Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 12091 besök totalt |
Hej!
Köp gärna en vit 996 GT2 CS och gör därefter följande modifieringar: 996 Cup: #dörrar, #huv, #bakruta, #baklucka och vinge #förstärk buren med extra sidosträvor (eftersom det nu är plastdörrar) #fimpa onödigheter som stereo (men behåll AC:n, kan bli jobbigt utan möjlighet att veva ner rutorna) #Öhlinare runt om # BBS split racefälgar (helst guldfärgade) #RS tuning kit 3 ---> 569 PS Sen köper jag den av dig när jag är "klar" med min 964 RS ![]() ![]() ![]() Med klar menar jag racedebut här hemma i Sverige och en sub 8 min BTG ![]() ![]() _________________ D a v i d B r a n t m o Då: 951 Cup 3,0 16v 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||||||||
Som en liten parentes har jag bevittnat en GT3 RSR med turbomotor på Thunderhill, har för mig att den var 6-7 sekunder runt banan än de snabbaste GT3 Cup bilarna med "lilla" motorn. Om jag minns rätt hade denna motor ca 550 hk jämfört med den större på ca. 700 och det var kul att kolla på loggarna. Där man under partier kunde köra med fullgas med lillsnurran var det en balansering med gasen med den mer effekstarka motorn som de ännu inte kört med på T-hill. Har för mig att det var Sears Point som loggarna kom från.
_________________ Anders Hansson |
||||||||
Precis, jag förstår inte att man ska bygga en kärra när det finns en utsorterad vagn att köpa...den är bara att dra igång (och piska skiten ur det mesta som rullar här i landet) _________________ Pelle Persson |
||||||||
men 993 GT2 evo är väl inte gatreggad? Begränsar användningen en del............
Annars är den helt rätt ![]() _________________ Patrik Selestam Porsche 993 C2 1994 (igen) ex-996 C4S 2003 ex-993 C2 1994 ex-964 RS 1992 ex-964 TURBO 1991 ex-911 SC 1978 |
||||||||
Det stod en gt2:a på porsche center när jag var där å hämtade lite grejer härom dagen. Rätt brutal kärra faktiskt. 1 398 000 nånting skulle dom ha för den.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Jag håller med Johan, verkligen bra uttryckt.
I övrigt är jag så trött på myten om den svårkörda Porschen. Ang ringen, 5 sekunder kan verka lite. Men ta 5 sekunders skillnad i fart runt nordslingan och det kan närmast jämföras vid en liten evighet, särskillt om man befinner sig vid sin egna psykiska/fysiska gräns, då är 5 sekunder väldigt mycket att kapa. Det kan ta folk en livstid att kapa 17 sekunder på sitt i övriga hyggligt snabba sub 8 min. Kanske lyckas de inte ens. Horst kör ju inte långsamt, ändå kör han nya GT3an 6 sekunder långsammare än Walter R. De 6 sekunderna är en evighet på ringen, hur Horst än gör kommer han sanolikt aldrig hitta dessa 6 sekunder till sin fördel runt banan. Som sagt det är på nordslingan man skiljer pojkarna från männen ![]() I övrigt tycker jag man får göra hur man vill med sin bil och i vilken bil som helst, ladda på med 1500hk om man vill. Samtidigt ska man inte glömma bort att det är väldigt( då menar jag verkligen väldigt få) få som ens är i närheten av att utnyttja sin bil till dess fulla potential helt orginal oavsett om den har 200 eller säg ca 400hk. I övrigt, 360hk är fullt tillräkligt för mig, jag har att växa i om jag säger så. Personligen så känner jag att när jag kör fullt varv på ringen på ca, 7.50min, ja då kan det kännas motiverat för mig att timma lite. Obs detta är bara mitt personliga tänk, inget annat. Som sagt det är kul med bilar och trimm, men ännu roligare med förare som är kapabla, som säg Stefan R före detta RUF jockeyn Ang tråden, jag hade valt GT2, utan tvekan, men behöver man verkligen trimma den ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men det verkar vara mycket fokus på effekt. En liten kommentar bara som jag inte kan låta bli att lägga in. När Jarlmark har loggat olika bilar på samma bana, har han upptäckt att inför vissa kurvor så bromsas en effektstarkare ner mer än en svagare bil (pga högre fartkänsla inför kurvan, men det har ni säkert redan fattat), med resultat att den svagare bilen körs snabbare genom kurvan än den starkare. Detta är givetvis ett psykologiskt fenomen och har inget med bilen att göra, men det är intressant att ta med i beräkningen när man börjar leta mer hk (och nu talar jag om den "vardagliga" banåkaren/tävlingsföraren, dvs den klara majoriteten på detta forum). Kanske man ska fokusera på annat först?
_________________ Mulle Jäderlund |
||||||||
Det går att lösa. Allt går att regga bara man har viljan till det. ![]() Annars så ta steget fullt ut, sluta med banträffar och börja rejsa ![]() _________________ Pelle Persson |
||||||||
Det är ingen fokus på trim, tror aldrig jag har nämnt det. Det kommer bara att läggas tid och pengar på väghållning, bromsar och vikt till en början.
Sedan, när man börjar lära sig bilen så kan det vara aktuellt med trim. (Läs ett par år) _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||||
Beslutat att en gt2 kommer inhandlas till hösten och modifieras under vintern.
Vad är det som skiljer clubsporten från en vanlig, är det bara bur, stolar, brandsläckare samt strömbrytare? Eller är det fler grejor? Isf lutar det åt att köpa en vanlig och bygga om. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||||
Det har väl framgått vad jag tycker om det valet tidigare i den här tråden. ![]() Jag skulle iaf. uppskatta det mycket om denna bil och byggbilder dyker upp här på rejsa så småningom! Den kommer att bli ![]() Lycka till! /Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||||
En verklig klassiker! Problematiken har ju bäring på överhettning av bromsar ibland även när de egentligen inte "borde" överhetta utan palla med marginal. otroligt kul med beslutet att satsa på en GT2! Ska bli kul o följa projektet ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||
om man köper en GT3 och bla turbomoddar den - eftersom det är samma maskin i grunden som i turbon - får man för mellanskillnaden upp till en GT2 en bil som piskar det mesta och slaktar en GT2 i tid runt en racerbana. Lätt val mao, om man nu inte för allt smör i Småland vill åka original.
_________________ Joachim Qvarnström |
||||||||
Det skiljer inte så våldsamt i pris på beggade GT3 och GT2 att det blir så mkt billigare (om alls) att utföra ett omfattande projekt som det trots allt lär vara att turbokonvertera en GT3a. Tror dessutom att en sådan blir svårsåld och i slutändan är det en förlustaffär än att med enkla medel ta 550-600 hk ur en GT2 med driftsäkerhet. Ska man ha monstereffekt är det en annan sak antar jag utan att vara särskilt porsche-kunnig. _________________ Anders Berglund |
||||||||
Kollade på 996 GT2 & GT3 -02 i Tyskland. Om man bortser från den absolut billigaste bilen av varje modell så kostade den näst billigaste GT3 69' euro och GT2 99' euro. För de ca 180.000:- som mellanskillnaden blir kan jag garantera dig att man kan få ihop en riktig värsting GT3 Turbo med en hel del andra kul mods som inte stavas motor. Vill man inte ha värsting kan man enbart skaffa Porsche originalgrejor från en vanlig skrotad 996 Turbo och få uppåt 525 hk enbart genom att manipulera stryboxen och nu snackar vi så du kan skaffa dig en bil till frugan för pengarna som blir över. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||
Kan man besiktiga en Turbomatad GT3då? Annars kanske det kan vara värt en hel del att slippa strul med olika ordningsmakter.... |
||||||||
Med rätt kontakter och en del krångel så ska nog även det kunna lösa sig. Men visst, en original GT2 är ju det absolut smidigaste sättet om än inte det billigaste alternativet. Jag tyckte bara att jag skulle låta en smålännings åsikt och röst göra sig hörd i sorlet av allvetare... ![]() _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||
Senare!!? Här fins inget senare! Vi vill ha en tråd nu! ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 12091 besök totalt |