Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Montera motorn stadigare?
1 besök senaste veckan (4160 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029


Trådstartare
Montera motorn stadigare?

Jag tycker motorn i våran Nissan rör sig lite väl mycket när man kör bilen. Främst märks det på att downpipen tar i rattstången och skickar vibrationer till mina känsliga fingrar. Därför funderar jag på att styva upp monteringen en smula.
Kan man göra det på raggarvis med en kätting från motorrumsväggen till blocket? Då slipper man att de värsta vibrationerna förs över, men motorn borde inte kasta fram och tillbaka helt okontrollerat.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20329



Stumma motorfästen eller i hårdare gummi än orginal?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

reaktionsstag från toppen till fjädertorn thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029


Trådstartare
Dude skrev:
reaktionsstag från toppen till fjädertorn thumbs up
Med gummibussning eller utan?

Stumma fästen brukar bryta sönder saker med tiden.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Lennart Hall skrev:
Dude skrev:
reaktionsstag från toppen till fjädertorn thumbs up
Med gummibussning eller utan?

Stumma fästen brukar bryta sönder saker med tiden.


Finns faktiskt fina bling bling prylar till sånt

De fästs i motorn och fästs sedan i chassit och har precis den påverkan. Brukar vara i form av små dämpare faktiskt. Detta gör ju samtidigt att det inte slår sönder nåt med vibrationerna heller. Ska försöka kolla lite om jag hittar nånstans som har till salu.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Bland annat denna

http://www.nengun.com/catalogue/product/794 Den har ju tom ett blingit namn

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Hall skrev:
Dude skrev:
reaktionsstag från toppen till fjädertorn thumbs up
Med gummibussning eller utan?

Stumma fästen brukar bryta sönder saker med tiden.


Ta gummibussningar från t.ex. volvo 240 reaktionsstag till bakaxeln (om jag inte minns galet, så är staget i stålrör. Det borde gå att använda i sin helhet med lite svets och kap)

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Dude skrev:
reaktionsstag från toppen till fjädertorn thumbs up


Hur påverkar det topplockspackningen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Old school
Helsingborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 119



maskinkuddar

Jag monterade maskinkuddar som ersatte original motorkuddar. Dessa finns hos maskin/verktygsfirmor typ LUNA. "Kuddarna" finns i en massa olika utföranden och hårdheter och monteras i huvudsak under t.e.x. svarvar och NC fräsar mot golv.

(jag hade tur att hitta ett par som bultade direkt i originalfästena!)

Tyvärr har jag inte hunnit provåka på bana än men om dessa maskinkuddar pallar för en vibrerande maskin på 5 ton borde dom tåla lite stryk på bana...

_________________
Kent Andersson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Dude skrev:
Lennart Hall skrev:
Dude skrev:
reaktionsstag från toppen till fjädertorn thumbs up
Med gummibussning eller utan?

Stumma fästen brukar bryta sönder saker med tiden.


Ta gummibussningar från t.ex. volvo 240 reaktionsstag till bakaxeln (om jag inte minns galet, så är staget i stålrör. Det borde gå att använda i sin helhet med lite svets och kap)


Jag har version 3.01 av reaktionsstag på min Westfield då första tre inte funkade. Numera består lösningen av ett 10mm stål rör (5mm invändigt), gängat M6 i ena änden och ett biltema gummikudde. Staget sitter sedan fäst med en herrejösses-bult i toppen. Alla andra lättare aluminiumlösningar har falerat efter en stund p.g.a. vibrationerna och att krafterna inte gick rakt. Tänk på att det måste vara rakt så att röret inte ligger och blir böjt under belastning utan går rakt i drag och tryck.

Staget ska dessutom sättas så det inte sitter i drag, utan i tryck under acceleration, dvs om din motor snurrar i normal riktning, på förarsidan i bilen (dvs inte som min på passagerarsidan hade en lite mindre härdsmälta när jag gjorde mitt).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Westfield skrev:
...Staget ska dessutom sättas så det inte sitter i drag, utan i tryck under acceleration, dvs om din motor snurrar i normal riktning, på förarsidan i bilen (dvs inte som min på passagerarsidan hade en lite mindre härdsmälta när jag gjorde mitt).

Det där förstod jag inte. Har du lust att förklara?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Westfield skrev:


Staget ska dessutom sättas så det inte sitter i drag, utan i tryck under acceleration, dvs om din motor snurrar i normal riktning, på förarsidan i bilen (dvs inte som min på passagerarsidan hade en lite mindre härdsmälta när jag gjorde mitt).


Varför skall det sitta i tryck? Är det med din vulk-gummikudde-lösning så fattar jag men en vanlig bussning borde vara bättre om staget satt i drag. Euler osv.
Varför inte köpa en vantskruv och sätta en större gaffel i ena änden så den passar på en länkarm/krängningshämmarbussning? Enkelt, rostfritt och justerbart.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



OJ! ehm...shit. Nu hände det igen. Jag hade ytterligare ett hjärnsläpp.

den ska helst sitta i DRAG, inte tryck...det är ju jag som har den i tryck på höger sida av motorn, och drag är givetvis på vänster sida!

Sorry. lite seg i kolan idag.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



MaZ skrev:
...så fattar jag men en vanlig bussning borde vara bättre om staget satt i drag. Euler osv.


Ja, jag hade det så först (i version 1 och 2), men jag hade svårt att hitta en lämpligt liten bussning (infästningen svetsades dit innan bussning inhandlats ) och de jag hittade gick sönder på nästan nolltid med resultat att det blev stumt monterat vilket innebar att precis ALLT vibrerade loss på hela bilen för att inte nämna oljudet (inte att rekommendera, dock poppis för ev. kvinnliga passagerare!).

Förmodligen är merparten av mina problem relaterade till
1) fel sida av motorn
2) materialvalsfel (ej aluminium om ej ordentligt överdimensionerat)
3) infästningsproblematiken i motorn
4) infästningsproblematiken i chassit med för litet fäste


_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
bear
Kärna (GBG)
Här sen Nov 2003
Inlägg: 54



Hej hej!
Jag har kört med plast bussningar i min s13 ett bra tag nu, å det funkar klockrent!
Har du inte tillgång till plast o svarv, så säljs det här: http://www.nukeperformance.com/

Mvh Björn

_________________
Björn Svensson - GBG
200sx S13 -92 - http://200sx.kicks-ass.net/bear
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029


Trådstartare
bear skrev:
Hej hej!
Jag har kört med plast bussningar i min s13 ett bra tag nu, å det funkar klockrent!
Har du inte tillgång till plast o svarv, så säljs det här: http://www.nukeperformance.com/

Mvh Björn
För en femhundring är det ingen idé att börja göra saker själv. Har dock köpt en vantskruv för att projektera övre infästning.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



om du ska ha plastbussningar är det detsamma som att stummontera motorn. Rister å skakar å allt vibrerar och går sönder...

Kolla på tex Kuntze eller Biltema om det inte finns kralligare gummibussningar istället, då behåller du den utmärkta komforten som de japanska teknikerna försåg bilen med.

_________________
Jonas Edling
Citera
Skruva banåkabil
Montera motorn stadigare?
1 besök senaste veckan (4160 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande