Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Pump för vatteninsprutning
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (6701 totalt)
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239



Tycker det låter krångligt och obeprövat, med ventiler och spolar pumpar.

Ta en kik på hur volvo gjorde med sin 240 i grupp-A som körde med k-jet och vatteninsprut.
Där satt k-jet spridarna i toppen (som på alla rödblocks volvo med k-jet) och så använde man ett insug som igentligen var till för elsprut.
Man tog spridare (jag vet ju dock ej vilka) rail, BTR å allt ifrån elsspruts bilen, och körde vatten igenom istället.
Se nedan:
http://www.pbase.com/towerymt/image/9399513
(Bilderna är ganska stora så jag valde att länka dom istället)

Pumpen som använd vet jag ingenting om. Den syns på billd här nedan, och jag tycker det serut som en vanlig soppapump. Man kan även se BTRen med laddtrycks anslutning uppe i hörnet.
http://www.pbase.com/towerymt/image/9400750

Här nedan kan man se tanken (den till vänster, den till höger är för vevhusventilationen)
Med retur å allt.
http://www.pbase.com/towerymt/image/9400748


Du är ju duktig på el, så en liten "dosa" som styr spridarna vore nog inte så svårt för dej att "fixa till"

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004
Inlägg: 209



Kom just att tänka på en grej...
Man borde väl kunna köra vattnet i kallstartsspridaren, eller? Ja, den kanske säckar efter ett tag men sådana spridare är ju typ gratis på skroten och man kan köpa dem kassvis.

_________________
Markus Gillerstedt
Ford Mustang 1975
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Volvosmurfen skrev:
Kom just att tänka på en grej...
Man borde väl kunna köra vattnet i kallstartsspridaren, eller? Ja, den kanske säckar efter ett tag men sådana spridare är ju typ gratis på skroten och man kan köpa dem kassvis.
thumbs up

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Med andra ord finns det kanske anledning att hoppas att bränslepumpar inte har ultrakort livslängd om man kör (riktigt rent, destillerat?) vatten i dom

Att köra vanliga bränslespridare är ju helt klart ett alternativ oxo, lite pill blir det dock om dom ska ha en annan "dutu cycle" än 100%, lite svängkretsar etc behöver byggas.

_________________
Pär Hylander
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Pär Hylander skrev:
Med andra ord finns det kanske anledning att hoppas att bränslepumpar inte har ultrakort livslängd om man kör (riktigt rent, destillerat?) vatten i dom

Att köra vanliga bränslespridare är ju helt klart ett alternativ oxo, lite pill blir det dock om dom ska ha en annan "dutu cycle" än 100%, lite svängkretsar etc behöver byggas.


På tidiga saab 99 turbo så hade man vatteninsprutning som extra tillbehör så ett sådant borde du kunna ragga tag i till vettiga pengar. dvs ett par 100lappar

_________________
Pelle Persson
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Sen om man blandar vatten med sprit i lika förhållande så ger det ett bättre resultat.

kör spolarvätskan direkt i

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20329



Magnus L skrev:
Sen om man blandar vatten med sprit i lika förhållande så ger det ett bättre resultat.

kör spolarvätskan direkt i
Tilläggssprut med ren Etanol kanske är ett E85alternativ .
E85 är svårtsläckt med skum men ren Etanol släcker man med vatten.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Skruva banåkabil
Pump för vatteninsprutning
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (6701 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande