Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
A112 Abarth -84 frågor.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (10721 totalt)
Fraden
Svartå
Här sen Jun 2006
Inlägg: 105


Trådstartare
A112 Abarth -84 frågor.

Som rubriken lyder.

Skall plocka ur motorn ur Abarthen i morgon ev.
Funderar på om det är lättast att ta motorn underifrån. Alltså lossa allt och lyfta bilen.
Att lyfta ur denna motorn + låda verkar vara trångt.

Hur har ni gjort?

Marco eller någon annan med erfarenhet?

Edit: Såg i en annan tråd att han hade svarat. Marco alltså. Underifrån får det bli.
Jag frågade även i den tråden om han visste något svenskföretag (eller sida) som säljer reservdelar som t.ex lager till motorn + kolvringar m.m.
Dock har ja ej fått svar på den frågan.
Så det får ni gärna svara på.


har även en till fråga.
Funderar på att byggabur (eller köpa om det finns).
Tips om vart man kan vända sig.
Regler ang burbygge?

_________________
Andreas Lundberg
Citera
Chris Ter

Här sen Jul 2004
Inlägg: 291

Namndispens
Namndispens

Guy Moernhout har lite roliga grejor till a112. Bland annat bur (Roll cage) till a112 som kostar 700 Euro + frakt.

http://www.abarth-gmr.be/new/parts.php?dzial=A112%20ABARTH#p_46

Annars har jag en Guss bur till salu, köp den 5000kr och få hela Lady cup bilen på köpet, 99,9% rost fri!


Mvh

_________________
Chris Ter
Citera
Fraden
Svartå
Här sen Jun 2006
Inlägg: 105


Trådstartare
Hejsan.
tyvärr så står den 25mil bort i från mig. Har nyss varit och hämtat en bil 8mil ifrån mig. Bara det tyckte jag tog en evighet.

Hur ser din bur ut? Är den en "hel", "halv" eller vad heter det?

_________________
Andreas Lundberg
Citera
Chris Ter

Här sen Jul 2004
Inlägg: 291

Namndispens
Namndispens

Det är en hel bur och lite till, dvs att den går ifrån motor rummet (fäst på "fjäderben benen")


tvärs igenom (torped väggen) instumentbrädan in i cupen.
I cupen är det vanlig helbur med extra tvär balk vid instrument brädan.


Märket är av GUSS och är Lady cup utförande. Buren är byggd så här för att göra bilen ännu styvare än en vanlig hel bur i cupe.
Det är endast mycket lite rost i motor rummet (2st små hål) och i övrigt helt ren från rost. Den har aldrig varit under redsbehandlad och har kvar original kulör under och ser näst intill ny ut, bilen har ju inte körts på gata.

Mvh

_________________
Chris Ter
Citera
Fraden
Svartå
Här sen Jun 2006
Inlägg: 105


Trådstartare
okej.
Synd att man ej hade plats + mer tid för den bilen.

Men hur är det att bygga en sådan bur i en vanlig gatbil?
Förmodar att det blir billigare att köpa din bil.
men går det att plocka ut en gammal bur?
Är lady cup bilarna reggade för gata?

_________________
Andreas Lundberg
Citera
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004
Inlägg: 214




_________________
Marco Cenaki
Citera
Fraden
Svartå
Här sen Jun 2006
Inlägg: 105


Trådstartare
okej toppen.
Men även det en utländsk sida .

_________________
Andreas Lundberg
Citera
Chris Ter

Här sen Jul 2004
Inlägg: 291

Namndispens
Namndispens

-Man kan plocka ur en gammal bur!

Lady cup bilar kan inte reggas in pga av dem inte har varit reggade i sverige. Du kan få lite info om hur man kan gå tillväga här i rejsa;

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23216

Mvh

_________________
Chris Ter
Citera
Fraden
Svartå
Här sen Jun 2006
Inlägg: 105


Trådstartare
Tack för länken..!!

_________________
Andreas Lundberg
Citera
Tomas S
Västerås
Här sen Aug 2003
Inlägg: 24



Ang resevdelar till motorn typ kolvringar o dyl så kan du gå in på en Fiatverkstad. Dom kan fixa hem såna grejer.

_________________
Tomas Svensson
Citera
Fraden
Svartå
Här sen Jun 2006
Inlägg: 105


Trådstartare
Hallå.
Låter toppen.
Jag har också funderat över detta och hade samma tankar. Dock var jag ej hundra.

Har hört att fiatdelar skall vara snordyra.
Stämmer detta?

_________________
Andreas Lundberg
Citera
Tomas S
Västerås
Här sen Aug 2003
Inlägg: 24



Exempel på priser från en förfrågan jag gjorde för två år sen hos den lokala fiathandlaren.
Till en Lancia A112 Abarth -85

Sotningssats 474:-
Kolvringar 2434:-
Vevlager 408:-
Ramlager 1584:-

Så billigt är det inte
Men det är kul att det fortfarande finns att få tag i.

_________________
Tomas Svensson
Citera
Fraden
Svartå
Här sen Jun 2006
Inlägg: 105


Trådstartare
Tomas S skrev:
Exempel på priser från en förfrågan jag gjorde för två år sen hos den lokala fiathandlaren.
Till en Lancia A112 Abarth -85

Sotningssats 474:-
Kolvringar 2434:-
Vevlager 408:-
Ramlager 1584:-

Så billigt är det inte
Men det är kul att det fortfarande finns att få tag i.


åh fy tusan vilka priser på kolvringarna..!!

och ramlagren.!

Resten var ju hyfsat okej.

Hmm.. får börja kolla på utländska sidor i alla fall ser det ut som

Men nackdelen är om man får fel grejer

Får se hur det blir.
blir till att börja spara ser det ut som i alla fall

Har i dag plockat in motorn och växellådan i källaren.
"Slet" även bort toppen från blocket.
Skall ev plocka isär toppen i kväll.

Föresten.! Lättning utav svänghjul.
Vart kan man hitta någon kompetent person/företag i närheten utav örebro/karlskoga /Laxå trakten?
Ett + om han ej är allt för dyr heller

Samma gäller planing utav toppen. Samt ev portning (ev kanske en "kompis" kan porta åt mig. Får se om han vågar. Han är duktig på Volvo "toppar" i alla fall).

_________________
Andreas Lundberg
Citera
Fraden
Svartå
Här sen Jun 2006
Inlägg: 105


Trådstartare
Ännu en fråga.
Söker åtdragningsmoment till hela motorn.

Skall ju byta lager m.m så då vore ju rätt moment guldvärt.

_________________
Andreas Lundberg
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Hej Meckade en hel del sådanna på lady-cup tiden och efteråt. motorn tar du uppåt med låda och allt om du vill, det går att dela och ta var för sig med lådan nerot om jag mins rätt. bara lossa de två bultarna på spindel/fjäderben dra ut drivaxlarna men töm oljan ur lådan först sen är det bara plocka bort växelreglage och balken med momentstaget samt grejorna uppe och lyfta. Man får tippa motorn rätt mycket för att få upp den med låda om jag mins rätt. Kul att det finns sådana som lever fortfarande. Lycka till.
Citera
Fraden
Svartå
Här sen Jun 2006
Inlägg: 105


Trådstartare
Tjenare.
Motorn är redan nere för länge sedan
Tack för tipset ändå.

Du menar inte tvärtom då?
Jag tog motor + låda under. Delade ej dessa förens dom låg på golvet.

Att ta dom uppifrån ser mkt trångt ut utan att dela dessa.
Men det går säkert om man tippar mkt som du säger.

_________________
Andreas Lundberg
Citera
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004
Inlägg: 214



Tjena

kul att läsa att det går frammåt.

Här finns åtdragnings tabellen. dock på tyska!
http://www.a112.de/werkstatt/anzug1.gif
http://www.a112.de/werkstatt/anzug2.gif

Att handla från fiat är svindyrt....det är mycket billigare att handla från privatare via ebay eller via tyskland. Jag har fått mestadels av mina grejer därifrån och har aldrig stött på nåt problem. kolla www.a112.de under "markt". Finns alltid folk som säljer det du söker, billigt.


malte.rueckert@racingspares.de

Denna killen fixar det mesta till dig inom kolvar, ringar och annat. Mejla och hälsa från Marco from Sweden, with the A112 Abarth.

_________________
Marco Cenaki
Citera
Fraden
Svartå
Här sen Jun 2006
Inlägg: 105


Trådstartare
Hallå.
har fått lite priser ifrån Nordéns karosseritillbehör.

kolvringar + ramlager + vevlager + packningarna till motorn + packboxarna:

4693:- inkl moms. !!!


Lite billigare än hos fiat.

När jag renoverade min B21ET så kostade inte ens prylarna häflten så mkt som till denna bilen.,..


Får börja spana in tyska sidor är jag rädd för..

_________________
Andreas Lundberg
Citera
Tomas S
Västerås
Här sen Aug 2003
Inlägg: 24



Christer H skrev:
Guy Moernhout har lite roliga grejor till a112. Bland annat bur (Roll cage) till a112 som kostar 700 Euro + frakt.

http://www.abarth-gmr.be/new/parts.php?dzial=A112%20ABARTH#p_46

Annars har jag en Guss bur till salu, köp den 5000kr och få hela Lady cup bilen på köpet, 99,9% rost fri!


Mvh


Hade det inte vart så att den stod så långt bort skulle jag köpt den. Det ironiska är oxå att det sitter reklam från Västerås på den vilket betyder att jag måste missat den när den fast i stan

_________________
Tomas Svensson
Citera
Tomas S
Västerås
Här sen Aug 2003
Inlägg: 24



Autobianchi A112 skrev:
Hallå.
har fått lite priser ifrån Nordéns karosseritillbehör.

kolvringar + ramlager + vevlager + packningarna till motorn + packboxarna:

4693:- inkl moms. !!!


Lite billigare än hos fiat.

När jag renoverade min B21ET så kostade inte ens prylarna häflten så mkt som till denna bilen.,..


Får börja spana in tyska sidor är jag rädd för..


Säg till om du hittar någon riktig guldgruva med billiga grejer.

_________________
Tomas Svensson
Citera
Jimmy.Froborg
Örebro
Här sen Nov 2006
Inlägg: 14



Autobianchi A112 skrev:

Föresten.! Lättning utav svänghjul.
Vart kan man hitta någon kompetent person/företag i närheten utav örebro/karlskoga /Laxå trakten?
Ett + om han ej är allt för dyr heller

Samma gäller planing utav toppen. Samt ev portning (ev kanske en "kompis" kan porta åt mig. Får se om han vågar. Han är duktig på Volvo "toppar" i alla fall).


Du custom racing i örebro som portar toppar o lättar svänghjul och dom är riks kända när de gäller amerikanska bilar och dom tar även andra bil tillverkare

MVH Jimmy

_________________
Jimmy Fröborg

Kör: Fiat Panda 4x4 -88
Renoverings objekt: A112 Abarth Rally
Citera
Allmänt banåkaforum
A112 Abarth -84 frågor.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (10721 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande