Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Stoor oljekylare + Ingen termostat = Dumt?
4 besök senaste veckan (8156 totalt)
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Tänkte kolla om någon kan svara på om det är helt idiotiskt att köra med en stor oljekylare (19 rader) och en adapter utan termostat?
Frågan kommer av att jag hittar stora oljekylare och oljefilterförflyttare utan termostat (då de bara ska flytta filtret) och jag tänkte spara in några hundra på att inte köpa en till adapter för kylare med termostat ovanpå allt detta...
Enda jag hittade när jag sökte var att "man kan aldrig ha för stor oljekylare".

Hur kall behöver olja vara för att vara "för kall"? Bilen ska ju köras en hel del på bana, men inte enbart...

och även annars, om jag köper en mindre oljekylare. Är det helt idiotiskt att köra utan termostat?

Här sen Feb 2003

det är svårt å svara på frågan faktiskt. beror på väldigt många variabler. vad för motor, vad för vattenkylning (effektivitet mm) om du har värmeväxlare mellan vatten å olja, trim, osv osv..

jag antar att du har en oljetepms mätare. kontrolera och logga (på tex en pappersbit) hur tempen beter sig ungeför från kall och kör sedan landsvägskörning. till normal körnings max oljetemp (enligt dina erfarenheter)

montera sakerna du ska montera och ut och kör igen. logga på samma vis och återkomm med loggarna här.

är det så att det går för kallt så är det faktiskt enkelt fixat med ett separat termostat. bla mocal har dessa och kostar ca 650kr på tex TG Racing i gävle (där brukar jag köpa mina prylar)

hade jag varit dig så hade jag monterat termostat direkt, eftersom du ska ha en oljefilterförflyttare så måste du köra med det separata termostatet.

som enkel förklaring kan jag visa hur mitt system kommer att se ut:

http://www.fmcs.nu/forum/showpost.php?p=188482&postcount=17

mvh C

C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Sant. Problemet med att testa är väl att jag måste köpa sakerna och montera ihop motorn. Och det är ett tag tills bilen är på rull om man säger så.
Det var de 650 kronorna för termostaten jag tänkte slippa, men det kan ju finnas en anledning att investera i den ändå... Snålhet har rasat motorer förr.
Motorn i sig är ju inget tekniskt mästervärk, en Volvo B20 från -74, med rötter sedan tidigt -60-tal. Så kylare lär jag behöva. Så vad tror ni då, filterförflyttare, termostat och stor oljekylare=rätt?

Kristianstad
Här sen Feb 2005

jag har precis monterat en 13 raders mocal kylare på min 02a och jag körde först på ditt stuk, ingen termostat...det funkade bra på bana, då kom oljan upp i temp men vid normal körning så blev den alldeles för kall!

jag säger köp ett adapterblock med termostat direkt, jag hade inte råd med det så jag köpte en slangtermostat istället...jag anser att skall du inte ha termostat så är det inte lönt att montera oljekylaren heller...

BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Ur en teknisk synvinkel kan en termostat nästan jämföras med att skärma av luftflödet till kylaren. Alltså, om du inte vill ha termostat så kan du lösa det genom att ha en plåt eller masonitskiva typ som du har framför kylaren vid gatkörning som sen tas bort vid banåka.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag har ingen termostat till varken olja eller vatten. Till och från banan brukar jag skärma av hela oljekylaren och 2/3-delar av vattenkylaren, men lik f..b....t går motorn alldeles för kallt.

M.a.o: Köp termostat!

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Då är det spikat. Budgeterat för termostat.

Tackar.

Bromma
Här sen Feb 2003

Lite sent, men jag skickar detta ändå, det kanske är till någon nytta ändå.

Vill man använda bilen till ett brett användningsområde så blir det problem. Gata och racing är inget som direkt kräver samma uppsättning eller inställning på något område, och det gäller självklart även oljesystemet. En gatbil kan köras under både vinter och sommar och då är en termostat bra. En rejsbil för bana körs som regel under sommaren och under full belastning ganska konsekvent.
Ett termostat är ingen munter syn flödesmässigt när man tittar inuti. Dessutom läcker en del sorter olja. Redan en vinklad 90 graderskoppling (utan radie) sägs dra ned flödet med 15%,
populärmässigt snackat. Ibland är även oljeslangarna långa vilket inte förbättrar saken. Oljecirkulationen är även i proportion till varvtalet, så restriktioner i rejssammanhang är sämre än på en gatbil.
En lösning som är fristående från problemen är att köra separat oljepump för kylningen. Den startar när tempen kommit upp och cirkulerar oljan mellan tråget och kylen. Då påverkas inte trycksidan av oljekylsystemet alls, samt att man får enbart cirkulationstryck i kylsystemet vilket minskar risken för läckage och olje-motorförluster vid skada. Man förlorar dock något i kylförmåga vid lägre tryck. Det här ger ingen oljekylning alls när pumpen står still så det kan vara en lösning för en rejsgatbil.
Med vänlig hälsning
Göran

Uppsala
Här sen Dec 2004

Trådstartare
om man kör med separat termostat (alltså inte i adaptern på blocket) bör man väl kunna koppla ur/förbi den när det vankas bankörning i sådana fall? Eller tänker jag fel då Göran?

Kristianstad
Här sen Feb 2005

skulle termostaten verkligen hindra så mycket? som i mitt fall så har jag en extra oljetempsmätare (mäter i tråget) och oljan går upp till 80 grader, sen öppnar termostatenoch cirkulerar oljan genom kylaren, skulle tempen gå under 80 grader så stänger ju termostaten igen....

det blir säkert en flödesminskning men min åsikt är (och jag har ingen större erfarenhet på sånt här så var gärna övertydliga) att sålänge som man håller temperaturen i schack så kvittar det väl hur mycket flöde man har genom kylaren?

exempelvis så var min oljetemp inte över 95 grader vid bankörning tidigare då jag inte hade någon termostat, jag tror inte att jag får sämre kylningen som ett resultat av att jag nu har monterat en termostat? beror ju på hur mycket värme motorn utvecklar också iofs!

vad jag menar är att om oljan håller mellan 90-100 grader så anser jag att det är en lagom temp och bryr mig då inte om hur mycket flöde jag har i systemet...

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Kampfffff skrev:
skulle termostaten verkligen hindra så mycket? sålänge som man håller temperaturen i schack så kvittar det väl hur mycket flöde man har genom kylaren?

jag tror inte att jag får sämre kylningen som ett resultat av att jag nu har monterat en termostat? beror ju på hur mycket värme motorn utvecklar också iofs!

vad jag menar är att om oljan håller mellan 90-100 grader så anser jag att det är en lagom temp och bryr mig då inte om hur mycket flöde jag har i systemet...

Hoppas att jag inte stökar till begreppen här, jag skall förklara mig.

oftast sitter oljekylaren på trycksidan i oljesystemet. Det för att man använder sig av oljepumpen för att pumpa oljan genom kylaren. Detta är ingen fördel för smörjningen av lagern i motorn och har inget med kylningseffektiviteten att göra.
Så, det flöde som orginalpumpen levererar bör inte hindras i sin färd fram till de lager den skall smörja.
Igen, detta är ingen direkt nackdel i en gatbil, men i en rejssittuation kan allt flöde behövas.

Som vanlig vill jag inte ÖVERDRIVA betydelsen av saker och ting, bara betona ATT det finns en sak att ta hänsyn till.

Kristianstad
Här sen Feb 2005

ahh nu förstår jag, jag läste dina andra svar lite för tydligt!

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

C Upp skrev:
om man kör med separat termostat (alltså inte i adaptern på blocket) bör man väl kunna koppla ur/förbi den när det vankas bankörning i sådana fall? Eller tänker jag fel då Göran?

För bankörning är det bästa att ha en kylare med en storlek som passar det kylbehov som krävs för körningen i fråga. Då behövs i princip bara slangar och kylare utan omskrivningar. Motor och olja värms upp till driftstemperatur på lämpligt sätt och sedan är allt i balans för tävling. Man kan tänka sig lite för stor kylare som täcks för på mindre effektkrävande banor för att vara lite praktisk eller ekonomisk. Man kan givetvis göra en koppling som utesluter termostaten vid tävling, bara man ser till att ha pluggar till termostaten så ingen olja spills under körning eller att smuts får tillträde till termostaten.
MVH

Uppsala
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Jag förstår. Jag testar helt enkelt att köra med oljekylare, filterflyttare och termostat. Och märker jag att det inte fungerar, så får jag bygga nånting senare för att koppla förbi termostaten när jag ska köra bana.
Tackar för svaren. Bra att fler blev nyfikna.

Växjö
Här sen Jun 2005

Lite OT, men vad är rätt oljetemp?

Tokholm
Här sen Jan 2003

Alfons skrev:
Lite OT, men vad är rätt oljetemp?

IMHo: 60°C -> 120°C

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

jag vill påstå att oljan har arbetstemp vid minst 80 grader....sen bör man nog inte gå över 100-110 grader...

detta är vad jag tror, inget vetenskapligt!

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Kampfffff skrev:
jag vill påstå att oljan har arbetstemp vid minst 80 grader....sen bör man nog inte gå över 100-110 grader...

detta är vad jag tror, inget vetenskapligt!

Beror ju på var man mäter, men kring 70 grader eller varmare bör oljan vara innan motorn utnyttjas för fullt, om man mäter i sumpen/tanken.

Ligger oljetemperaturen vid hårdare körning på 100-120 så låter det ganska bra, oljetermostaten i Saabs nyare motorer öppnar exempelvis inte förrän 100 grader, förmodligen för att bli av med vatten och bränsle ur oljan lättare. Lokalt kan förstås oljan nå högre temperaturer, de flesta oljor är exempelvis testade vid 150 grader och det finns fall då igensatta oljekylare i samband med bankörning har resulterat i oljetemperaturer på 200 grader utan haveri.
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

glömde tillägga att alla mina temperaturer förutsätter mätning ifrån tråget, då det är så jag mäter på min bil!

är säkert inget problem med att ha en högre temp än den jag skrev, men jag tycker det är bättre att vara lite på den säkra sidan oljan byter man ju hyfsat ofta i banbilen ändå, 500 mils intervaller har jag tänkt hålla nu, har blivit ca 4 byten på 100 mil nu på grund av att motorn har åkt ur och isär 2 gånger extra detta året

Citera
Skruva banåkabil
4 besök senaste veckan (8156 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande