontakt eller annat obskyrt om du kastat den.

När bilen sedan är klar kan du kasta den...

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



Grattis!
Förlåt att jag inte har hunnit in under bilen , men nu kan du ju mäta själv.. thumbs up

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Haha! Lugna puckers...

Jo, men du sa ju att de va bra fästen på motorn...å de va de! Jäkla fin kvalite på motorn me. Måste fota. Motorn glänser fortfarande och är blank, inte så där mörk som alu blir efter ett tag. Rena fröjden att få jobba med denna motorn....

Nu börjar jakten på en låda, har fått massa uppslag och skall nu försöka luska ut vilken som passar mig bäst, sen är det dags att börja leta

Så i morgon är det vägning och mätning för lilla stumpan Ska riva ned allt och se vad man kan bygga om. Gillar inte designen på insuget utan skall försöka bygga om det.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Har hittat en växellåda från en audi 2,8 (från 93). Den har gått ganska långt och skulle nog behöva servas.

Finns det någon som kan göra det i sverige? Jag skulle vilja ha den totalrenoverad och fräsch...omöjligt?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Skruva banåkabil
V6 i alu framhjulsdrivet *nu sökes växellåda*
<<   1, 2, 3, 4, 5
2 besök senaste veckan (15269 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande