Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya Miata, bra eller?
1, 2   >>
2859 besök totalt
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Nya Miata, bra eller?

Testade Miata 1.8 (hade ingen 2.0 sport inne)
Mjuk o ovig i chassi/instyrning
Har de blivit softare i mkIII?

Är 2.0 med sportchassi bättre?

_________________
Jan Å
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Sportschassit innebär Bilsteindämpare och 1mm grövre krängare bak, det är samma fjädrar.

Är det inspirerat åka du är ute efter är det 2,0 Base du skall satsa på och sen byta till riktiga dämpare/fjädrar för pengarna du spar.
2,0 motorn passar perfekt till den femväxlade lådan (sexväxlade ger inte så mycket).

16"fälgar passar bra till Rdäck. 245or går att få dit på FD-fälgar

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Sportschassit innebär Bilsteindämpare och 1mm grövre krängare bak, det är samma fjädrar.

Är det inspirerat åka du är ute efter är det 2,0 Base du skall satsa på och sen byta till riktiga dämpare/fjädrar för pengarna du spar.
2,0 motorn passar perfekt till den femväxlade lådan (sexväxlade ger inte så mycket).

Definera "riktiga dämpare/fjädrar". Menar du Mazdasport eller motsvarande...Spec o pris?
Är det det som krävs fär det ska kännas som en mkI eller ger standardsportchassi den direktheten? (bara för att få lite koll på vad vi snackar om)
1.8 var mer än lovligt slingrig o soft.


Har 1.8 o 2.0 samma bromsar. Var inte superimpad över dom på testen. Min RX-8 har betydligt bättre bett.

Skiljer det mycket i karaktären mellan 1.8 o 2.0? rätt mycket traktor över 1.8

_________________
Jan Å
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Sportbilsentusiasten skrev:
Niklas Falk skrev:
Sportschassit innebär Bilsteindämpare och 1mm grövre krängare bak, det är samma fjädrar.

Är det inspirerat åka du är ute efter är det 2,0 Base du skall satsa på och sen byta till riktiga dämpare/fjädrar för pengarna du spar.
2,0 motorn passar perfekt till den femväxlade lådan (sexväxlade ger inte så mycket).

Definera "riktiga dämpare/fjädrar". Menar du Mazdasport eller motsvarande...Spec o pris?
Är det det som krävs fär det ska kännas som en mkI eller ger standardsportchassi den direktheten? (bara för att få lite koll på vad vi snackar om)
1.8 var mer än lovligt slingrig o soft.
Jag tänker mera på kompletta coiloversatser som ger dig möjlighet att fippla med fjäderkonstanterna som du vill. tex:
http://www.good-win-racing.com/mazda/miata/60-1112.html
http://www.flyinmiata.com/index.php?deptid=5634&parentid=0&sto . . . .
Sportbilsentusiasten skrev:
Har 1.8 o 2.0 samma bromsar. Var inte superimpad över dom på testen. Min RX-8 har betydligt bättre bett.

Skiljer det mycket i karaktären mellan 1.8 o 2.0? rätt mycket traktor över 1.8
Bromsarna är samma för alla varianterna. 2,0an har inte alls samma karaktär som den gamla 1,6an med sitt sportbilsaktiga momentdipp i mellanregistret och viljan att varva till den dör. 2,0an är mera en civiliserad motor med jämnt drag från botten och uppåt (det känns inte lika belönande att varva ut den).
1,8 är ju en nedtunad motor för att passa i skatteklasser, det ger ju ingen spänning direkt.

om du gillar bromsarna på RX-8an är det väl bara att flytta över dem (chassit är ju en RX-8 som krympts lite i axelavstånd och spårvidd)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack för all feedback.
Niklas Falk skrev:
om du gillar bromsarna på RX-8an är det väl bara att flytta över dem (chassit är ju en RX-8 som krympts lite i axelavstånd och spårvidd)

Det är en o annan som gjort detta vet jag.

Är man helt tokig som funderar på att byta RX-8 till Miata?
Vill ha en mer rejsig, direktare körupplevelse nu när jag "lärt mig" ratta sportbil.
Dock var ju 1.8 något av en besvikelse i motor/chassi (för veka)
Mer drag o mer hardcode får det allt vara!
Gillar den lägre körställningen i Miata, men i allt övrigt var min råtta överlägsen; motor o karaktär, broms, chassi.
Med den kan man köra hela dagen på 2'an (gör 100knyck) o med gasen gilda ut baken i kurvorna.

Gillar den lägre vikten i Miatan men då krävs chassi som är tillfixat.
Jämfört med Miata 1.8 är ju RX-8 rena vinthunden. Snabb instyrning o snabba kursändringar. Känslig styrning inte att förglömma.

Hur mycket "Miata mkI" känsla av fjäderlätt direkt hantering kan man få i en mkIII?
Eller ska man gå på en Speedster direkt

_________________
Jan Å
Citera
TeamJeremia
Surte
Här sen Aug 2005
Inlägg: 91



Det går ju rykten om att Miatan ska få samma motor som sitter i Mazda 6 MPS. (Enligt Teknikens Värld 13/2006). Den kanske är värd att vänta på?

_________________
Mattias Hammer
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



TeamJeremia skrev:
Det går ju rykten om att Miatan ska få samma motor som sitter i Mazda 6 MPS. (Enligt Teknikens Värld 13/2006). Den kanske är värd att vänta på?
TV's marknadskoll ska man nog ta med en rejäl nypa salt. Det behövs ingen MX-5 MPS på flera år, de säljer allt de kan tillverka. Dessutum blir det lite knas om du petar ner MPSmotorn (ca 300hk) i MX-5, den skulle bli rejält snabbare än råttan (det är inte så marknadssmart).

Efter att ha diskuterat chassigeometri mm med Program Managern för MX-5an så har jag en liten aning om vad de vill åstadkomma; Känslomässiga bilar som ger mycket upplevelse för pengarna. MPS motorn passar inte in i karaktär till MX-5konceptet. Motorn från Mazda 3 MPS är mer sannolik men även den skulle få vikt/effekt att hamna nära Råttan.

Men det kommer ta några år, först ska de ut med Minimiatan som kommer nästa år.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Men det kommer ta några år, först ska de ut med Minimiatan som kommer nästa år.

MiniMiata?
Är det Miata med hartop eller? Snackar ju att den ska komma ihöst.

_________________
Jan Å
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Sportbilsentusiasten skrev:
Niklas Falk skrev:
Men det kommer ta några år, först ska de ut med Minimiatan som kommer nästa år.

MiniMiata?
Är det Miata med hartop eller? Snackar ju att den ska komma ihöst.
I höst kommer ju fällbar HT till MX-5an, i vår skall det komma en MX-2a baserad på nån FOMOCo-plattform (Ka har det snackats om). Mindre än MX-5 och förmodligen framhjulsdriven.

Jag nämnde den bara för att påvisa orimligheten att Mazda skulle plocka i en MPSmotor nu, det är ju nåt man gör på slutet av modellcykeln och speciellt inte när man skall lansera en liknande produkt.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Sportbilsentusiasten skrev:

Hur mycket "Miata mkI" känsla av fjäderlätt direkt hantering kan man få i en mkIII?
Eller ska man gå på en Speedster direkt


öööhh... Varför inte satsa på en "Miata MkI" direkt?
Undvik kopior - satsa på originalet!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251




_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Jag har inte kört nya Miatan själv.

EVo (evo magazine) hade en rätt lång provningsvända med nya MX-5.

Jag tror att kontentan var att de inte tyckte den var lika bra som den gamla rent körmässigt, men de hade tagit fram en rätt bra spec på vilken modell och vilka options man skulle satsa på för att komma någorlunda rätt. Man får väl tycka vad man vill om tidningar; men de jag upplevt som mest närliggande mina egna referenser är Autocar (speciellt Handling-specialerna), saligen insomnade CCC samt då just Evo.

http://www.evo.co.uk/ och regga dig så kommer du åt en hel del artiklar.


_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895



Dennis Kullman skrev:
Sportbilsentusiasten skrev:

Hur mycket "Miata mkI" känsla av fjäderlätt direkt hantering kan man få i en mkIII?
Eller ska man gå på en Speedster direkt


öööhh... Varför inte satsa på en "Miata MkI" direkt?
Undvik kopior - satsa på originalet!


thumbs up

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Vill ha modern säkerhet.

_________________
Jan Å
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58



Hej!

Jag tar mig friheten att göra lite reklam: i Automobil 12.05 lät vi Mazda MX-5 2,0 genomgå ett A-test (väghållningsmätningar med bland annat kurvtest, slalomkörning och Gotland Ring).

Resultatet var slående, Miata kan konkurrera med många betydligt dyrare bilar ifråga om vägegenskaper (de faktiska) och körglädje (de subjektiva). Till dags dato har vi inte kört någon bil som presterar bättre i förhållande till sitt pris.

I vintras var det en vanlig MX-5 2,0 vi testade, men nu håller vi som bäst på med en jämförelse mellan MX-5 2,0 Sport och Honda S2000 med planerad publicering någon gång under sommaren.

Glad midsommar!

Bästa hälsningar,
Eric Lund

http://www.automobil.se

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Eric Lund skrev:
I vintras var det en vanlig MX-5 2,0 vi testade, men nu håller vi som bäst på med en jämförelse mellan MX-5 2,0 Sport och Honda S2000 med planerad publicering någon gång under sommaren.
Med kreativ extrapolering av andras testresultat så finns det risk för att Sportmodellen inte kommer att prestera bättre än 2,0 Bas. Dagsform och hjulinställning kan spela större roll än dämparnas kvalité. Den lite grövre bakkrängaren på Sport gör ju den ännu lite mer överstyrd...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Snackas också om att Miata har variationen på chassiinställningen...
Det exet jag testade kan inte varit 100% korrekt.
Min RX-8 ska väl inte kännas som en vinthund i jämförelse?

_________________
Jan Å
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Sportbilsentusiasten skrev:
Snackas också om att Miata har variationen på chassiinställningen...
Det exet jag testade kan inte varit 100% korrekt.
Min RX-8 ska väl inte kännas som en vinthund i jämförelse?
Fabriksspecarna på hjulinställningarna är ca 50-80% av justerområdet och det går att ha allt från riktigt fina bilar till tråkiga till trafikfarliga och fortfarande vara "inom grönt".

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Automobil_Jonas_S
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 6



Jag håller precis som bäst på med testet av Miata 2.0 Sport. Ja, med grövre kränghämmare bak blir bilen något mer överstyrd och den som vill ha den perfekta chassibalansen bör välja vanliga Miata. Men det finns annat som gör Sportmodellen till ett intressant val...
mvh
Jonas Sahlström, Automobil

_________________
Jonas Sahlström
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Automobil_Jonas_S skrev:
Jag håller precis som bäst på med testet av Miata 2.0 Sport. Ja, med grövre kränghämmare bak blir bilen något mer överstyrd och den som vill ha den perfekta chassibalansen bör välja vanliga Miata. Men det finns annat som gör Sportmodellen till ett intressant val...
mvh
Jonas Sahlström, Automobil

Utveckla tack. Är sporten roligare att ratta? Är liksom det som är tanken
Jag som vill ha en underhållande bil föredrar ivarjefall överstyrt före understyrt

_________________
Jan Å
Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2009



Låter mer som att S2000 är bilen för dig istället för Miata/RX-8.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Allmänt banåkaforum
Nya Miata, bra eller?
1, 2   >>
2859 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande