| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
A112 Abarth -84 frågor.
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10721 totalt) |
|
A112 Abarth -84 frågor.
Som rubriken lyder. Skall plocka ur motorn ur Abarthen i morgon ev. Funderar på om det är lättast att ta motorn underifrån. Alltså lossa allt och lyfta bilen. Att lyfta ur denna motorn + låda verkar vara trångt. Hur har ni gjort? Marco eller någon annan med erfarenhet? Edit: Såg i en annan tråd att han hade svarat. Marco alltså. Underifrån får det bli. Jag frågade även i den tråden om han visste något svenskföretag (eller sida) som säljer reservdelar som t.ex lager till motorn + kolvringar m.m. Dock har ja ej fått svar på den frågan. Så det får ni gärna svara på. har även en till fråga. Funderar på att byggabur (eller köpa om det finns). Tips om vart man kan vända sig. Regler ang burbygge? _________________ Andreas Lundberg |
||
|
Guy Moernhout har lite roliga grejor till a112. Bland annat bur (Roll cage) till a112 som kostar 700 Euro + frakt.
http://www.abarth-gmr.be/new/parts.p Annars har jag en Guss bur till salu, köp den 5000kr och få hela Lady cup bilen på köpet, 99,9% rost fri!
Mvh _________________ Chris Ter |
||
|
Hejsan.
tyvärr så står den 25mil bort i från mig. Har nyss varit och hämtat en bil 8mil ifrån mig. Bara det tyckte jag tog en evighet. Hur ser din bur ut? Är den en "hel", "halv" eller vad heter det? _________________ Andreas Lundberg |
||
|
Det är en hel bur och lite till, dvs att den går ifrån motor rummet (fäst på "fjäderben benen")
tvärs igenom (torped väggen) instumentbrädan in i cupen. I cupen är det vanlig helbur med extra tvär balk vid instrument brädan.
Märket är av GUSS och är Lady cup utförande. Buren är byggd så här för att göra bilen ännu styvare än en vanlig hel bur i cupe. Det är endast mycket lite rost i motor rummet (2st små hål) och i övrigt helt ren från rost. Den har aldrig varit under redsbehandlad och har kvar original kulör under och ser näst intill ny ut, bilen har ju inte körts på gata. Mvh _________________ Chris Ter |
||
|
okej.
Synd att man ej hade plats + mer tid för den bilen. Men hur är det att bygga en sådan bur i en vanlig gatbil? Förmodar att det blir billigare att köpa din bil. men går det att plocka ut en gammal bur? Är lady cup bilarna reggade för gata? _________________ Andreas Lundberg |
||
|
_________________ Marco Cenaki |
||
|
-Man kan plocka ur en gammal bur!
Lady cup bilar kan inte reggas in pga av dem inte har varit reggade i sverige. Du kan få lite info om hur man kan gå tillväga här i rejsa; https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Mvh _________________ Chris Ter |
||
|
Exempel på priser från en förfrågan jag gjorde för två år sen hos den lokala fiathandlaren.
Till en Lancia A112 Abarth -85 Sotningssats 474:- Kolvringar 2434:- Vevlager 408:- Ramlager 1584:- Så billigt är det inte
Men det är kul att det fortfarande finns att få tag i.
_________________ Tomas Svensson |
||
åh fy tusan vilka priser på kolvringarna..!! och ramlagren.! Resten var ju hyfsat okej. Hmm.. får börja kolla på utländska sidor i alla fall ser det ut som
Men nackdelen är om man får fel grejer
Får se hur det blir. blir till att börja spara ser det ut som i alla fall
Har i dag plockat in motorn och växellådan i källaren. "Slet" även bort toppen från blocket. Skall ev plocka isär toppen i kväll. Föresten.! Lättning utav svänghjul. Vart kan man hitta någon kompetent person/företag i närheten utav örebro/karlskoga /Laxå trakten? Ett + om han ej är allt för dyr heller
Samma gäller planing utav toppen. Samt ev portning (ev kanske en "kompis" kan porta åt mig. Får se om han vågar. Han är duktig på Volvo "toppar" i alla fall). _________________ Andreas Lundberg |
||
|
Hej Meckade en hel del sådanna på lady-cup tiden och efteråt. motorn tar du uppåt med låda och allt om du vill, det går att dela och ta var för sig med lådan nerot om jag mins rätt. bara lossa de två bultarna på spindel/fjäderben dra ut drivaxlarna men töm oljan ur lådan först sen är det bara plocka bort växelreglage och balken med momentstaget samt grejorna uppe och lyfta. Man får tippa motorn rätt mycket för att få upp den med låda om jag mins rätt. Kul att det finns sådana som lever fortfarande. Lycka till.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Tjenare.
Motorn är redan nere för länge sedan
Tack för tipset ändå. Du menar inte tvärtom då? Jag tog motor + låda under. Delade ej dessa förens dom låg på golvet. Att ta dom uppifrån ser mkt trångt ut utan att dela dessa. Men det går säkert om man tippar mkt som du säger. _________________ Andreas Lundberg |
||
|
Tjena
kul att läsa att det går frammåt. Här finns åtdragnings tabellen. dock på tyska! http://www.a112.de/werkstatt/anzug1. http://www.a112.de/werkstatt/anzug2. Att handla från fiat är svindyrt....det är mycket billigare att handla från privatare via ebay eller via tyskland. Jag har fått mestadels av mina grejer därifrån och har aldrig stött på nåt problem. kolla www.a112.de under "markt". Finns alltid folk som säljer det du söker, billigt. malte.rueckert@racingspares.de Denna killen fixar det mesta till dig inom kolvar, ringar och annat. Mejla och hälsa från Marco from Sweden, with the A112 Abarth. _________________ Marco Cenaki |
||
|
Hallå.
har fått lite priser ifrån Nordéns karosseritillbehör. kolvringar + ramlager + vevlager + packningarna till motorn + packboxarna: 4693:- inkl moms. !!! Lite billigare än hos fiat. När jag renoverade min B21ET så kostade inte ens prylarna häflten så mkt som till denna bilen.,..
Får börja spana in tyska sidor är jag rädd för.. _________________ Andreas Lundberg |
||
Hade det inte vart så att den stod så långt bort skulle jag köpt den. Det ironiska är oxå att det sitter reklam från Västerås på den vilket betyder att jag måste missat den när den fast i stan
||
Säg till om du hittar någon riktig guldgruva med billiga grejer.
||
Du custom racing i örebro som portar toppar o lättar svänghjul och dom är riks kända när de gäller amerikanska bilar och dom tar även andra bil tillverkare MVH Jimmy _________________ Jimmy Fröborg Kör: Fiat Panda 4x4 -88 Renoverings objekt: A112 Abarth Rally |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
A112 Abarth -84 frågor.
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10721 totalt) |