Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sinter eller inte?
1 besök senaste veckan (1782 totalt)
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator
Trådstartare
Sinter eller inte?

Kopplingen på GTV:n har nu efter ett antal års (relativt) trogen tjänst nu börjat slira vi forcerade starter, så ett byte är nog nära.
Då uppkommer frågan: Är det läge att uppdatera till en sinterlamell eller skall jag köra vidare med orginal, eller som tredje alternativ försöka hitta en förstärkt vanlig?

(bilen i fråga är en Alfa GTV med TS-låda, 1120kg, 160hk och 180NM på startlinjen)

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Bytte koppling och lamell på min 75 3.0 förra året efter lite haveri

Problemet med sinterlamellen och våra lådor är helt enkelt att starta vetiigt. Nu har ju jag betydligt mer vrid i maskinen än vad du har kanske. 2 sätt finns det att starta.
Dumpa kopplingen på tomgång sen trampa till = hjulspinn eller långsam start
Hålla startvarv på 2500rpm, dumpa kopplingen och iskallt hålla ett visst hjulspinn = Garanterat hjulspinn och hyffsad start

Helt enkelt det går inte att starta hjälpligt med sinter

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

tycker nog att det går alldeles utmärkt att starta mjukt med sinter.
har provat ett antal nu och ingen har varit omöjlig att slira lite med.

det blir lättare ju fler lameller du har.

en enkellamell som klarar 350-450nm är hygglig men över detta skulle jag välja en två eller tre-skivig.
kör idag med en 5,5" ap med tre skivor. den är nästan larvigt enkel att starta med.

köp kopplingen direkt av ap i england. trevlig personal, bra service och bättre priser.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator
Trådstartare
Det är ju egentligen bara i starterna jag upplever att jag behöver en lite hållbarare pryl. Låt oss leka med tanken att det sitter en ny, fin sinter i bilen och jag brutaldumpar kopplingen i ett par starter: Vad kommer att gå sönder då?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



3 skivor? Har en förstärkt 75T lamell. Skall tydligen fixa massa vridmoment iaf. Den jag har går bevisligen inte att slira åp för den hugger. Antingen trycker man in den eller inte helt enkelt.

P.p: det går som går sönder är nog ditt däckskonto med sådana starter...

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19086



dude: Så de har data på massa olika bilar på AP så de kan hjälpa till med val av prylar? Jag har funderat på en flerskivig pga en mängd olika saker... Kan de lösa detta eller måste man modifiera massa prylar såsom svänghjul och urtrampningsmekanism?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Jag skulle rekomendera sinter har det på både min Fiat Coupé & Lancian och det fungerar helt perfekt!
Inte alls så svårt att köra som folk säger måste jag oxå såga...
/Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Det går visst fint att slira med sinterlamell. Kräver lite tillvänjning, men går gör det

På racern har vi en enkelskivig Sachskoppling och en utväxling som resulterar i ungefär 110km/h som maxfart på ettan. Det i kombination med att motorn inte riktigt jublar av vartal under 3000 gör att det kanske inte är det bästa alternativet för stadskörning och fickparkering.

Men efter lite träning av vänsterfoten så går det hur fint som helst att tex smyga upp bilen på biltransporten. thumbs up

_________________
Karl Brag
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19086



Hur mår en Sinterkoppling av att sliras då? Dör den eller funkar den som en vanlig?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

om jag inte har fått allt om bakfoten så kan en cinterlamell överföra ca 1,5 gånger så mycket moment som en std lamell med samma tryckplatta.

Men därimot är slirningslivslängden sämre på en sinterlamell.

Så nu är det en fråga om vad junket skall användas till?

I många fall så där man har sinterlamell så är svänghjul och tryckplatta så lätta som möligt detta tillsammans med kam/kammar som mer eller mindre avsaknad av bottenvrid gör att det blir jäv... lätta att få tjuvstopp när man skall iväg.
Eller är jag ute och seglar nu??????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
dude: Så de har data på massa olika bilar på AP så de kan hjälpa till med val av prylar? Jag har funderat på en flerskivig pga en mängd olika saker... Kan de lösa detta eller måste man modifiera massa prylar såsom svänghjul och urtrampningsmekanism?


du väljer tryckplatta efter motorns vridmoment + en liten säkerhetsmarginal. Om du sen väljer 1/2/3-skivig är en smaksak.

en liten tumregel som jag knåpat ihop alldeles själv med trail and error är
1-skivig upp till ca 450nm
2-skivig upp till ca 700nm
3-skivig upp till ca 1100nm

vid dessa siffror har man fortfarande en lättrampad koppling.

om du vill spara pengar så beställer du en tryckplatta och lamell som passar på ditt svänghjul.
annars passar du på att göra ett lätt och trevligt svänghjul på en gång.
vi köpte obearbetade kugg-hjul med rätt kuggdelning i vacuumgjutet gjutjärn från en firma i mölndal.

vi tog ett hjul som var lite över dubbla tjockleken och delade i två.
det tjockare hjulet var endast 10% dyrare än ett tunt. voila! halva kostnaden om man delar med nån annan.
hjulet var dessutom snuskigt billigt. runt 1500:-.

apropå slitage så har vi åkt 300 timmar (racetempo) med vårt svänghjul och lamell utan problem.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator
Trådstartare
Junket (bra beskrivning för övrigt, även om jag rullade igenom hos SBP för 10 min sen) körs mestadels i sprintrace eller på racingbanonor, men en och anna shoppingtur blir det också i rent provokativt syfte (komplett med racenr 13 på sidorna och allt).

För övrigt har jag svänghjulet i ena änden av bilen och kopplingen i den andra, men det gör väl ingen större skillnad vart massan är placerad?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Kopplingen är rätt lätt att räkna på.

Mv=vridmomnet i Nm (Newtonmeter)
Dy=ytter-diameter på lamell/tryckplatta i meter
di=inner-diameter på lamell/tryckplatta i meter
my=friktionskoffisienten (ligger mellan 0,2-0,6, beroende på matrial i lamellen och tempen)
x=antal friktionsytor (std 2st=enskivig)
F=tryckkarft tryckplattan ger i N(Newton)

Mv=x*my*F*(Dy-di)/4

Lekte lite med siffror huggna ur luften som har en ca koppling till verkligheten.

my=0,25
F=5500N (=ca 550kp e=ca 550kg)
Dy och di i mm (räknat med meter)

x Dy di Mv
2 240 180 577,5Nm (en skivig)
4 120 90 577,5Nm (två skivig)
6 80 60 577,5Nm (tre skivig)

Man ser att diametrana kan minskas kraftigt med fler skivor, detta ger då ett lägre masströghetsmoment som i bästa fall ger ett bättre ax på åkdonet.

Masströghetsmomnetets deffention är en radie*radie*vikt.
Det ger att hur längre ut från centrum vikten ligger så ökar masströghetsmomentet med radie*radie.

Tex 2st svänghjul som som väger lika mycket kan ha 2st helt skilda masströghetsmoment.
Skall man lätta svänghjul skall man ta bort så mycket matrial långt ut från centrum som möligt, det ger ju mest.

Hoppas ni inte tycker jag svamlar en mass dynga nu.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:
Kopplingen är rätt lätt att räkna på.

Mv=vridmomnet i Nm (Newtonmeter)
Dy=ytter-diameter på lamell/tryckplatta i meter
di=inner-diameter på lamell/tryckplatta i meter
my=friktionskoffisienten (ligger mellan 0,2-0,6, beroende på matrial i lamellen och tempen)
x=antal friktionsytor (std 2st=enskivig)
F=tryckkarft tryckplattan ger i N(Newton)

Mv=x*my*F*(Dy-di)/4

Lekte lite med siffror huggna ur luften som har en ca koppling till verkligheten.

my=0,25
F=5500N (=ca 550kp e=ca 550kg)
Dy och di i mm (räknat med meter)

x Dy di Mv
2 240 180 577,5Nm (en skivig)
4 120 90 577,5Nm (två skivig)
6 80 60 577,5Nm (tre skivig)

Man ser att diametrana kan minskas kraftigt med fler skivor, detta ger då ett lägre masströghetsmoment som i bästa fall ger ett bättre ax på åkdonet.

Masströghetsmomnetets deffention är en radie*radie*vikt.
Det ger att hur längre ut från centrum vikten ligger så ökar masströghetsmomentet med radie*radie.

Tex 2st svänghjul som som väger lika mycket kan ha 2st helt skilda masströghetsmoment.
Skall man lätta svänghjul skall man ta bort så mycket matrial långt ut från centrum som möligt, det ger ju mest.

Hoppas ni inte tycker jag svamlar en mass dynga nu.


eller så går man in på AP hemsida och kollar bland deras kopplingar på vad man behöver. beställer och monterar.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
eller så går man in på AP hemsida och kollar bland deras kopplingar på vad man behöver. beställer och monterar.

Skulle jag ringa AP och försöka beställa en koppling till min bil skulle jag nog bli utskrattad vist de kan nog fixa det men till vilket pris när man kan köpa en std tryckplatta från en std bil som räcker och blir över.
Det man inte har i huvet får man ha i plånboken

ps
Jag mailade AP för ett tag sen om de kunnde fixa en lamell till mig.
Det vart ett jä.... kort nej. Så vadå bara beställa??????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:
citat:
eller så går man in på AP hemsida och kollar bland deras kopplingar på vad man behöver. beställer och monterar.

Skulle jag ringa AP och försöka beställa en koppling till min bil skulle jag nog bli utskrattad vist de kan nog fixa det men till vilket pris när man kan köpa en std tryckplatta från en std bil som räcker och blir över.
Det man inte har i huvet får man ha i plånboken

ps
Jag mailade AP för ett tag sen om de kunnde fixa en lamell till mig.
Det vart ett jä.... kort nej. Så vadå bara beställa??????


tolkar detta som att jag har mer plånbok än huvud

beställde en 180mm 375nm enkel-lamell med tryckplatta till en kompis för ett par månader sen. kostade 4300:- inkl allt. fick den levererad till dörren thumbs up thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Åter till allvalet, efter div pajkastning
Eller hur dude?

Finns det någar andra fördelar med sinter, förutom att de klarar att överföra mer momet med samma tryckplatt?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

klarar mer misshandel (läs slir och våldsamma växlingar) utan att förstöra belägget gentemot en organisk lamell.

tyvärr dödar stumma lamellcentrum drivlinor i samma utsträckning.

en beprövad kompromiss som funkar över förväntan är att ta ett fjädrat centrum till en sinterlamell.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Allmänt banåkaforum
Sinter eller inte?
1 besök senaste veckan (1782 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande