| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
(Livs)farlig efter fyrhjulsinställning
|
6026 besök totalt |
om jag nu förstått begreppen rätt så är det väl toe-in bak nu efter justering? och då borde den väl blivit stabilare än innan?
Ja, det har jag tänkt. Jag har ett HICAS-eliminieringsstag som ska monteras när tid finns. Den blir ju både lättare med alla hydralik borttagen och förhoppningsvis mer förutsägbar.
Korrekt på vad sätt menar du? EDIT: Här kan man läsa om de vinklar som står i Nissans onlinemanual: http://300zx-twinturbo.com/cgi-bin/manual.cgi?list=ma&dir=&config=&refresh=&direction=forward&scale=0&cycle=off&slide=32&design=default&total=33 _________________ "Straights are for fast cars. Turns are for fast drivers." Daniel Nilsson |
||||||
|
||||||
Vad jag vet ska det vara samma typ av hjulupphängning på alla årsmodeller. Det som skiljer genom åren är att fyrhjulsstyrningen blev elektriskt kontrollerad från -94 och framåt istället för hydraliskt. Är bilder på hjulupphängningen intressanta att se kanske? _________________ "Straights are for fast cars. Turns are for fast drivers." Daniel Nilsson |
||||||
300zx har multilink bakvagn. Här är en bild på en icke turbo 300zx bakvagn (ej fyrhjulsstyrning):
_________________ Street Triple RS -18 |
||||||
|
||||||
|
Det där med toe in, toe och toe out kan vara jävligt lurigt va folk menar eg
Är ingen expert på hjulvinkar men jag har för enkelhetens skulle bestämt mig för att toe in= negativ toe dvs toe:-0.5 samt toe out = positiv toe dvs +0,5.
Precis som alla säger så påverkar ju toevinklarna bilens beteende nått hiskeligt. Toe out bak får bilen att "vända på arslet" snabbare och man får nästa känslan av att bilen är 4-hjulsstyrd. Toe in bak får bilen att vara stabil vid inbromsning samt mindre tendenser till överstyrning. Toe out fram får styrningen att bli mer responsiv, för mycket så blir dyker det upp problem med spårkänslighet och snedslitna däck samt eventuellt överstyrning. Toe in fram = sävligare styrning.. mer understyrt, stabilare. Btw.. för mycket toe out fram sliter nått infernaliskt på insidan däcken.. fråga mig hur jag vet Man behöver inte köra speciellt många mil för att ha förstört ett par däck.
Ps. Kör oxå bil med passiv fyrhjulsstyrning. Toe varierar helt enkelt bak.. gissa om det kan vara förvirrande
_________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||
OK, såhär är det: Den vinkel som diskuteras här är toe-in. Toe-in kan vara negativ eller positiv. Toe-out är något helt annat, nämnligen ett annat ord för Ackermanvinkel, dvs vinkelskillnaden mellan hur mycket inner & ytterhjulet svänger för att följa cirklar med samma mittpunkt. om vagnen i fråga har ett bump-steerproblem i bakvagnen är den känslig för hur den är lastad vid mätning respektive drift. om det finns spel någonstans i upphängningen (vilket antyds i början) är det lönlöst att försöka ställa in hjulupphängningarna. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
|
Jag tror att han har mätt fel. Om Toe, innan justering, verkligen hade varit -18,9/-13,3 mm skulle bilen ha varit på gränsen till okörbar (ungefär som du upplever den nu).
Värt att tänka på dock: om man har kört ett tag med konstiga hjulvinklar blir däcken snedslitna, om man se'n skruvar till lite mer normala hjulvinklar; kan bilen kännas muppig tills däcken har slitit in sig på nytt. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Bilen kan kännas konstig för att däcken behöver slitas in efter den nya inställningen. Ha is i magen, ta de lugnt o se om besvären växer bort. /Bo _________________ Bo Danerius |
||||||
|
Toe är ju inte direkt svårt att mäta själv (iaf inte lite grovt).
Fram med måttbandet och kolla så att värdena verkar rimliga. Det går att använda längsgående ränder i däcksmönstret som grov guide (det borde inte skilja mer än några mm). |
||||||
|
Utrustningen kan visserligen vara felkalibrerad, men det tror jag inte och jag är nästan säker på att han inte mätt fel. Jag var med och kollade/frågade vad han gjorde eftersom jag var nyfiken på hur de går tillväga.
Jag ska byta bakdäck på onsdag, på samma ställe som gjorde fyrhjulsinställningen, om de blivit levererade så eventeullt blir det bättre i och med det eftersom bakdäcken var slitna på insidan. Det ska bli intressant att se om det blir skillnad med nya bakdäck och att när framdäcken kanske slitit in sig med den nya toe-vinkeln. Jag ska ta upp problemet med instabiliteten när jag lägger om däcken får vi höra vad de säger. _________________ "Straights are for fast cars. Turns are for fast drivers." Daniel Nilsson |
||||||
Jag tror inte att det hänger på kalibrering av utrustningen, dom har säkert fina apparater som är tillräckligt justerade. Själv kör jag med vattenpass och linjaler som etablerade hjulinställare skrattar åt, men det är inga problem fastän "kalibreringen" kan anses något ifrågasatt. När det gäller toe så har jag kört med allt man kan drömma om och det är stora skillnader i hur bilen uppför sig, men det hänger inte på någon mm. Jag ställer helt enkelt in toe efter hur jag vill att bilen skall reagera, SEDAN tittar jag på vilka siffror jag har. Jag säger inte detta för att Du skall göra samma sak, eller för att låta avancerad, utan för att ge Dig en upplysning om hur jag går till väga. Det finns en viss poäng med detta då jag gissar att Du vill utveckla Ditt motorsportintresse, och då är det bra att veta att det inte är riktigt samma "metod" att ställa in en rejsbil som en gatbil, utan det gäller att känna på olika inställningar så man vet dess för och nackdelar. Så, ställ om toe vinkeln en bit åt ett lämpligt håll och åk ut å åk och lägg märke till vad som händer. Känn efter i ingången till kurvorna mm, mm. Jag ska väl inte bre ut mig för mycket, jag ville bara ventilera en problematik. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Rätt gissat Göran. Jag försöker ta till mig så mycket jag kan som novis inom detta omfattande och väldigt roliga ämnesområde. Tanken är att beställa din bok, men det har av någon anledning inte blivit av ännu. Igår provkörde jag bilen en längre sträcka, åkte på dåliga vägar, släta vägar, kurviga partier och så gjorde jag några hård inbromsningar. På slätt underlag går den någorlund stadigt, men på ojämt underlag får jag hela tiden korrigera framfarten för att hålla mig på vägen. Vid snabba rattrörelser, om jag exempelvis kör sicksack, upplever jag att den svänger in rejält fort, känns nästan som den vore midjestyrd. Under hårda inbromsningar drar den först något till höger för att sedan åla fram och tillbaka tills jag släpper bromsen. Jag har en fundering kring instabiliteten. Som någon skrev tidigare så stämmer det att bilen har några dåliga bussningar, vilka troligtvis kommer att bytas ut väldigt snart. Tanken med fyrhjulsinställningen var att komma ifrån den kraftiga snedslitningen (insida) på bakdäcken och eftersom bilen innan denna inställning gick stadigt så hade jag inte en tanke på att den skulle kunna bli så instabil efteråt. Med tanke på att bilen ålar vid kraftig inbromsning tror jag efter att ha pratat med andra 300:a ägare att det är casterstagen (tension rod i bilden och länken nedan) som gör bilen instabil. Eftersom den var stadig innan justeringen, kan det vara så att det blev en annorlunda/kraftigare belastning på bussningarna i casterstagen efter justeringen så att jag nu tydligare känner att dessa bussningar måste bytas?
Länk till en tydligare sprängskiss: http://300zx-twinturbo.com/cgi-bin/manual.cgi?list=fa&dir=&config=&refresh=&direction=forward&scale=0&cycle=off&slide=5&design=default&total=25 Vad tror ni om att ersätta orginal fasta casterstag som har en silikonfylld gummibussning mot de i bilden? De i bilden är av aluminium, är ställbara och har länklagerinfästning.
_________________ "Straights are for fast cars. Turns are for fast drivers." Daniel Nilsson |
||||||
Länklager. Ställbarhet. Aluminium.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Kanske inte ska blanda mig i, men jag har en kort fråga. Är Castern väldigt viktig? Jag fick nämligen offra en grader caster för att få -2 grader camber. Castern är nu ca 5, kanske lite mer. Original ca 6.
_________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94 |
||||||
|
Daniel, jag tycker ice fråga/påstende är fullt relevant
Du kan enkelt uppskatta toe själv med hjälp av en kompis, mät med måttband avståndet mellan väldefinerad punkt däckens slityta bakom hjulcentrum där det går rakt under bilen utan att ta emot underredet. Mät sen på samma höjd på motsvarande punkt framför hjulaxlen. Är du noggran kan du utan tvekan få noggranhet inom 2 mm. Då ser du om du ligger nära noll i toe eller om du har en massa toe out. (eller in). Ev kan det gå lättare att mäta om du sticker in knappnålar i mönsterklackarna på resp ställe framför och bakom hjulaxlen. _________________ Pär Hylander |
||||||
Mycke' caster har du nytta av i hårnålar. Mycke' negativ camber har du nytta av i alla kurvor. Du har m.a.o. gjort ett bra byte. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
2 av 3 möjliga?! Vad är det som är dåligt med aluminuim? Blir det för mjukt? Casterstagen en bit upp i tråden har SPLParts sålt i många exemplar med nöjda kunder så de borde vara utprovade. Det finns billigare varianter på ebay, men de verkar vara av varierande kvalitet eftersom länklagret spruckigt och hoppat ur sitt läge. SPL's variant har länklager i chromoly så de ska nog klara påfrestningarna. Pär H, det skadar ju aldrig att kontrollmäta toe-in vinkeln själv även om jag nu kommer att köpa ställbara stag. _________________ "Straights are for fast cars. Turns are for fast drivers." Daniel Nilsson |
||||||
|
River upp min tråd igen.
Nu har jag byt ut orginal casterstag mot ställbara med länklager. Skillnaden blev enorm i positiv bemärkelse! _________________ "Straights are for fast cars. Turns are for fast drivers." Daniel Nilsson |
||||||
|
Vem har du gjort hjulinställningen?
Den av Landbloms 2 verkstäder som ligger centralt i Norrköping ska ha en viss vana vid hjulinställning av banåkarbilar sägs det,vilket bör vara en fördel. _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
(Livs)farlig efter fyrhjulsinställning
|
6026 besök totalt |