Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljeslanggenomföring i alu *löst*
2214 besök totalt
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Köpte första delen på nästa projektbil igår (bilder och presentation kommer när skalet är inköpt), en 1030 Volvo alubakaxel.. (kul att se den andra tråden om dom).
om man ska montera oljekylare så måste man ju skruva in två lämpliga (An8 eller nåt) nipplar, men dom borde gängas in i aluminiumet.
Även en tempgivare står på intresselistan.
Fördelen / nackdelen med alukåpa är att den är tjock och kan gängas i, nackdelen är att det är svårare att få tätt med mutter på baksidan.
Nån som gängat in nipplar i alu?

Laholm
Här sen Nov 2002

Finns det inte anslutnignar för dräning och påfyllning av olja som kan användas?

Man kan dessutom få in en tempgivare om man sätter ett T-rör på ngn av anslutningarna, ena in i huset, den andra slang till kylaren och i den tredje sätter man tempgivaren.

Täby
Här sen Dec 2002

Banjobult i dränerings/nivåhålen löser dina kylbekymmer. Du får dock vara nogrann med åtdragningsmoment och använda tätningsbrickor i bra kavlitet...

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Karl B. skrev:
Banjobult i dränerings/nivåhålen löser dina kylbekymmer. Du får dock vara nogrann med åtdragningsmoment och använda tätningsbrickor i bra kavlitet...

Slangar är mjuka och curbs är hårda. Jag tänkte nog få dit nåt som inte sticker ner under klumpen, men tack för idéerna, nivåhålet tänkte jag aldrig på som retur och med banjo funkar den som nivåhål utan att rotera slangen. Blir en vända på NBM med hus och propp för rätt gänga.
Kanske dom har nåt som kan gängas in för frånoljan. T-rör verkar vettigt också, före kylaren *tror*.

Viken
Här sen Dec 2004

Täta en gänga gör du med Gäng o Flänstätningen (4000T), typ som du har på jobb. Den både låser lite lagom o tätar.

Mvh Jonas

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: oljeslanggenomföring i alu

Arne Lindgren skrev:
...nackdelen är att det är svårare att få tätt med mutter på baksidan...

Varför vill du sätta mutter på baksidan?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare

ice skrev:
Arne Lindgren skrev:
...nackdelen är att det är svårare att få tätt med mutter på baksidan...

Varför vill du sätta mutter på baksidan?

om det vore stålplåt som har platta ytor är det väldigt enkelt med en skottgenomgång, men aluminiumet har böjda ytor.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Jonas Lindell skrev:
Täta en gänga gör du med Gäng o Flänstätningen (4000T), typ som du har på jobb. Den både låser lite lagom o tätar.

Mvh Jonas

Jag köpte nåt på NBM förut som tätade och låste skottgenomgångaren i brandväägen på förra bilen. Kan vara det.

Egentligen är det här en tvåstegare.. dels hitta nåt med AN i ena änden och M i andra, då är det lätt, för då kan jag gänga själv. Är det en konisk rörgänga och det är det jag helst vill ha, så måste jag hitta nån som kan göra en sån.

Helsingborg
Här sen Apr 2006

... en 1030 Volvo alubakaxel.. (kul att se den andra tråden om dom).

Hur är denna axel utformad? Är hela byggd i alu eller är det bara diffhuset? I vilken Volvomodell hittade du den?

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare

old school skrev:
... en 1030 Volvo alubakaxel.. (kul att se den andra tråden om dom).

Hur är denna axel utformad? Är hela byggd i alu eller är det bara diffhuset? I vilken Volvomodell hittade du den?

Diffhuset är i alu med två påbultade stålrör.. diffhuset är kluvet tvärsöver så det sitter inget lock bakpå.

Fanns hos en kompis, i hans 'skrotlager'.

Täby
Här sen Dec 2002

Arne Lindgren skrev:
Slangar är mjuka och curbs är hårda. Jag tänkte nog få dit nåt som inte sticker ner under klumpen, men tack för idéerna, nivåhålet tänkte jag aldrig på som retur och med banjo funkar den som nivåhål utan att rotera slangen. Blir en vända på NBM med hus och propp för rätt gänga.
Kanske dom har nåt som kan gängas in för frånoljan. T-rör verkar vettigt också, före kylaren *tror*.

Curbs är förvisso hårda, men om du lyckas med att få undersidan av klumpen som den del som slår i först är du rätt frikostig med markfrigången.
Faktum är att undertecknad kopplat på det viset på inte mindre än två bilar utan att slå av några slangar ens vid ganska avancerat och målmedvetet curbsåkande...

En och annan avåkning har det oxå överlevt...

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Karl B. skrev:
Arne Lindgren skrev:

Curbs är förvisso hårda, men om du lyckas med att få undersidan av klumpen som den del som slår i först är du rätt frikostig med markfrigången.
Faktum är att undertecknad kopplat på det viset på inte mindre än två bilar utan att slå av några slangar ens vid ganska avancerat och målmedvetet curbsåkande...

En och annan avåkning har det oxå överlevt...

Visserligen, curbs var mer ett symbolvärde för störande saker utanför det svarta.. Ska kolla om det går att göra nån sorts has-skydd, fast hittar jag nån som kan gänga in en nipperl med en konisk gänga tar jag hellre den lösningen för att slippa oroa mig.. Återkommer med bild när det är löst.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Så här blev det..

M16X1,5-nippel på en biltemagivare, och M16X1,5-AN8-adaptrar. Material pålagt för att få längre gängor.LOXEAL kommer att användas fär gängtätning.
Nästa helg hämtar jag donatorbakaxeln och sen lämnar jag in grejorna för diffrenovering och inshimning.

2214 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande