Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilken Porsche?
<<   1, 2, 3, 4   >>
12091 besök totalt
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Hej!

Köp gärna en vit 996 GT2 CS och gör därefter följande modifieringar:

996 Cup:

#dörrar,

#huv,

#bakruta,

#baklucka och vinge

#förstärk buren med extra sidosträvor (eftersom det nu är plastdörrar)

#fimpa onödigheter som stereo (men behåll AC:n, kan bli jobbigt utan möjlighet att veva ner rutorna)

#Öhlinare runt om

# BBS split racefälgar (helst guldfärgade)

#RS tuning kit 3 ---> 569 PS

Sen köper jag den av dig när jag är "klar" med min 964 RS

Med klar menar jag racedebut här hemma i Sverige och en sub 8 min BTG Det är med andra ord inte någon brådis...

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Som en liten parentes har jag bevittnat en GT3 RSR med turbomotor på Thunderhill, har för mig att den var 6-7 sekunder runt banan än de snabbaste GT3 Cup bilarna med "lilla" motorn. Om jag minns rätt hade denna motor ca 550 hk jämfört med den större på ca. 700 och det var kul att kolla på loggarna. Där man under partier kunde köra med fullgas med lillsnurran var det en balansering med gasen med den mer effekstarka motorn som de ännu inte kört med på T-hill. Har för mig att det var Sears Point som loggarna kom från.

_________________
Anders Hansson
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



porschedriver skrev:
Eller så köper man den färdiga 993 GT2 evo (äkta) som finns bland Köp/Sälj.

Kostar mindre än att bygga en GT2 kopia....och håller värdet bättre.


Precis, jag förstår inte att man ska bygga en kärra när det finns en utsorterad vagn att köpa...den är bara att dra igång (och piska skiten ur det mesta som rullar här i landet)

_________________
Pelle Persson
Citera
Patrik S
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 120



men 993 GT2 evo är väl inte gatreggad? Begränsar användningen en del............
Annars är den helt rätt

_________________
Patrik Selestam
Porsche
993 C2 1994 (igen)
ex-996 C4S 2003
ex-993 C2 1994
ex-964 RS 1992
ex-964 TURBO 1991
ex-911 SC 1978
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3284



Det stod en gt2:a på porsche center när jag var där å hämtade lite grejer härom dagen. Rätt brutal kärra faktiskt. 1 398 000 nånting skulle dom ha för den.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Jag håller med Johan, verkligen bra uttryckt.

I övrigt är jag så trött på myten om den svårkörda Porschen.

Ang ringen, 5 sekunder kan verka lite. Men ta 5 sekunders skillnad i fart runt nordslingan och det kan närmast jämföras vid en liten evighet, särskillt om man befinner sig vid sin egna psykiska/fysiska gräns, då är 5 sekunder väldigt mycket att kapa. Det kan ta folk en livstid att kapa 17 sekunder på sitt i övriga hyggligt snabba sub 8 min. Kanske lyckas de inte ens.

Horst kör ju inte långsamt, ändå kör han nya GT3an 6 sekunder långsammare än Walter R. De 6 sekunderna är en evighet på ringen, hur Horst än gör kommer han sanolikt aldrig hitta dessa 6 sekunder till sin fördel runt banan.

Som sagt det är på nordslingan man skiljer pojkarna från männen

I övrigt tycker jag man får göra hur man vill med sin bil och i vilken bil som helst, ladda på med 1500hk om man vill. Samtidigt ska man inte glömma bort att det är väldigt( då menar jag verkligen väldigt få) få som ens är i närheten av att utnyttja sin bil till dess fulla potential helt orginal oavsett om den har 200 eller säg ca 400hk. I övrigt, 360hk är fullt tillräkligt för mig, jag har att växa i om jag säger så. Personligen så känner jag att när jag kör fullt varv på ringen på ca, 7.50min, ja då kan det kännas motiverat för mig att timma lite. Obs detta är bara mitt personliga tänk, inget annat. Som sagt det är kul med bilar och trimm, men ännu roligare med förare som är kapabla, som säg Stefan R före detta RUF jockeyn

Ang tråden, jag hade valt GT2, utan tvekan, men behöver man verkligen trimma den Nä sätt bara på r-däck och trimma föraregenskaperna och kör fullt varv på ringen på 7.39 vilket inte är helt omöjligt med bilen, men synnerligen svårt för de flesta .

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
M:et
Sthlm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 9



Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men det verkar vara mycket fokus på effekt. En liten kommentar bara som jag inte kan låta bli att lägga in. När Jarlmark har loggat olika bilar på samma bana, har han upptäckt att inför vissa kurvor så bromsas en effektstarkare ner mer än en svagare bil (pga högre fartkänsla inför kurvan, men det har ni säkert redan fattat), med resultat att den svagare bilen körs snabbare genom kurvan än den starkare. Detta är givetvis ett psykologiskt fenomen och har inget med bilen att göra, men det är intressant att ta med i beräkningen när man börjar leta mer hk (och nu talar jag om den "vardagliga" banåkaren/tävlingsföraren, dvs den klara majoriteten på detta forum). Kanske man ska fokusera på annat först?

