| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
928a-racing...
|
2 besök senaste veckan (3159 totalt) |
|
928a-racing...
Tänkte jag skulle slänga upp en länk till lite ihopklippt material med Mark Kibort in action... För er (de flesta antar jag) som inte är 928a entusiaster så kan jag berätta att Mark Kibort är lite av en profil inom just 928-communitiet när det gäller racing. Han är 928a entusiast och har med sin egenskap som kärring mot strömmen gett sig denn på att det med en hyffsat original 19 år gammal 928a ska gå att få hyffsade placeringar mot nyare corvetter, vipers, ferrarri och porschar
Förutom kllubbmästerskap av olika slag så heter serien han i huvudsak kör Speed World Challenge GT och är nån form av GT-race med blandade bilar (Kan SLC GT vara nått liknande här i sverige kanske?). Bland bilarna finns allt från corvette och BMW M3 till viper och ferrari. Här är ett ihopplock från höjdpunkter från lite olika race och säsonger. http://video.google.com/videoplay?do _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||||
|
Re: 928a-racing...
Jopp En annan profil, Mark Andersson som kör den andra "Devek white car"-28an har valt en lite annan taktik verkar det som med sin strokade 6.5L motor Svårt att hitta specar på den dock då det verkar variera lite granna från rejs till rejs... I någon gammal tidning från 2002 så läste jag att den då låg på runt 500hk. Idag är det förmodligen betydligt högre. Hörde nånting på ett forum om 500 hk på bakhjulen
_________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||||
|
Klart udda (men trevlig) fågel på bana.
Denna tråd fick mig att minnas en gul Porsche "948" som gick på bana i början på 90 -talet. Tror att det var en 924 som var 944-breddad och med förgasar (!) matad 928 maskin.! Någon som minns eller sett detta bygge, den lät gott i alla fall.... (den satt tyvärr i muren på Knutstorp en gång också) _________________ Kent Andersson |
||||||||
|
Re: 928a-racing...
Nu blandar du ihop det lite, Mark Anderson (928 International) kör en 6,5 liters 928 motor i en vit 928 och stressar framgångsrikt allt i serien (996 GT3 RSR m.m.). Marc och Susan Thomas är det som äger DEVEKs vita 6,4 liters 928 (The DEVEK white car) som i sin tidigare form satte hastighetsrekord med 210 mph på en landsväg i Nevada, detta var hastigheten genom radarpunkten och man har kört snabbare med bilen. Vid det här tillfället hade bilen ca. 450 rwhp, senare i livet kom den upp i över 500 pållar på hjulen (6,4 liters sugmotor). Jag körde den bilen förra sommaren på Buttonwillow och det var rätt bra ös i grejerna. Dock är den numera breddad över höften och plåtren invändigt samt har lexanrutor överallt. Det har byggts en ny DEVEK-specialare för open road racing under våren, en 1988 års S4 som borde komma upp i farter kring 220 mph utan större bekymmer. Bilen ägs av Tim och Cheryl Dey, ett trevligt par boende vid Lake Tahoe. Mark Kibort (i filmen) kör den exakta bilen som Derek Bell satte hastighetsrekord för produktionsbilar med 1987 på Bonneville Salt flats och motorn är iofs original 928 men delarna är ett hopkok av olika årsmodeller för att klämma ur mer effekt än originalmotorn. Bl.a. kommer kammarna från tidigare årsmodell och bilen har mer effekt än någon annan original S4. När Mark köpte bilen ägdes den av en skola där eleverna som gick fordonsprogrammet hade den som utbildningsmaterial och den saknade en del delar när han köpte den. Tydligen har Porsche NA skänkt den till skolan mot löfte om att inte avyttra den under en viss tidsperiod. Lite kuriosa är att när Mark hämtade bilen saknade den luftfilter till motorn så kan drog sina tennissockar över filterboxens insug - alla sätt är bra utom de dåliga.
om man ska skryta lite så har jag faktiskt varvat Kibort den enda gången vi tävlade (hyrgokart).
_________________ Anders Hansson |
||||||||
Har en gammal bilsport med en artikel om den bilen liggandes nånstans.. Det var Jan Tolli som bygge o rejsade den bilen i Modsport?! _________________ Mattias Bengtsson 911 -78 Lådbil |
||||||||
Denna bilen alltså, ursäkta den enoooormt dåliga kvalitén... Kul att ha chassienummer RACELoOK948
_________________ Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/ |
||||||||
Vilket år och vilket nummer? Det finns ingen kopia på artikeln? /easec _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||
Bilsport nr 14/15, dubbelnummer, årgång 1988. Jag tog bilder med mobilen på min tidning därav den dåliga/oläsliga kvalitén. Vet inte om det finns bättre bilder någon annanstans. _________________ Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/ |
||||||||
Enligt vägverket så ägs den fortfarande av Jaan Tolli. _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||||||
Jag pratade med dansken häromdagen och den skulle tydligen vara såld till Danmark. Fet é den, köpte Bilsports numret. /Mats _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||
![]() |
Bilder o videos
928a-racing...
|
2 besök senaste veckan (3159 totalt) |