| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Krängningshämmar / Bärarmsbussning fram bakre BMW 325 e30
|
1, 2 >> 4403 besök totalt |
|
Krängningshämmar / Bärarmsbussning fram bakre Bmw 325 e30
håller på med ett projekt =) Håller nu på och bygger utställnings/ban bil av min e30 325an. men jag ska även uppdatera chassit hade jag tänkt. Den ska även ut och rasta sig på lite banträffar /konkörningar. Satt i dag och skulle Beställa powerflex bussningar till framvagnen. När det stog helt still hur många mm är krängningshämmarna fram ? sen till min andra fråga får man dit Excentrisk Bärarmsbussning fram bakre som passar till M3 E30 på 325 e30 eller är det omöjligt ??.. snabba svart tack =) _________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||||||
|
Med största sannorlikhet 20mm fram
(såvida dom inte är ersatta av nått grövre......)
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
|
Sen är nog original M3 excentrisk bättre än Powerflex, men det är en annan femma.....
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
har iaf beställ excentriska powerflex nu..
om dom är 20mm fram ska jag beställa 19mm ? för 22mm 24mm lär väl vara förstort.. _________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||||||
Beställ 22 mm:ers och rulla en 1 mm:ers plåt och lägg emellan.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Hur hårda är dessa, är det samma material som övriga bussningar??
Eller är dom av hårdplast, typ nylon, teflon eller dyl.
||||||
Dom är gjorda i två material. Det ena är lila PUR och det andra är.. hmm ja, nåt svart.. Troligen delrin eller PUR med annan hårdhet. Varför man har gjort dom delade är för mig en gåta.
Att bara böka ihop en "puck" med ett enkelt excentriskt hål, som man pressar på plats i hållaren är ju _mycket_ enklare och fungerar ju uppenbarligen utmärkt för alla som kör med dem. Begriper det inte trots en del funderande över det. Har tyvärr inga bilder på Powerflexa lösning, men någon annan kanske har? EDIT: Eller om det gäller kränghämmarbussningarna så är dom gjorda i lila PUR. Hade jag varit i farten idag hade jag tagit hydraulrörsklämmor från jobbet och knåpat dit på ett förstärkt fäste.. Jag körde av vänster originalfäste som var friskt ganska snart. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Jo, länkarmsbussningarna vet jag hur dom ser ut, därför jag skrev att M3 original excentrisk är bättre
Tänkte mest på bussningarna till kränghämmarna, har man standard hämmare så gör inte några andra bussningar bilen bättre......lite som att köpa i onödan
||||||
Den skall inte bara kunna vridas; det får inte ens gå trögt. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Vridas, inte glappa.
|
||||||
Jag förstår varför, men hur stor märkbar skillnad blir det om det glappar en två mm? På pappret blir det säkert väldigt knas och svårt att veta vad som händer, men känner man glappet på en kränghämmare? Mest nyfiken då jag själv inte tror att jag märkte att ena fästet gått av... _________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
Just det jag menade, vad ska man med andra bussningar till kränghämmaren till, detta har blivit en guldgruva för dom som säljer dessa saker, men vad får man för skillnad på bilen efteråt, oftast ingen alls......
Bättre att göra en 4-hjulsmätning ( jo, man kan justera även bak på en bmw, med excentriska bärarmsbussningar, finns som original reservdel) och lägg pengarna på riktigt bra stötdämpare......
Silentblocken är fördel av hårdare variant, sen hur man löser detta (powerflex, rutlim i vanliga eller helt stumma nylon eller stål )
Likaså främre länkarmens bakre bussning, där man ofta vill ha excentriskt för med caster, M3 E30 original funkar fint!
Resten har du ingen fördel av nått annat än nya original = Visst kan man köra uniballs i alla leder, men då är vi inne på kompromisslös racingbil med justermöjligheter överallt, och stötdämpare är herrejössestyp , då kan man ha liten fördel, annars inte......
||||||
|
så generellt så är det m3e30 oem bakre framvagns bussning, och powerflex alt alu silentblocks att rekomendera?
funderar på om ja ska ta och köpa en billig silentblock på meca och kopiera i aluminium i svarven på jobbet.. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||
När mitt ena KH-fäste lossnade; hamnade jag i sallaten.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Nu vte jag inte om Magnus enbart avser rena gat/banträffsbilar med sina tankar om att det inte spelar ngn roll med bussningarna till krängaren...
Men... om det rör sig i denna bussning, vilket det gör om man använder gummi, så kommer varje mm det rör sig i bussningen påverka effekten av krängarens fjäderstyvhet med lika mkt. Alltså, felet blir lika många Nm fel som du har styv krängare per mm, som du har flex i bussningen. Detta förutsatt förhållande 1:1 mellan rkängarens infästning i bärarmen och bussningen. I verkligheten är det dock så att utvexlingen som blir här gör att ett litet fel i bussningen ger ofantligt mkt större ändring på hjulet, mao, effekten blir än värre än i mitt exempel med 1:1. Så... Prio ett på standardbilar som ska ut på bana: Minska flexet i alla leder och armar så de så fint uträknade fjädrarna och krängarna verkligen blir det ni tänkt. Flexar det kommer det ändå inte stämma. Sen till vilken nivå man ska driva detta beror ju på vad man ska ha bilen till. Men det är ingen felaktig grundsyn att sträva mot för ett bra resultat. Sen om Powerflex är rätt elelr fel, sämre elelr bättre än original beror på bil och applikation...generellt brukar jag dock hoppa över dessa skräpprodukter och välja ngt annat med omsorg eller tillverka själv. Tex som Magnus säger, M3-bussningen fram är bra mkt bättre än de lila. |
||||||
|
En bil som för det mesta går gata o ibland nån gång per år kör på banan har ingen som helst vinst i såna bussningar anser jag, det lilla som flexar där märker inte föraren av ändå.......
Speciellt om bilen ändå bara har standardhämmare så är det undermåligt redan där....
En renodlad banåkarbil vill man ju alltid få så bra som möjligt på banan, men då väljer man heller inte powerflex eller lik till sina hämmare, då dessa bussningar flexar....... Där kör man med antingen nån hårdplast som inte flexar, men med låg friktion som gör att hämmaren vrider sig lätt i fästet, eller nån annan lösningen med lagrade överfall i lämpligt material. Menade bara att satsa på rätt saker i strävan efter en bra banåkarbil, har t.ex åkt original bussningar i bärarmarna bak under flertalet år, sen byggde jag om med uniballs (alltså helt stumt men justerbart!) och ingen igentlig skillnad märks, enda fördelen o anledningen till att jag gjorde detta var för att kunna justera hjulvinklarna betydligt enklare för optimalt däckslitage, men bilen gick lika fort innan......
Jaja, det är ju fritt fram o göra nästan vad man vill med bilen, o det är ju ofta till det bättre, men lite trist o märka i efterhand att inköpen inte gav nånting tillbaks.......
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Krängningshämmar / Bärarmsbussning fram bakre BMW 325 e30
|
1, 2 >> 4403 besök totalt |