Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1782 totalt) |
Sinter eller inte?
Kopplingen på GTV:n har nu efter ett antal års (relativt) trogen tjänst nu börjat slira vi forcerade starter, så ett byte är nog nära. Då uppkommer frågan: Är det läge att uppdatera till en sinterlamell eller skall jag köra vidare med orginal, eller som tredje alternativ försöka hitta en förstärkt vanlig? (bilen i fråga är en Alfa GTV med TS-låda, 1120kg, 160hk och 180NM på startlinjen) _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Bytte koppling och lamell på min 75 3.0 förra året efter lite haveri
Problemet med sinterlamellen och våra lådor är helt enkelt att starta vetiigt. Nu har ju jag betydligt mer vrid i maskinen än vad du har kanske. 2 sätt finns det att starta. Dumpa kopplingen på tomgång sen trampa till = hjulspinn eller långsam start Hålla startvarv på 2500rpm, dumpa kopplingen och iskallt hålla ett visst hjulspinn = Garanterat hjulspinn och hyffsad start Helt enkelt det går inte att starta hjälpligt med sinter ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
tycker nog att det går alldeles utmärkt att starta mjukt med sinter.
har provat ett antal nu och ingen har varit omöjlig att slira lite med. det blir lättare ju fler lameller du har. en enkellamell som klarar 350-450nm är hygglig men över detta skulle jag välja en två eller tre-skivig. kör idag med en 5,5" ap med tre skivor. den är nästan larvigt enkel att starta med. köp kopplingen direkt av ap i england. trevlig personal, bra service och bättre priser. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Det är ju egentligen bara i starterna jag upplever att jag behöver en lite hållbarare pryl. Låt oss leka med tanken att det sitter en ny, fin sinter i bilen och jag brutaldumpar kopplingen i ett par starter: Vad kommer att gå sönder då?
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
3 skivor?
![]() P.p: det går som går sönder är nog ditt däckskonto med sådana starter... _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
dude: Så de har data på massa olika bilar på AP så de kan hjälpa till med val av prylar? Jag har funderat på en flerskivig pga en mängd olika saker... Kan de lösa detta eller måste man modifiera massa prylar såsom svänghjul och urtrampningsmekanism?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Jag skulle rekomendera sinter har det på både min Fiat Coupé & Lancian och det fungerar helt perfekt!
Inte alls så svårt att köra som folk säger måste jag oxå såga... /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Det går visst fint att slira med sinterlamell. Kräver lite tillvänjning, men går gör det
![]() På racern har vi en enkelskivig Sachskoppling och en utväxling som resulterar i ungefär 110km/h som maxfart på ettan. Det i kombination med att motorn inte riktigt jublar av vartal under 3000 gör att det kanske inte är det bästa alternativet för stadskörning och fickparkering. Men efter lite träning av vänsterfoten så går det hur fint som helst att tex smyga upp bilen på biltransporten. ![]() _________________ Karl Brag |
||
om jag inte har fått allt om bakfoten så kan en cinterlamell överföra ca 1,5 gånger så mycket moment som en std lamell med samma tryckplatta.
Men därimot är slirningslivslängden sämre på en sinterlamell. Så nu är det en fråga om vad junket skall användas till? I många fall så där man har sinterlamell så är svänghjul och tryckplatta så lätta som möligt detta tillsammans med kam/kammar som mer eller mindre avsaknad av bottenvrid gör att det blir jäv... lätta att få tjuvstopp när man skall iväg. Eller är jag ute och seglar nu?????? _________________ Johan Sjölinder |
||
du väljer tryckplatta efter motorns vridmoment + en liten säkerhetsmarginal. Om du sen väljer 1/2/3-skivig är en smaksak. en liten tumregel som jag knåpat ihop alldeles själv med trail and error är 1-skivig upp till ca 450nm 2-skivig upp till ca 700nm 3-skivig upp till ca 1100nm vid dessa siffror har man fortfarande en lättrampad koppling. om du vill spara pengar så beställer du en tryckplatta och lamell som passar på ditt svänghjul. annars passar du på att göra ett lätt och trevligt svänghjul på en gång. vi köpte obearbetade kugg-hjul med rätt kuggdelning i vacuumgjutet gjutjärn från en firma i mölndal. vi tog ett hjul som var lite över dubbla tjockleken och delade i två. det tjockare hjulet var endast 10% dyrare än ett tunt. voila! halva kostnaden om man delar med nån annan. hjulet var dessutom snuskigt billigt. runt 1500:-. apropå slitage så har vi åkt 300 timmar (racetempo) med vårt svänghjul och lamell utan problem. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Junket (bra beskrivning för övrigt, även om jag rullade igenom hos SBP för 10 min sen) körs mestadels i sprintrace eller på racingbanonor, men en och anna shoppingtur blir det också i rent provokativt syfte (komplett med racenr 13 på sidorna och allt).
För övrigt har jag svänghjulet i ena änden av bilen och kopplingen i den andra, men det gör väl ingen större skillnad vart massan är placerad? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Kopplingen är rätt lätt att räkna på.
Mv=vridmomnet i Nm (Newtonmeter) Dy=ytter-diameter på lamell/tryckplatta i meter di=inner-diameter på lamell/tryckplatta i meter my=friktionskoffisienten (ligger mellan 0,2-0,6, beroende på matrial i lamellen och tempen) x=antal friktionsytor (std 2st=enskivig) F=tryckkarft tryckplattan ger i N(Newton) Mv=x*my*F*(Dy-di)/4 Lekte lite med siffror huggna ur luften som har en ca koppling till verkligheten. my=0,25 F=5500N (=ca 550kp e=ca 550kg) Dy och di i mm (räknat med meter) x Dy di Mv 2 240 180 577,5Nm (en skivig) 4 120 90 577,5Nm (två skivig) 6 80 60 577,5Nm (tre skivig) Man ser att diametrana kan minskas kraftigt med fler skivor, detta ger då ett lägre masströghetsmoment som i bästa fall ger ett bättre ax på åkdonet. Masströghetsmomnetets deffention är en radie*radie*vikt. Det ger att hur längre ut från centrum vikten ligger så ökar masströghetsmomentet med radie*radie. Tex 2st svänghjul som som väger lika mycket kan ha 2st helt skilda masströghetsmoment. Skall man lätta svänghjul skall man ta bort så mycket matrial långt ut från centrum som möligt, det ger ju mest. Hoppas ni inte tycker jag svamlar en mass dynga nu. _________________ Johan Sjölinder |
||
eller så går man in på AP hemsida och kollar bland deras kopplingar på vad man behöver. beställer och monterar. ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
citat:
eller så går man in på AP hemsida och kollar bland deras kopplingar på vad man behöver. beställer och monterar. Skulle jag ringa AP och försöka beställa en koppling till min bil skulle jag nog bli utskrattad ![]() Det man inte har i huvet får man ha i plånboken ![]() ps Jag mailade AP för ett tag sen om de kunnde fixa en lamell till mig. Det vart ett jä.... kort nej. Så vadå bara beställa?????? _________________ Johan Sjölinder |
||
tolkar detta som att jag har mer plånbok än huvud ![]() ![]() beställde en 180mm 375nm enkel-lamell med tryckplatta till en kompis för ett par månader sen. kostade 4300:- inkl allt. fick den levererad till dörren ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
klarar mer misshandel (läs slir och våldsamma växlingar) utan att förstöra belägget gentemot en organisk lamell.
tyvärr dödar stumma lamellcentrum drivlinor i samma utsträckning. en beprövad kompromiss som funkar över förväntan är att ta ett fjädrat centrum till en sinterlamell. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1782 totalt) |