| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Bättre tider med byta från 16-18"??
|
1033 besök totalt |
|
Bättre tider med byta från 16-18"??
Finns det någon som har erfarenhet eller tankar kring byte från 205/55/16 225/50/16 till 235/40/18 och 265/35/18. Kör PCS slalom med en Porsche 944T som har hårda HR coilover, men hinner inte riktigt med de snabbaste nya bilarna (med feta däck, ABS, PCM och annan lyx). Där jag kör på 1,20,3 ligger snabbast på 1,17,5, och jag undrar nu vad ni tror däckbytet skulle innebära i tidsförbättring. / Håkan 944T -86 _________________ Håkan Bengtsson |
|
Jag tror definitivt att du kommer att tjäna en hel del på att byta till större dimensioner. 944:an är ju tung och det kan inte vara lätt att varken bromsa eller svänga med 205:or fram. Jag själv åker 255:or runt om och det är en stor skillnad mot förut då jag åkte 225/245 och sedan 225/265.
944 turbo är dock ingen optimal slalombil pga turbomotorn med dess karaktär och mot lätta rs-bilar med stora 3,6- eller 3,8-litermotorer är det svårt. Dock inte omöjligt! Se resultat från region väst klass R
Jag rekommenderar dig att prova
Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
|
min ärfarenhet e att du ska ha samma deksbräd i % som du har viktfördelning .. fram respektive bak
å ja en lägre profil e bätre men förösk å få tag på lägre profil å bredare 16" i stälet .. du vet lägre utvexling
_________________ marcus bontè |
![]() |
Däck för banåka
Bättre tider med byta från 16-18"??
|
1033 besök totalt |

