Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-däck i lågprofil och 18"
<<   1, 2
3449 besök totalt
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005

Här finns en "liten" sammanställning på fälgvikter. (Undrar om den här killen har nåt jobb...)

http://www.wheelweights.net/

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Calle gsi skrev:
Peter Sandström skrev:
Vikter på Toyo RA-1 som en liten jämförelse!

205/50-15 : 9,1 kg
205/40-17 : 8,5 kg (ja, dom är lättare än 15 tummarna)
225/40-18 : 10,4 kg

Se där, inte alltid så dumt med större hjul då. thumbs up

Fast masströghetsmomentet är ju det som är mest intressant och det lär öka rätt ordentligt om man kliver upp i dimension på fälg (tyvärr).
Personligen tycker jag iof att varvtiden är det som skall vara det som bestämmer.

BMW 330i -05
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Kan ju nämna att mina bling bling fälgar som jag har på bilen vägen en 10.4kg st. Inte så farligt endå tycker jag nog. Iaf inte om man jämför med andra fälgar i samma dimension. Väger mindre än de flesta fälgarna verkar det som? Har kollat på 18x8.
Blev riktigt förvånad då det är ett "skitmärke" ASA jämfört med tex BBS o liknande.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Gustav Uhlander skrev:
Kan ju nämna att mina bling bling fälgar som jag har på bilen vägen en 10.4kg st. Inte så farligt endå tycker jag nog. Iaf inte om man jämför med andra fälgar i samma dimension. Väger mindre än de flesta fälgarna verkar det som? Har kollat på 18x8.
Blev riktigt förvånad då det är ett "skitmärke" ASA jämfört med tex BBS o liknande.

Dom flesta ASA fälgarna är väl igentligen BBS?

Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Calle gsi skrev:
Gustav Uhlander skrev:

Dom flesta ASA fälgarna är väl igentligen BBS?

Ingen aning om korsbefruktningen mellan företagen. Men enligt deras site så använder dem en pattenterad teknik från bbs för att göra fälgarna. Kan ju vara så att de har mer hjälp än så från dem det har jag ingen aning om.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005

Även en "skitfälg" kan vara lätt men då kanske tillverkaren offrat styrka och styvhet istället. Om utseendet är det viktigaste så är fälgen knappast optimerad för både styhet och vikt.

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Tomas L skrev:
Även en "skitfälg" kan vara lätt men då kanske tillverkaren offrat styrka och styvhet istället. Om utseendet är det viktigaste så är fälgen knappast optimerad för både styhet och vikt.

Jo mycket sant. Har dock lyckats köra ner i potthål osv bla ett som var så djupt så att fronten tog i och den slogs sönder. Dock har jag inte märkt av någon ovalhet på den fälgen? Kanske kan vara så att de e hyffsade iaf? Aja hursom så kan man väll säga att de är hyffsat styva o nästan lätta.
Iof förstår jag inte vad du menar med
Citat:

om utseendet är det viktigaste så är fälgen knappast optimerad för både styhet och vikt

Mina ser ju mer eller mindre ut som en bbs fälg med lackat centrum o polerad kant. Förstår inte hur det lackade centrumet o den polerade kanten gör den sämre?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Näe, jag håller med. Och bara för att en fälg är billigt behöver det väl inte vara skit? Känns som man bestalar VÄLDIGT mkt för märket när man köper tex BBS eller liknande.

Mazda Rx-7 -94
Citera
Däck för banåka
R-däck i lågprofil och 18"
<<   1, 2
3449 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande