Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 4090 besök totalt |
Jag kom hem från kursen med ett leende på läpparna. Sjukt kul.
Kursen var otroligt välorganiserad och prisvärd. Mycket Porsche var det och som BMW förare var man lite utanför i "svenskgänget". Men ack vad jag bedrog mig. Så otroligt trevliga människor jag träffade där. De tog verkligen hand om mig och andra nybörjare på bästa sätt. Många tack till Porschekillarna och Pia för allt. Banan är helt otrolig. Hur f*n kan man bygga en bana där? Det som inte framgår på film är hur mycket det går upp o ner. Alla svenska deltagare kom hem med hela bilar. Men jag fick en liten buckla på bakskärmen på parkeringen av alla ställen. Vädret var toppen tills på lördagen då det var uppkörning. Då regnade det hela dagen. SNORHALT. Jag tog det väldigt lungt och körde runt banan otroligt sakta. Nu orkar jag inte skriva mer. _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
Kul att det blev en lyckad resa, Janne!
![]() ![]() Ja, förutom parkeringsbucklan då... ![]() Men värre saker har hänt på dessa kurser tidigare! ![]() Det du skriver om att banan är mer kuperad än man tror, när man kommer dit första gången, det tror jag alla blir förvånade över! ![]() På videofilmer och bilder så framgår inte detta alls lika tydligt. Jag brukar säga att den banan är tredimensionell, jmf med andra platta tvådimensionella banor. Ja eg har den en fjärde "magisk dimension" också! ![]() ![]() ![]() Lärde du dig "hitta runt" under kursen? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Resultat:
R Ulf K 55 Erik W 77 Peter T 79 S Jocke Q 75 Tobias B 79 Erik T 84 om jag minss rätt. Jocke kom även sjua totalt i S och Ulf hade samma poäng som 10:e plats totalt. Som sagt var banan hal. Efter elva (!) torra dagar på Ringen så började det regna på lördagen. På morgonen var det halt, på eftermiddagen när vi körde upp var det så halt så man trodde någon varit ute och oljat asfalten. Jag har aldrig upplevt så lite grepp någonsin tidigare. Kul hade vi i alla fall och för första gången jag kan minnas var det inga incidenter i svensk-gruppen (om vi bortser från parkeringsskador). _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Ja, nu vet jag om det svänger höger eller vänster och ungefär hur mycket. Känner ett enormt behov av att åka dit igen och köra. Minst en gång till i sommar ska det bli. _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
Drar M3:or tills sig andra bilar på NS:s parkering... ![]() ![]() ![]() ![]() Fast det var trist att höra Janne...på en i övrigt lyckad resa! |
||||
För mig gick det inte så bra - blir nog aldrig någon regenmeister. Fick ihop 79 pinnar jag också, samma som tredje plats i R i gruppen. I övrigt var det mesta sig likt. Sabine gjorde en bra debut som instruktör. Banan har mycket ny asfat vilket förändrat karraktären en del. Den upplevs nu som betydligt jämnare än tidigare och man kan ha en hårdare bilr utan att flyga av i Kesselchen mfl. Helt klart har den blivit enklare/snabbare men lätt blir det ju aldrig där! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Hej
Försökte lägga in en "liten" rapport från en vän som var med på Scuderian men texten blev tydligen för lång?? Här är en länk istället http://www.pcsracing.nu/debatt/detal _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Snacka om utförlig rapport!
![]() Kände igen mig en hel del i det han skriver att instruktörerna kunde vara lite mer offensiva! Första gången jag gick kursen, så hade jag åkt med som "beifahrer" 4 ggr och "hittade runt" rätt bra. Under hela kursen så fick jag inte en enda kommentar om min körning, annat än tummen upp etc. Dom vågar inte säga att "spåret är bra men öka tempot"!!! För min del har tempot så sakteliga kommit med åren och det är väl bra. Men måste man hinna bli gråhårig innan man får upp tempot?!? ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Håller med, standarden är varierande. En del av insruktörerna börjar också bli lite väl till åren komna! Vore det inte för den social biten skulle jag ha lagt ner för länge sedan. Nästa år blir det min sista kurs, då har jag gått tio gånger - somliga lär sig tydligen aldrig.... _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Säg som det är! Det är tioårs-nålen som hägrar! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Erkänner - något skall man väl få efer att ha spenderat en dryg kvarts-mille.... Jag tror jag fick någon efter 5 år men den festade jag nog bort samma kväll jag fick den ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Jag har visserligen inte kört där (ännu) men jag är också mycket förvånad över hur kuperat det är!! Uppförsbacken vid Ex-Mühle tex! ![]() ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Verkligen intressant rapport!
Man får ju uppfattningen att det handlar om en tävling i "vackert spårval". Tror det var Anders som kallade det för lite av en "konståkningstävling". Det som stör mig är att det är flera som berättar att dom praktiserar spårval och/eller körteknik för att blidka domarna under "uppkörningen". Tex. det här med hur man håller i ratten i "Karusellen" och spårval i vissa kurvor. Är inte det här störande, för mig är det otroligt viktigt att jag har förtroende för den som lär mig eller ger feedback på min egen körning ? Jag menar, om jag får lära mig ett spår genom Rävgrytet och sen inser att man lärt mig säkra spåret utan min vetskap så skulle jag känna mig lurad. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Något brantare än Ex-Mühle finns inte, däremot finns det många mycket längre backar både upp och ner! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Jag tycker inte det är speciellt störande. Som i alla skolor måste man anpassa sig till läroplanen. Vill man ha toppbetyg får man ibland offra sin egna idéer och vara lite "ögontjänare". ![]() Att man skulle använda en helt annat teknik eller spår bara för att blidka domarna är inte sant. För att få bra poäng på kursen måste man köra fort som bara den - och i rätt spår. Inget konstigt med det. Rycker man i ratten, pumpar med gasen, lämnar en meter till bankanten eller något annat korkat så syns det direkt i poängskörden. Helt i sin ordning. Som jag ser det finns det 2-3 kurvor där jag kör ett Scuderia-spår fast jag hellre skulle vilja köra en något annorlunda linje. Kollar man de race videos som finns på nätet, Derek Bells varv mfl så ser man att i nästa alla kurvor kör man exakt som Scuderia spåret lärs ut. Det finns några avvikelser, jag tror vi pratat om det i Peteers banguide. Jag tycker man kan klandra Scuderian för att priset för kursen är för högt och att en del instruktörer inte håller måtet. organisationen är dock suverän, tänk dig 300 bilar som skall ut i rätt ordning och tid. Allt funkar som en klocka! Själva uppkörningsmomentet tycker jag också är helt OK Visst svär man över poängen när man fått höga siffror, men jag kan lova att man jublar när man får låga! ![]() Ibland kan man ställa sig frågande till en enskild bedömning man fått. Kanske var instruktören ouppmärksam, tog fel på bil etc. Sådant kan hända. Det är dock 23 sektioner som räknas och i slutändan får alla en någorlunda rättvis bedöming. Hamnar man inom 3-4 poäng så kan det vara slumpen som avgjort. Skiljer det 10 poäng eller mer är det en verklig klasskillnad. Tittar man på deltagarna på kursen så tycker nog de flesta att bedömningsmomentet är intressant. Stämningen i depån innan man kör ut på uppkörningen är verkligen laddad och det är inte många som tar det hela med en klackspark. För min del skulle jag inte köra kursen om man tog bort detta moment. Så tycker jag i alla fall. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Tänkte bara tillägga, visst har jag liknat uppkörninge vid bedömninge som görs i konståkning, men även där vinner ju (oftast) bäste man/kvinna.
För att bevisa att det funkar även på Scuderian så har följande personer varit bästa svensk under vår-kurserna som jag gått: Mats Lindén - Välkänd racerförare, svensk mäsare, Porsche Cup dito, STCC förare, mm, mm. Lennar "Dr." Pehrsson - dito. Håkan Karlsson - alltid i topp i PCS Racings klubbracing. Ulf Karlsson - ankare i Podiums 24-timmars satsning. Hasse Westberg - Inte någon välkänd racerförare men dock ökänd ring-räv och mycket duktig chaufför. De som sett hans framfart med diverse Volvo-bilar vet att han köra bil. Mårten Samuelsson - duktig hobby racer och nu framgånsrik i SLC. Alla alltså mycket kompetenta chaufförer med massor av Ring-rutin vilket jag tycker bevisar att bedömningssystemet fungerar. Sen har ju undertecknat lyckats vinna en gång men det var väl undantaget som bekräftar regeln! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 4090 besök totalt |