Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Regga BMW 2000 toruring -72 med 318is snurra... Hur?
7 besök senaste veckan (1694 totalt)
Gardemyr
Örnsköldsvik
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Regga bmw 2000 toruring -72 med 318is snurra... Hur?

Godag.. Ja då tar man oskulden på detta eminenta forum då!

Har precis gått och blivit med Bmw 2000 Touring -72! Är i planerngsstadiet om framtida modofieringar. Men då kommer min fråga, har länge gått i funderingar om att att bygga en 02:a med 318is 16v motor. Är detta vettigt/möjligt om man ser till prestanda-reggning? eller ska man sattsa på att trimma den gammla m10:an istället?

Tänkte jag skulle lägga in den på "våra banåkarbilar" när jag hämtat den och tagit några bilder.

Tack på förhand / Henke

BMW 2000 touring -72
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005

Bör inte vara några problem att regga den med M42 motor om du behåller avgasreningen från M42an.

Dock tycker jag personligen en M10 med dubbla Weber både låter, ser och känns bättre.

BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
Gardemyr
Örnsköldsvik
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Hej!
Tack för ett snabbt svar! och de där med M10 med dobbla weber är ju också ett gångbart alternativ. Tänkte väl mest på att körbarheten i en M42 bör vara bra mycet bättre än i en rätt hårt preppad M10? Har som tänkt mig även köra den lite som "vardagsbil" på fina dagar med bra väder!! Fast även på div. banåkar dagar.
Nån som vet vilka papper jag behöver för att regga med en M42? Hur mycket effekt får man regga in i karossen?

mvh/Henke

BMW 2000 touring -72
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Det ska inte vara några problem om du byter bromsar och bakvagn till dubbel-i spec. Max effekt i 02an är 150 hk, oberoende av motor. Jag vet folk som har satt i lilla sexan och även is-motorn. Hör med Krillekroko på www.bmwcs.com/02

http://medlem.spray.se/bmw02hemsida/hpbimg/fordonsdata.gif länk till de ändringar du måste göra om du inte har en -tii.

Örnsköldsvik
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Tjena tjena!

Va bra med pappret! .. precis va ja ville ha! Men hur mycket göra är det att uppgradera till Tii Spec.? vilka delar behövs mer specifikt? har ju själv en vanligt 2000 touring -72. (02)......

mvh/Henke

BMW 2000 touring -72
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Gardemyr skrev:
Hej!
Tack för ett snabbt svar! och de där med M10 med dobbla weber är ju också ett gångbart alternativ. Tänkte väl mest på att körbarheten i en M42 bör vara bra mycet bättre än i en rätt hårt preppad M10? Har som tänkt mig även köra den lite som "vardagsbil" på fina dagar med bra väder!! Fast även på div. banåkar dagar.
Nån som vet vilka papper jag behöver för att regga med en M42? Hur mycket effekt får man regga in i karossen?

mvh/Henke

Nja en rätt preppad M-10 ger ett väldigt bra vridmoment , och det behövs inte många saker på M-10 för att hk och vrid överstiger M-42 ans .

Men drift ekonomin blir säker lägre på en nyare motor .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Gardemyr
Örnsköldsvik
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Driftekonomi är för fegisar.. då köper man en polo diesel eller nåt!

gäller att ta sig en funderare hör jag de!

mvh/Henke

BMW 2000 touring -72
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Gardemyr skrev:
Driftekonomi är för fegisar.. då köper man en polo diesel eller nåt!

gäller att ta sig en funderare hör jag de!

mvh/Henke

Nja , jag funderade mest på underhållet kan nog vara större på en M-10a .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Gardemyr skrev:
Tjena tjena!

Va bra med pappret! .. precis va ja ville ha! Men hur mycket göra är det att uppgradera till Tii Spec.? vilka delar behövs mer specifikt? har ju själv en vanligt 2000 touring -72. (02)......

mvh/Henke

Du behöver:
tii fjäderben med skivor och ok (större hjullager)
tii huvudbromscylinder
tii bakre boxade bärarmar
härdade medbringare i bakvagnen (omöjligt för besiktningsman att kolla)
17 mm bromscylindrar till bakbromsarna (åter igen svårt för besiktningsman att kolla)

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Anders Carlsson skrev:
Gardemyr skrev:
Tjena tjena!

mvh/Henke

Du behöver:
tii huvudbromscylinder
17 mm bromscylindrar till bakbromsarna (åter igen svårt för besiktningsman att kolla)

om man vill gå en enklare , men kanske inte bättre , så pekade jag på mina förgasarlock ( Weber 40 ) på 45 or , och tyckte att jag hadde en ti motor på 120 hk men för en säkrare bil så är broms uppgradering en bra väg att gå , för bromsarna är inte över dim på 02 or orginal .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

krister Andersson skrev:
Anders Carlsson skrev:
Gardemyr skrev:
Tjena tjena!

mvh/Henke

Du behöver:
tii huvudbromscylinder

om man vill gå en enklare , men kanske inte bättre , så pekade jag på mina förgasarlock ( Weber 40 ) på 45 or , och tyckte att jag hadde en ti motor på 120 hk men för en säkrare bil så är broms uppgradering en bra väg att gå , för bromsarna är inte över dim på 02 or orginal .

Bromsarna på 02an är faktiskt riktigt bra. men en vanlig uppgradering är turbons ventilerade bromsar fram. Sen kan man piska bana utan att det mattas.

Örnsköldsvik
Här sen Mar 2005

Trådstartare
God kväll.. sitter här påjobbet en lördags kväll som denna och funderar på hur de blir med motorbytet. Verkar vara en sak som verkligen tål att funderas på!! . Tänkte börja med att få ut bilen nån sväng i sommar och de där med motor får nog bli en sak för vintern.
Men tack alla som skrivit för en bra hjälp!

Nä bara 10 timmar kvar tills hemgång!!. (kl. 19.30 lördag kväll) /Henke

BMW 2000 touring -72
Citera
Skruva banåkabil
Regga BMW 2000 toruring -72 med 318is snurra... Hur?
7 besök senaste veckan (1694 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande