| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Scrub och 4wd
|
<< 1, 2 2904 besök totalt |
Scrub heter styrradie på svenska. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Men varför översätta det alls? Jag menar, det är ju en fackterm? Det blir ju inte ett mer begripligt ord direkt - styrradie säger ju lika lite som scrub så varför inte kalla det scrub? Men, det var inte det tråden handlade om så då kan vi lämna det därhän.
Vad är det rent geometriskt som gör att reaktionen i bilen av yttre krafter blir olika för positiv och negativ scrub? om det är lika grepp/fäste på hö/vä, då kan det väl aldrig bli ryck och drag i ratten? Det måste ju bero på att det är olika förhållanden för hjulen? Kan det ha med relativ toe in och toe out? Krafterna på hjulen fortplantar sig in till ratten och ger en känsla av lik den somnär man laborerar med toe in och toe out? Alltså att bilen blir fiktivt spårkänslig (positiv scrub) eller självstabiliserande (negativ scrub). Om man tittar på det som en toe analys så blir det ju så... Aaah, svårt... Kan någon förklara för mig vad den egentliga baksidan är? Som fuling har jag egentligen bara upplevt nackdelar vid acc med positiv scrub som är för stort, men betyder det automatiskt att det blir vid broms som negativ scrub blir jobbig? Inte engligt Milliken men jag spottar ur mig tanken ändå. Eller spelar det inen roll? är det bara storleken på scrub radien som är problemet? Det blir ju en hävarm. Eller - är det känslan i ratten som blir lite död, att blien kommer att kännas lite flummig när man svänger. Alla mina Audi har ju varit lite så, men å andra sidan så har jag ju aldrig kört med kort styrväxel i nån av dem. Ju mer jag tänker på det så känns det ju lite som att det inte finns bilar som original har positiv scrub. Jag har förstås fel, eller? Har vi några exempel på bilar med positiv scrub och negativ scrub? Vi kanske kan göra någon sorts bedömning av det hela utifrån vilka bilar sopm har vad? Audi kan vi säga hör till gruppen negativ scrub, iaf från 80-talet och framåt. Samtliga har haft rätt mycket KPI och relativt högt ET, borde vara två tydliga tecken på negativ scrub. Saab nämnde någon. Fler då? Misstänker att det är rätt många när man tänker efter. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||||
|
Audi menade uppenbarligen att negativ styrradie var något positivt eftersom de skyltade med det i sina annonser och på bilarna för 25 år sen ungefär. Det är väl det tillsammans med missplacerad vikt som gör Audi så förb-t tråkiga att köra. Död känsla i styrningen...
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
|
Precis. Faktiskt så tror jag det var hela koncernen som gjorde nåt grepp där, även VW1303 och Porsche 924 fick samma sak, typ 1974-1975. Passat, Audi 80 och nyare snittet Audi 100 lanserades i samma era.
Vill också tillägga att det faktiskt är en Audi jag bygger. Även om jag kommer att ha en stor fördel gentemot S2:or när det gäller vikten på själva motorn så går det ju inte att förneka att den sitter långt fram - merparten av den framför hjulcentrum. Tur att det är hel-alu och inte gjutjärn dock! _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||||
|
Tror hemligheten ligger i kraftspelet mellan höger och vänster hjul, vi pratar vid småå vinkel ändringar och korrigeringar. Vet inte om ni är bekant med hare-n-hound reglering av styrsystem. Men iaf. Tänk en linje i som går genom centrum på bilen och i den riktning som hjulen vill styra bilen, alltså en sorts imaginär riktningsvektor för bilen... Anta att du vrider hjulen lite lite, då vrids denna linje lite lite åt det håll du styr. Vidare - vid små styrutslag börjar krafterna mellan vägbana och hjul då lika de som uppstår pga av toe in och toe out, motsvarande då negativ och positiv scrub. Är det rätt tänkt? Den ena vill styra mer, självsvängande, toe out eller positiv scrub. Den andra motsatsen. Jag säger absolut inte att toe är samma som scrub, bara att fenomenen ger ett liknande kraftspel. Typ att det sedan skulle gå att balansera toe mot scrub för att få önskat beteende. Eller var det lite för mycket känsla och för lite förnuft?
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Scrub och 4wd
|
<< 1, 2 2904 besök totalt |