Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW S14-motor i en 318is E30?
1, 2   >>
6054 besök totalt
ErikBerg
Umeå
Här sen Nov 2005

Trådstartare

Vet inte om den här frågan hamnar i rätt forum, men jag försöker ändå.

Jag har tänkt köpa en BMW 318is E30 och preppa den för banträffar. En fundering jag har är att montera en M3 E30-motor (S14). Det blir förmodligen billigare än att trimma M42-motorn till samma effekt.

Vet nån vad som krävs i delar & modifikationer för att göra ett sådant motorbyte?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Förutom allt runtomkring vad det gäller kablar och databox osv så måste du även byta växellådan då den inte passar. Motorkuddar måste och bytas och säkert en massa andra småsaker som jag inte kommer på nu.

Sen kommer den aldrig gå att besiktiga om de inte är normalt halvblinda på SBP...vilket du kanske har tur att de är just denna dag. "M Power" på ventilkåpan kan nog dock väcka lite funderingar...

Men visst, det är inte mer avancerat än att byta till ngn annan motor i vilken modern bil som helst.
Lycka till.

Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Andreas Lidström skrev:
Men visst, det är inte mer avancerat än att byta till ngn annan motor i vilken modern bil som helst.

Modern?

Men jag håller med, lycka till
Det skulle vara skoj med en rejäl S14 i en 318is ... Utan kjolpaket!

Värnamo
Här sen Dec 2002

Varför inte köpa en 320is istället??

De är väl inte så lätta att få tag på, men det är väl inte en S14 heller. Tycker inte att man ser annonser speciellt ofta på kompletta motorer.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Folxam skrev:
Andreas Lidström skrev:

Modern?

Modern = "Ickeförgasarbil innehållande en ansenlig mängd sladdar och boxar tilll sprut osv."

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Jag håller på och letar efter en lagom billig 318 att stoppa ner min S14, maskin som jag har stående, i.
Pratar man om vnaliga 318, dvs ej is, så har ju de samma block som S14 och då passar även låda, motorfästen mm.

Mantorp
Här sen Nov 2002

M3Jonas skrev:
Jag håller på och letar efter en lagom billig 318 att stoppa ner min S14, maskin som jag har stående, i.
Pratar man om vnaliga 318, dvs ej is, så har ju de samma block som S14 och då passar även låda, motorfästen mm.

Precis...mend et ska vara en 83 till 87 då. Ingen 88 med 113hk M40. Bara så ingen handlar fel.
Mkt bra ide faktiskt.

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Andreas Lidström skrev:
M3Jonas skrev:

Precis...mend et ska vara en 83 till 87 då. Ingen 88 med 113hk M40. Bara så ingen handlar fel.
Mkt bra ide faktiskt.

Just det så var det ja.

Har M40 samma delning som lilla sexorna?

Da Nang
Här sen Okt 2004

Det där bekymret med elen tycker jag inte att man ska hänga upp sig på.
Det må vara många kablar i kontakten till motorhärvan, men man använder inte allihopa när man stoppar motorn i en annan bil.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Krille_hlm skrev:
Det där bekymret med elen tycker jag inte att man ska hänga upp sig på.
Det må vara många kablar i kontakten till motorhärvan, men man använder inte allihopa när man stoppar motorn i en annan bil.

Får man med motorpiskan är det ju bara att vippa i mer eller mindre...ville dock bara belysa det.
Alla driver ju inte egen sportbilsverkstad.

M40 ska nog ha samma som M20 eller iaf ska det vara genomförbart att ta en sådan (Handlar om skillnad på ngn enstaka bult eller så...). M50 är dock helt samma vill jag minnas.

Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005

Men en S14 kostar ju skjortan idag Kan inte vara lönt att göra detta om man inte har motorn.

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Johan Friman skrev:
Men en S14 kostar ju skjortan idag Kan inte vara lönt att göra detta om man inte har motorn.

Lönt och lönt...inte ofta det är lönt att kasta en massa sköna slantar på gammla bilar...men det kan vara grymt kul.
ofta styrs ju sånnahär projekt av mkt hjärta och att man vill ngt speciellt, mer än sunt förnuft. Inte sällan är det oxå ngn regelverk i en racingserie som styr hur man bygger.

ErikBerg
Umeå
Här sen Nov 2005

Trådstartare

Bakgrunden till frågan är att jag räknade lite på vad det kunde kosta att sugtrimma en M42. Pratade med Rutger Racing, som verkar kunna en del.
Kammar 3500 (beg), insug/spjällhus 5000 (beg), sen behövs kolvar (7000?), insprutning (dyrt), och en massa annat. Fort är man uppe i 20000, känns det som. Och då börjar kanske S14 vara ett alternativ?
Kan man besikta som ombyggt fordon?
Fler synpunkter mottages tacksamt!

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: BMW S14-motor i en 318is E30?

ErikBerg skrev:

Det borde vara möjligt, men då måste du uppfylla kraven på ombyggt Fordon: http://www.sfro.com/lathund.bil.html
Därtill kommer att motorn måste vara i fullständigt avgascertifierat skick - eller katrenad om bilen inte är det från början. Så om du utgår från en icke-kattad bil och bygger om, så kan det funka. Annars blir det svårt.

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

ErikBerg skrev:
Bakgrunden till frågan är att jag räknade lite på vad det kunde kosta att sugtrimma en M42. Pratade med Rutger Racing, som verkar kunna en del.
Kammar 3500 (beg), insug/spjällhus 5000 (beg), sen behövs kolvar (7000?), insprutning (dyrt), och en massa annat. Fort är man uppe i 20000, känns det som. Och då börjar kanske S14 vara ett alternativ?

http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=433471 Finns recept på M-42 motor

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

ErikBerg skrev:

Kostar inte en riktigt sleten s14 minst 20k, och sen vill man ändå trimma...

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

24-Seven skrev:
ErikBerg skrev:

Kostar inte en riktigt sleten s14 minst 20k, och sen vill man ändå trimma...

20K för en sleten S14 är minst 10K för mycket.
Det är ingen supermaskin (som en del verkar tro), dessutom så är delarna inte helt gratis heller när man ska göra vid dem
Att göra vid en S38 går lös på ca 25K, så man får nog räkna med minst 15K för att renovera en S14.

MVH

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Supermaskin och supermaskin...vad ska man då kalla den?

Man måste ju sätta var sak i sin tid och med det perspektivet var den nog rätt super vill jag påstå.
Bland annat fick den pris för -86 (?) års mest bränsleeffektiva motor. Alltså "mest knuff per droppe".
Särskillt i 2-litersvarianten har den ett väldigt högt BMEP.
På senare år har jag fått ta del av en hel del flödestester på olika toppar.
S14 är i absoluta toppen och är i stort enbart slagen i flöde av 15 år modernare konstruktioner som tex Hondas värsta 4:or. Även Volvos 16v är extremt bra. Tycker det låter som man lyckats rätt bra ändå.

Sen att det är så mkt mer som kommer till för att "göra en motor" är jag fullt medveten om och en S14 behöver en hel del omsorg för att verkligen sjunga ut sin fulla lov...men potentialen är smått otrolig, särskillt om man ser till tiden den konstruerades på. Nackdelarna skulle dock vara att den är lite hög och lite tung med dagens mått mätt. Men så blir det väl när blocket är från 60-talet och toppen en avsågad historia från slutet av 70-talet...lite grovt sagt.

Sen är vi åter där igen, allt handlar ju inte om siffror... Finns mkt hjärta i vad man tycker om för saker och vad man suktar efter. M3 E30 och S14 skulle inte jag välja för att den skulle vara överlägset ngt annat, man väljer den för att man får med en hel oceanångare med racinghistoria.

Så ser jag på det. Tillslut är motorer bara en annan samling metalldelar...

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Krille_hlm skrev:

20K för en sleten S14 är minst 10K för mycket.
Det är ingen supermaskin (som en del verkar tro), dessutom så är delarna inte helt gratis heller när man ska göra vid dem
Att göra vid en S38 går lös på ca 25K, så man får nog räkna med minst 15K för att renovera en S14.

MVH

Nu handlar det ju om utbud och efterfrågan, inte om S14 maskinens förträffliga potential Vad man bör betala och vad man faktiskt får betala är två skilda saker. Hittar du en S14 (om än sliten) för 10k så köper jag den gärna

Da Nang
Här sen Okt 2004

Andreas Lidström skrev:
bla bla bla

Som du själv skrev, en ganska föråldrad konstruktion, dessutom med gjutjärnsblock.
Men visst, är de i ordning så går de ju bra. Men en M3E30 är ju ingen snabb bil i originalutförande med dagens mått mätt. Dryga 200 hk på runt 1200kg ger ju inga hisnande prestanda. Och ja, jag har kört såna. Tycker att det saknas minst 50hk för att det ska bli kul.
Hondas motorer nämnde du. Där har vi några som kan bygga prestandamotorer. Dessutom lätta sådana. Och de bara går och går.
Men det är därför jag skruvar bmw, för att man behöver ju skruva på dem för att de ska funka bra

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Tror nog vi är inne på samma spår Krille.

Sen är ju prestanda mer än rakt fram...och då har jag sett fler än en gång när original (195hk) M3or med vettiga, enkla chassimodifieringar totalt förnedrar 3-500hk monsterbyggen på bana.
Men visst, hissnande är ju inte en M3 med dagens mått...men man köper ju inte en sådan för att köra rakt fram...eller?

Skruva banåkabil
1, 2   >>
6054 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande