Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Scrub och 4wd
1, 2   >>
2904 besök totalt
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532


Trådstartare
Scrub och 4wd

Enligt tumregeln ska ju FWD bilar ha negativ scrub och RWD bilar ska ha positiv scrubradie. "Ska ha" är väl kanske lite hårt sagt, det gäller iaf FWD. Hur är det då med 4wd? Riktig 4wd inte AWD (Haldex, Syncro, Volvo AWD, ja ni vet, skitsystemen). Spontant känns det som att negativ scrub är rätt eftersom man driver med styrhjulen, vid breakaway får man ju krafter i ratten och det vill man inte ha. Det jag undrar är vad som är direkt negativt med negativ scrubradie? Vad är baksidan? Kommer att ha 255:or runt om, McP ben men jag har nästan full frihet i övrigt vad gäller geometri. Bilen ska också breddas 80mm per sida, 160mm bredare spårvidd fram och bak, detta tas på bärarmarna.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Nollscrubb, det kör jag iochförsig med på mina FWD inte på min 4WD, men jag föredra nollscrubb på alla bilar.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Scrub och 4wd

-- skrev:
Enligt tumregeln ska ju FWD bilar ha negativ scrub...

Var har du hittat den tumregeln?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532


Trådstartare
Well, Milliken och Milliken menar att det är så. Och de har ju rätt i många avderas teorier... men jag vet ju inte...

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Kan du nämna någon FWD som har negativ skrubb?

Skrubben bak har ingen betydeslse förutom möligtvis belastingen i hjulupphängningen.

Sen är det inte bara drivingen man skall titta på utan också broms.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Vad finns det egentligen för orsak att ha annat än nollscrubb?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532


Trådstartare
Har för mig att 888 byggde sina BTCC Opel med negativ scrub. Förresten - varför tar du upp scrub bak? Jag pratar bara hjulupphängning fram.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Det var väll inte klockrent att det bara gälle skrubb fram.
Hmm kan även vara jag som läser som en kratta som vanligt

Men spåntat så skulle jag säga att negativ skrubb inte är vanligt.
Mig vetligen bara någon Audi som har det.

Vad skulle man vinna på negativ skrubb på en FWD?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Magnus L skrev:
Vad finns det egentligen för orsak att ha annat än nollscrubb?

Man får reda på hur vägen ser ut.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Två av mina bilar har nollscrubb, jag föredrar det framför de med scrub, både possitiv och negativ.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



fuling skrev:
Det var väll inte klockrent att det bara gälle skrubb fram.
Hmm kan även vara jag som läser som en kratta som vanligt

Men spåntat så skulle jag säga att negativ skrubb inte är vanligt.
Mig vetligen bara någon Audi som har det.

Vad skulle man vinna på negativ skrubb på en FWD?


Har inte 900OG lite negativ scrub? (med orginal ET45)

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532


Trådstartare
Nä Fuling, helt rätt, det var jag som var otydlig. Men iaf. Tanken enligt Milliken är enligt följande:

Saxat ur Rce Car Vehicle Dynamics


For FWD, a negative scrub radius have two strong stabilizing effects:

First, fixed steering wheel - if one drive wheel loses traction, the opposing wheel will toe-out an amount determined by the steer complience in the system. This will tend to steer the car in a straight line, even though tractive force is not equal side-to-side and the tractive force is applying a yaw moment to the vehicle.

Second, with good reverse efficency the driver's hands never truly fix the steering wheel. In this case, the steering wheel may be turned by the effect of uneven longditudinal tractive forces, increasing the stabilizing effect of the negative scrubradius.

Under braking the same is true. Negative scrub tends to keep the car traveling in a straightline even when the braking forces ar not equal on the left and right side (due to differences in the roadway or the brakes).


Vidare:

Basically, on a rwd car, push the balljoint out as far as possible and run a fairly low kingpinangle, less than 8 degrees. If you are dealing with a FWD car you MUST minimize spindle length and have negative scrubradius, This may result in a king pin angle as high as 16 degrees, but you will have to accept that or find another clever way around it.


Ja, typ så fortsätter han genom hela boken angående negativ scrub - nu var jag ful och la in spindellängd och kingpin också men det får ni ta. Så, törs jag liksom köra på det här? Mitt bygge är upplagt såhär av en slump men jag har ju möjlighet att ändra på det om jag bestämmer mig snart.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Tyvärr min engelska i skrift rätt värdelös

Men +50mm skrubb går att åka med FWD, inget jag rekomenderar mn det funkar.
Enda problemet jag har är att det är i prinsip omöligt att hålla fast ratten på 1an.
Då är mitt bilas helt befriad från servostyring och har ca 2,7 ratt varv från fult till fult.
Diffbromsen gör väll inte livet behagligare häller.
Konabana är det lite svättigt men på banköring så har jag inte märkt några problem.

Med lite skrubb så förmedals det sämmre vad som händer med greppet.
Men vad som är lite och vad som är mycket skrubb är flummigt.
Tumme pekfinger
Är 0-10mm lite
15-30 rätt lagom TROR jag
35 och uppåt mycket.

Men nu skall väll tilläggas att man kan ha mer på en RWD än på en FWD

_________________
Johan Sjölinder
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532


Trådstartare
Du vet jag tror ju att Audi kör med negativ scrub på alla sina bilar. Men, en sak jag undrar över är, hur yttrar sig egentligen negativ vs positiv scrub? Vad blir skillnaden och varför?

Har känt baksidan av att Bilsport dekorera sin FWD eller 4WD bil. Vill inte råka ut för att det drar och river i ratten - det gillar jag inte. Det brukar uppträda så fort man får fälg centrum längre ut, dvs mer scrub (eller mindre negativ scrub breoende på startpunkt). Och det vill jag inte ha. Men kommer jag bort från det genom att bygga in negativ scrub eller drar jag fel slutsatser??

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



I extremfall, du har all vikt på ytterhulet och bromsar i kurvan, har du mycket possitiv scrubb kommer ratten slitas ur din hand och bilen vilja svänga mindre, har du mycket negativ scrubb kommer ratten slitas ur din hand och bilen svänga mer.

Har man nollscrub och DIRAVI så slipper man bry sig, hjulen pekar dit man riktar dem

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532


Trådstartare
Åhå. Men det går ju lite stick i stäv med det Milliken säger - han menar ju att bilen ska vara självrätande med negativ scrub, alltså att den ska vilja räta upp sig (stabilizing effect). Vad ska man tro? Varför vill den styra mer?

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Manny
Hässleholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 397



Vad 17 är skrubb? (förutom där man har damsugaren)

_________________
/Thor Gustafsson
www.manny.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Manny skrev:
Vad 17 är skrubb? (förutom där man har damsugaren)


se
https://rejsa.nu/artikel.php?t=6915

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Effekten av +skrubb har jag inte märkt på broms bara på ax med FWD.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Bilar med possitiv scrubb har ju sällan lika extremt mycket scrubb som vissa bilar med negativ scrubb.

Min sjua exempelvis har drygt 100mm scrubb, vilket märks av.

Jag har märkt av possitiv sckrubb när ena framhjulet försökte stanna i ett påtthål. bilen styrde "bort" från hålet/kanten.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Manny
Hässleholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 397



fuling skrev:
Manny skrev:
Vad 17 är skrubb? (förutom där man har damsugaren)


se
https://rejsa.nu/artikel.php?t=6915



där stod det mycket instressant men inget om skrubb....

_________________
/Thor Gustafsson
www.manny.se
Citera
Skruva banåkabil
Scrub och 4wd
1, 2   >>
2904 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande