Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2859 besök totalt |
Sportschassit innebär Bilsteindämpare och 1mm grövre krängare bak, det är samma fjädrar.
Är det inspirerat åka du är ute efter är det 2,0 Base du skall satsa på och sen byta till riktiga dämpare/fjädrar för pengarna du spar. 2,0 motorn passar perfekt till den femväxlade lådan (sexväxlade ger inte så mycket). 16"fälgar passar bra till Rdäck. 245or går att få dit på FD-fälgar ![]() ![]() |
||||||
Definera "riktiga dämpare/fjädrar". Menar du Mazdasport eller motsvarande...Spec o pris? Är det det som krävs fär det ska kännas som en mkI eller ger standardsportchassi den direktheten? (bara för att få lite koll på vad vi snackar om) 1.8 var mer än lovligt slingrig o soft. Har 1.8 o 2.0 samma bromsar. Var inte superimpad över dom på testen. Min RX-8 har betydligt bättre bett. Skiljer det mycket i karaktären mellan 1.8 o 2.0? rätt mycket traktor över 1.8 _________________ Jan Å |
||||||
http://www.good-win-racing.com/mazda http://www.flyinmiata.com/index.php?
1,8 är ju en nedtunad motor för att passa i skatteklasser, det ger ju ingen spänning direkt. om du gillar bromsarna på RX-8an är det väl bara att flytta över dem (chassit är ju en RX-8 som krympts lite i axelavstånd och spårvidd) ![]() |
||||||
Tack för all feedback.
Det är en o annan som gjort detta vet jag. Är man helt tokig som funderar på att byta RX-8 till Miata? Vill ha en mer rejsig, direktare körupplevelse nu när jag "lärt mig" ratta sportbil. Dock var ju 1.8 något av en besvikelse i motor/chassi (för veka) Mer drag o mer hardcode får det allt vara! Gillar den lägre körställningen i Miata, men i allt övrigt var min råtta överlägsen; motor o karaktär, broms, chassi. Med den kan man köra hela dagen på 2'an (gör 100knyck) o med gasen gilda ut baken i kurvorna. Gillar den lägre vikten i Miatan men då krävs chassi som är tillfixat. Jämfört med Miata 1.8 är ju RX-8 rena vinthunden. Snabb instyrning o snabba kursändringar. Känslig styrning inte att förglömma. Hur mycket "Miata mkI" känsla av fjäderlätt direkt hantering kan man få i en mkIII? Eller ska man gå på en Speedster direkt ![]() _________________ Jan Å |
||||||
Efter att ha diskuterat chassigeometri mm med Program Managern för MX-5an så har jag en liten aning om vad de vill åstadkomma; Känslomässiga bilar som ger mycket upplevelse för pengarna. MPS motorn passar inte in i karaktär till MX-5konceptet. Motorn från Mazda 3 MPS är mer sannolik men även den skulle få vikt/effekt att hamna nära Råttan. Men det kommer ta några år, först ska de ut med Minimiatan som kommer nästa år. |
||||||
MiniMiata? Är det Miata med hartop eller? Snackar ju att den ska komma ihöst. _________________ Jan Å |
||||||
Jag nämnde den bara för att påvisa orimligheten att Mazda skulle plocka i en MPSmotor nu, det är ju nåt man gör på slutet av modellcykeln och speciellt inte när man skall lansera en liknande produkt. |
||||||
öööhh... ![]() Undvik kopior - satsa på originalet! ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Bara för att pimpa till det ännu mer så kommer Mazda lansera MX-5 Roadster Coupé.
http://www.mx-5.se/content/view/74/3 http://www.automotorsport.se/nyhetsm http://www.topgear.com/content/news/ ![]() |
||||||
Jag har inte kört nya Miatan själv.
EVo (evo magazine) hade en rätt lång provningsvända med nya MX-5. Jag tror att kontentan var att de inte tyckte den var lika bra som den gamla rent körmässigt, men de hade tagit fram en rätt bra spec på vilken modell och vilka options man skulle satsa på för att komma någorlunda rätt. Man får väl tycka vad man vill om tidningar; men de jag upplevt som mest närliggande mina egna referenser är Autocar (speciellt Handling-specialerna), saligen insomnade CCC ![]() http://www.evo.co.uk/ och regga dig så kommer du åt en hel del artiklar. ![]() |
||||||
![]() ![]() ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Hej!
Jag tar mig friheten att göra lite reklam: i Automobil 12.05 lät vi Mazda MX-5 2,0 genomgå ett A-test (väghållningsmätningar med bland annat kurvtest, slalomkörning och Gotland Ring). Resultatet var slående, Miata kan konkurrera med många betydligt dyrare bilar ifråga om vägegenskaper (de faktiska) och körglädje (de subjektiva). Till dags dato har vi inte kört någon bil som presterar bättre i förhållande till sitt pris. I vintras var det en vanlig MX-5 2,0 vi testade, men nu håller vi som bäst på med en jämförelse mellan MX-5 2,0 Sport och Honda S2000 med planerad publicering någon gång under sommaren. Glad midsommar! Bästa hälsningar, Eric Lund http://www.automobil.se |
||||||
|
||||||
Snackas också om att Miata har variationen på chassiinställningen...
Det exet jag testade kan inte varit 100% korrekt. Min RX-8 ska väl inte kännas som en vinthund i jämförelse? _________________ Jan Å |
||||||
|
||||||
Jag håller precis som bäst på med testet av Miata 2.0 Sport. Ja, med grövre kränghämmare bak blir bilen något mer överstyrd och den som vill ha den perfekta chassibalansen bör välja vanliga Miata. Men det finns annat som gör Sportmodellen till ett intressant val...
mvh Jonas Sahlström, Automobil _________________ Jonas Sahlström |
||||||
Utveckla tack. Är sporten roligare att ratta? Är liksom det som är tanken ![]() Jag som vill ha en underhållande bil föredrar ivarjefall överstyrt före understyrt ![]() _________________ Jan Å |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2859 besök totalt |