| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Waste gate storlek = skenade laddtryck
|
1829 besök totalt |
|
Jag har börjat mappa motorn och först så skenade laddtrycket till 2,2bar innan ja han reagera och slå av. Men då var det laddtryckstyrningen som strulade. Men har fixade det och ställde in laddtrycket på 1,4bar, men när jag gasar på så sticker laddtrycket upp till 1,5-1,6 typ en sekund innan de hamnar på 1,4bar. Jag kör med en Tial 38mm wastegate och som turbo har jag en Precision sc61 med det stora avgashuset pumpar luft till 650hk enligt uppgift. Beror de på fel inställd laddtrycks ventil eller är det att min wastegate är för liten? mvh staffan _________________ //StaffanEdvardsson |
||
|
Rätt så vanlligt att den peakar på 0.1-0.2 bar högre än inställt när man snackar turbomaskiner. Koppla in en laddtrycksmätare på en original bil så kommer du troligtvis få se samma fenomen.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Grundtrycket är på 15psi. Det borde väll inte vara för lågt? kommer köra på ca 1,7-2,0bar när allt är klart. Jag har en magnet ventil från audi VAG. Som jag styr med NIRA. _________________ //StaffanEdvardsson |
||
En nissan ca18det motor. Jag mappar själv med en kompis nu, sen när allt funkar ordentligt så skall Mats Ivarsson i Göteborg hjälpa mig med finjustering etc om det behövs. Verkar vara ganska så enkelt att mappa NIRA. _________________ //StaffanEdvardsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1829 besök totalt |