Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilken Volvo hade alu-bakaxel?
2 besök senaste veckan (2726 totalt)
Old school
Helsingborg
Här sen Apr 2006

Trådstartare

Det lär finnas bakaxlar från någon Volvo där diffhuset (tror jag) är av aluminium. Skall sitta i ett lätt, framtida "sleeper"-bygge som jag snart skall börja samla delar till. (mitt banprojekt är snart klart och någon fritid vill man väl inte ha...)

Eftersom jag vet att dom troligtvis är svåra att få tag på så vill jag börja leta i tid. Tips om andra lätta och starka (stela) bakaxlar är välkomna.

Här sen Dec 2004

Vet att det fanns i gamla 240's och det var väl främst polis och ambulanser som hade sådana.
Men och det är ett stort MEN!!! Det var 1030-axlar och om du tänkt ha lite högre effekt så är det 1031 du skall ha. Det fanns även 1031-axlar med hus i aluminium men de var till för Grupp A bilar och även om det finns/fanns så har jag aldrig hittills sett någon annons på en sådan. Räkna med att det kostar oförskämt mycket om du skulle råka hitta en 1031 i alu. 1030 kan man hitta för mer överkomliga pengar men då är den inte lika hållbar heller.

Old school
Helsingborg
Här sen Apr 2006

Trådstartare
okej tack.

Svårt att säga nu hur mycket axeln ska tåla men det blir uppåt 250-300 i vridmoment. Detta klarar kanske inte 1030 axeln. En 1031 i alu kan man alltså glömma, då vet man det!

Får forska vidare, det är en hel del kg att tjäna på bakaxeln ju... Antar att det finns varianter på Fords 8" och 9" axlar i alu som tillverkas idag men än så länge känns det lite "overkill".

Umeå
Här sen Maj 2004

Eller så kan man skippa den stela pinnen och gå på nån lite modernare axel, blir ofta lättare, och definitift lägre ofjädrad vikt.

--VVTS--
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

AlfaRomeo:sar i 105/115-serien (1963-1992) har slutväxelhus i aluminium.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Old school
Helsingborg
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Magnus L skrev:
Eller så kan man skippa den stela pinnen och gå på nån lite modernare axel, blir ofta lättare, och definitift lägre ofjädrad vikt.

original sitter det en "stel pinne" i bilen (Cortina mk1) men eftersom den blir långt ifrån original kanske man får tänka om. Har sett ett Cortina-bygge med Sierra Cosworth bakvagn, mycket propert men troligen med lika mycket jobb och beräkningar bakom. Men allt går...

Skall undersöka möjligheterna

Kungälv
Här sen Feb 2003

ice skrev:
-Hur mycket vridmoment klarar dessa axlar?
-Vad finns det för utväxlingar?
-Spårvidd?
-Är det vanligt förekommande med diffbroms?
-Vad är "handelsnamnet" på 105 respektive 115 serien (för oss som inte är så hemma på Alfas beteckningar). Jag gissar att den ena är "Bertoné coupé" men vad är i så fall den andra för bil? Alfetta?

EDIT: Efter lite funderande kom jag fram till att 115 måste vara spider, eller hur?

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Wankelsport skrev:
ice skrev:

-Hur mycket vridmoment klarar dessa axlar?

>250 Nm

Wankelsport skrev:
-Vad finns det för utväxlingar?

3,73 4,10 4,30 4,56 4,78
5,13 5,38 5,86 6,14 6,83

Wankelsport skrev:
-Spårvidd?

1322 mm e' de' på min. Jag tror Montreal:ens bakaxel är bredare. Kraniel: Kan du bekräfta/dementera?

Wankelsport skrev:
-Är det vanligt förekommande med diffbroms?

Ja.

Wankelsport skrev:
-Vad är "handelsnamnet" på 105 respektive 115 serien (för oss som inte är så hemma på Alfas beteckningar). Jag gissar att den ena är "Bertoné coupé" men vad är i så fall den andra för bil? Alfetta?

EDIT: Efter lite funderande kom jag fram till att 115 måste vara spider, eller hur?

Jepp. Se'n finns det några till med samma mekanik, men de är rätt ovanliga (Giulia, Berlina, Montreal).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ice skrev:
Wankelsport skrev:
-Spårvidd?

1322 mm e' de' på min. Jag tror Montreal:ens bakaxel är bredare. Kraniel: Kan du bekräfta/dementera?

Montrealaxeln är c:a 20mm bredare, samt har större kronhjul och diffhus. Annars tror jag att alla andra axlarna har samma yttermått (även om lagerlägen och annat skiljer dem sinsemellan).

Kungälv
Här sen Feb 2003

Synd att de har så pass smal spårvidd. Min bil har 1400 mm redan i orginal och tanken var att bredda den lite till. Annars hade Alfa-alternativet inte varit helt dumt.

Citera
Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (2726 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande