| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Scrub och 4wd
|
1, 2 >> 2904 besök totalt |
|
Scrub och 4wd
Enligt tumregeln ska ju FWD bilar ha negativ scrub och RWD bilar ska ha positiv scrubradie. "Ska ha" är väl kanske lite hårt sagt, det gäller iaf FWD. Hur är det då med 4wd? Riktig 4wd inte AWD (Haldex, Syncro, Volvo AWD, ja ni vet, skitsystemen). Spontant känns det som att negativ scrub är rätt eftersom man driver med styrhjulen, vid breakaway får man ju krafter i ratten och det vill man inte ha. Det jag undrar är vad som är direkt negativt med negativ scrubradie? Vad är baksidan? Kommer att ha 255:or runt om, McP ben men jag har nästan full frihet i övrigt vad gäller geometri. Bilen ska också breddas 80mm per sida, 160mm bredare spårvidd fram och bak, detta tas på bärarmarna. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
Nollscrubb, det kör jag iochförsig med på mina FWD inte på min 4WD, men jag föredra nollscrubb på alla bilar.
|
||||
|
Kan du nämna någon FWD som har negativ skrubb?
Skrubben bak har ingen betydeslse förutom möligtvis belastingen i hjulupphängningen. Sen är det inte bara drivingen man skall titta på utan också broms. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
|
||||
|
Det var väll inte klockrent att det bara gälle skrubb fram.
Hmm kan även vara jag som läser som en kratta som vanligt
Men spåntat så skulle jag säga att negativ skrubb inte är vanligt. Mig vetligen bara någon Audi som har det. Vad skulle man vinna på negativ skrubb på en FWD? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Två av mina bilar har nollscrubb, jag föredrar det framför de med scrub, både possitiv och negativ.
|
||||
Har inte 900OG lite negativ scrub? (med orginal ET45) |
||||
|
Nä Fuling, helt rätt, det var jag som var otydlig. Men iaf. Tanken enligt Milliken är enligt följande:
Saxat ur Rce Car Vehicle Dynamics For FWD, a negative scrub radius have two strong stabilizing effects: First, fixed steering wheel - if one drive wheel loses traction, the opposing wheel will toe-out an amount determined by the steer complience in the system. This will tend to steer the car in a straight line, even though tractive force is not equal side-to-side and the tractive force is applying a yaw moment to the vehicle. Second, with good reverse efficency the driver's hands never truly fix the steering wheel. In this case, the steering wheel may be turned by the effect of uneven longditudinal tractive forces, increasing the stabilizing effect of the negative scrubradius. Under braking the same is true. Negative scrub tends to keep the car traveling in a straightline even when the braking forces ar not equal on the left and right side (due to differences in the roadway or the brakes). Vidare: Basically, on a rwd car, push the balljoint out as far as possible and run a fairly low kingpinangle, less than 8 degrees. If you are dealing with a FWD car you MUST minimize spindle length and have negative scrubradius, This may result in a king pin angle as high as 16 degrees, but you will have to accept that or find another clever way around it. Ja, typ så fortsätter han genom hela boken angående negativ scrub - nu var jag ful och la in spindellängd och kingpin också men det får ni ta. Så, törs jag liksom köra på det här? Mitt bygge är upplagt såhär av en slump men jag har ju möjlighet att ändra på det om jag bestämmer mig snart. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
Tyvärr min engelska i skrift rätt värdelös
Men +50mm skrubb går att åka med FWD, inget jag rekomenderar mn det funkar. Enda problemet jag har är att det är i prinsip omöligt att hålla fast ratten på 1an. Då är mitt bilas helt befriad från servostyring och har ca 2,7 ratt varv från fult till fult. Diffbromsen gör väll inte livet behagligare häller. Konabana är det lite svättigt men på banköring så har jag inte märkt några problem. Med lite skrubb så förmedals det sämmre vad som händer med greppet. Men vad som är lite och vad som är mycket skrubb är flummigt. Tumme pekfinger Är 0-10mm lite 15-30 rätt lagom TROR jag 35 och uppåt mycket. Men nu skall väll tilläggas att man kan ha mer på en RWD än på en FWD _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Du vet jag tror ju att Audi kör med negativ scrub på alla sina bilar. Men, en sak jag undrar över är, hur yttrar sig egentligen negativ vs positiv scrub? Vad blir skillnaden och varför?
Har känt baksidan av att Bilsport dekorera sin FWD eller 4WD bil. Vill inte råka ut för att det drar och river i ratten - det gillar jag inte. Det brukar uppträda så fort man får fälg centrum längre ut, dvs mer scrub (eller mindre negativ scrub breoende på startpunkt). Och det vill jag inte ha. Men kommer jag bort från det genom att bygga in negativ scrub eller drar jag fel slutsatser?? _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
I extremfall, du har all vikt på ytterhulet och bromsar i kurvan, har du mycket possitiv scrubb kommer ratten slitas ur din hand och bilen vilja svänga mindre, har du mycket negativ scrubb kommer ratten slitas ur din hand och bilen svänga mer.
Har man nollscrub och DIRAVI så slipper man bry sig, hjulen pekar dit man riktar dem
|
||||
|
Åhå. Men det går ju lite stick i stäv med det Milliken säger - han menar ju att bilen ska vara självrätande med negativ scrub, alltså att den ska vilja räta upp sig (stabilizing effect). Vad ska man tro? Varför vill den styra mer?
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
|
||||
se https://rejsa.nu/artikel.php?t=6915 _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Bilar med possitiv scrubb har ju sällan lika extremt mycket scrubb som vissa bilar med negativ scrubb.
Min sjua exempelvis har drygt 100mm scrubb, vilket märks av. Jag har märkt av possitiv sckrubb när ena framhjulet försökte stanna i ett påtthål. bilen styrde "bort" från hålet/kanten.
|
||||
där stod det mycket instressant men inget om skrubb.... |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Scrub och 4wd
|
1, 2 >> 2904 besök totalt |