_________________
Mulle Jäderlund
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Patrik S skrev:
men 993 GT2 evo är väl inte gatreggad? Begränsar användningen en del............
Annars är den helt rätt



Det går att lösa. Allt går att regga bara man har viljan till det.

Annars så ta steget fullt ut, sluta med banträffar och börja rejsa

_________________
Pelle Persson
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Det är ingen fokus på trim, tror aldrig jag har nämnt det. Det kommer bara att läggas tid och pengar på väghållning, bromsar och vikt till en början.
Sedan, när man börjar lära sig bilen så kan det vara aktuellt med trim. (Läs ett par år)

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Beslutat att en gt2 kommer inhandlas till hösten och modifieras under vintern.
Vad är det som skiljer clubsporten från en vanlig, är det bara bur, stolar, brandsläckare samt strömbrytare? Eller är det fler grejor? Isf lutar det åt att köpa en vanlig och bygga om.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Som sagt.....

_________________
Stefan Larsson
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



triss skrev:
Beslutat att en gt2 kommer inhandlas till hösten och modifieras under vintern.
...


Det har väl framgått vad jag tycker om det valet tidigare i den här tråden. thumbs up

Jag skulle iaf. uppskatta det mycket om denna bil och byggbilder dyker upp här på rejsa så småningom! Den kommer att bli !

Lycka till!

/Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

M:et skrev:
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men det verkar vara mycket fokus på effekt. En liten kommentar bara som jag inte kan låta bli att lägga in. När Jarlmark har loggat olika bilar på samma bana, har han upptäckt att inför vissa kurvor så bromsas en effektstarkare ner mer än en svagare bil (pga högre fartkänsla inför kurvan, men det har ni säkert redan fattat), med resultat att den svagare bilen körs snabbare genom kurvan än den starkare. Detta är givetvis ett psykologiskt fenomen och har inget med bilen att göra, men det är intressant att ta med i beräkningen när man börjar leta mer hk (och nu talar jag om den "vardagliga" banåkaren/tävlingsföraren, dvs den klara majoriteten på detta forum). Kanske man ska fokusera på annat först?

En verklig klassiker! Problematiken har ju bäring på överhettning av bromsar ibland även när de egentligen inte "borde" överhetta utan palla med marginal.




otroligt kul med beslutet att satsa på en GT2! Ska bli kul o följa projektet thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



triss skrev:
Beslutat att en gt2 kommer inhandlas till hösten och modifieras under vintern.


Helt rätt! thumbs up

Jag är övertygad om att du kommer ha roligt med den bilen.
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



om man köper en GT3 och bla turbomoddar den - eftersom det är samma maskin i grunden som i turbon - får man för mellanskillnaden upp till en GT2 en bil som piskar det mesta och slaktar en GT2 i tid runt en racerbana. Lätt val mao, om man nu inte för allt smör i Småland vill åka original.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



Qvarnis skrev:
om man köper en GT3 och bla turbomoddar den - eftersom det är samma maskin i grunden som i turbon - får man för mellanskillnaden upp till en GT2 en bil som piskar det mesta och slaktar en GT2 i tid runt en racerbana. Lätt val mao, om man nu inte för allt smör i Småland vill åka original.


Det skiljer inte så våldsamt i pris på beggade GT3 och GT2 att det blir så mkt billigare (om alls) att utföra ett omfattande projekt som det trots allt lär vara att turbokonvertera en GT3a.
Tror dessutom att en sådan blir svårsåld och i slutändan är det en förlustaffär än att med enkla medel ta 550-600 hk ur en GT2 med driftsäkerhet. Ska man ha monstereffekt är det en annan sak antar jag utan att vara särskilt porsche-kunnig.

_________________
Anders Berglund
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



abd skrev:
Qvarnis skrev:
om man köper en GT3 och bla turbomoddar den - eftersom det är samma maskin i grunden som i turbon - får man för mellanskillnaden upp till en GT2 en bil som piskar det mesta och slaktar en GT2 i tid runt en racerbana. Lätt val mao, om man nu inte för allt smör i Småland vill åka original.


Det skiljer inte så våldsamt i pris på beggade GT3 och GT2 att det blir så mkt billigare (om alls) att utföra ett omfattande projekt som det trots allt lär vara att turbokonvertera en GT3a.
Tror dessutom att en sådan blir svårsåld och i slutändan är det en förlustaffär än att med enkla medel ta 550-600 hk ur en GT2 med driftsäkerhet. Ska man ha monstereffekt är det en annan sak antar jag utan att vara särskilt porsche-kunnig.


Kollade på 996 GT2 & GT3 -02 i Tyskland. Om man bortser från den absolut billigaste bilen av varje modell så kostade den näst billigaste GT3 69' euro och GT2 99' euro. För de ca 180.000:- som mellanskillnaden blir kan jag garantera dig att man kan få ihop en riktig värsting GT3 Turbo med en hel del andra kul mods som inte stavas motor. Vill man inte ha värsting kan man enbart skaffa Porsche originalgrejor från en vanlig skrotad 996 Turbo och få uppåt 525 hk enbart genom att manipulera stryboxen och nu snackar vi så du kan skaffa dig en bil till frugan för pengarna som blir över.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Qvarnis skrev:
abd skrev:
Qvarnis skrev:
om man köper en GT3 och bla turbomoddar den - eftersom det är samma maskin i grunden som i turbon - får man för mellanskillnaden upp till en GT2 en bil som piskar det mesta och slaktar en GT2 i tid runt en racerbana. Lätt val mao, om man nu inte för allt smör i Småland vill åka original.


Det skiljer inte så våldsamt i pris på beggade GT3 och GT2 att det blir så mkt billigare (om alls) att utföra ett omfattande projekt som det trots allt lär vara att turbokonvertera en GT3a.
Tror dessutom att en sådan blir svårsåld och i slutändan är det en förlustaffär än att med enkla medel ta 550-600 hk ur en GT2 med driftsäkerhet. Ska man ha monstereffekt är det en annan sak antar jag utan att vara särskilt porsche-kunnig.


Kollade på 996 GT2 & GT3 -02 i Tyskland. Om man bortser från den absolut billigaste bilen av varje modell så kostade den näst billigaste GT3 69' euro och GT2 99' euro. För de ca 180.000:- som mellanskillnaden blir kan jag garantera dig att man kan få ihop en riktig värsting GT3 Turbo med en hel del andra kul mods som inte stavas motor. Vill man inte ha värsting kan man enbart skaffa Porsche originalgrejor från en vanlig skrotad 996 Turbo och få uppåt 525 hk enbart genom att manipulera stryboxen och nu snackar vi så du kan skaffa dig en bil till frugan för pengarna som blir över.


Kan man besiktiga en Turbomatad GT3då? Annars kanske det kan vara värt en hel del att slippa strul med olika ordningsmakter....

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



bjorre82 skrev:
Qvarnis skrev:
abd skrev:
Qvarnis skrev:
om man köper en GT3 och bla turbomoddar den - eftersom det är samma maskin i grunden som i turbon - får man för mellanskillnaden upp till en GT2 en bil som piskar det mesta och slaktar en GT2 i tid runt en racerbana. Lätt val mao, om man nu inte för allt smör i Småland vill åka original.


Det skiljer inte så våldsamt i pris på beggade GT3 och GT2 att det blir så mkt billigare (om alls) att utföra ett omfattande projekt som det trots allt lär vara att turbokonvertera en GT3a.
Tror dessutom att en sådan blir svårsåld och i slutändan är det en förlustaffär än att med enkla medel ta 550-600 hk ur en GT2 med driftsäkerhet. Ska man ha monstereffekt är det en annan sak antar jag utan att vara särskilt porsche-kunnig.


Kollade på 996 GT2 & GT3 -02 i Tyskland. Om man bortser från den absolut billigaste bilen av varje modell så kostade den näst billigaste GT3 69' euro och GT2 99' euro. För de ca 180.000:- som mellanskillnaden blir kan jag garantera dig att man kan få ihop en riktig värsting GT3 Turbo med en hel del andra kul mods som inte stavas motor. Vill man inte ha värsting kan man enbart skaffa Porsche originalgrejor från en vanlig skrotad 996 Turbo och få uppåt 525 hk enbart genom att manipulera stryboxen och nu snackar vi så du kan skaffa dig en bil till frugan för pengarna som blir över.


Kan man besiktiga en Turbomatad GT3då? Annars kanske det kan vara värt en hel del att slippa strul med olika ordningsmakter....


Med rätt kontakter och en del krångel så ska nog även det kunna lösa sig. Men visst, en original GT2 är ju det absolut smidigaste sättet om än inte det billigaste alternativet. Jag tyckte bara att jag skulle låta en smålännings åsikt och röst göra sig hörd i sorlet av allvetare...

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Har redan tagit detta klivet, kanske lägger upp en tråd om mitt projekt här senare

996 Gt2 alltså

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Supramannen skrev:
Har redan tagit detta klivet, kanske lägger upp en tråd om mitt projekt här senare

996 Gt2 alltså


Senare!!? Här fins inget senare! Vi vill ha en tråd nu!

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Allmänt banåkaforum
Vilken Porsche?
<<   1, 2, 3, 4   >>
12091 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande