| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Limma glasfiberskärmar på plåtkaross ?
|
2 besök senaste veckan (11538 totalt) |
|
Bakskärmarna på min MGB är av glasfiber o ska sättas dit på plåtkarossen Har en liten ide hur jag ska göra : Skära bort material så att plast skärmen sitter där orignalet satt punktar dit plattor bakom originalplåten så att plastskärmen kan stödja sig mot dom hela vägen runt och för att få mera yta för att plasta på Sen så skruvar jag fast skärmen i dessa plattor med träskruv hela vägen runt o fixerar allt , sen så lägger jag glasfiber mattor på baksidan hela vägen runt + limm mellan skarvarna Borde detta funka ?
_________________ Andreas Tysk Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
|
Borde funka, men vad har du för finnish krav? Som alltid kommer det spricka mellan plåt och plast. Det du kan göra annars är att limma med sikaflex, och popnita, men synliga nit. Det man inte kan dölja ska man framhäva..
om du plastar på baksidan och sen bara spacklar på framsidan, kommer det spricka mer eller mindre direkt. Lägg gärna en eller 2 mattor på utsidan också, in under fönsterlisten. Då kommer inte skarven att spricka på samma sätt. Blir lite mer spckeljobb att trolla bort spåret efter glasfibern, men det är det värt om du inte vill ha sprickor. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
jag skulle definitivt limma med sika... Om du gör rätt behövs inte popp nitar.. men är det en rejs bil så behöver man ju inte skämmas för nitar, det har ju dom bästa...
på jobbet monterar vi glasfiber detaljer dagligen på plåt med sika (Ambulanser och dom kör som fan)... viktigt använd Kleener/ aktivator och primer på plasten så sitter det till fan avlöser..
_________________ Michael Thulesius |
||
|
Går inte o lägga matta på utsidan det är de som är problemet , lister o sånt som ska dit sen o det kommer bygga på för mycket
Tja finishkraven är väl att det ska hålla några år ialla fall
Sika ? _________________ Andreas Tysk Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
|
Prova att söka lite, "Wipe" har frågat exakt samma sak när det gäller montering av breddningssatsen på hans Capri. I den tråden diskuterades olika alternativ en hel del. Bättre att spinna vidare där tror jag...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
om du limmar med sika s kan du bora väck niten sedan och spackla igen hålen, nittarna gör ingen nytta när sikan har torkat. Men du måste matta ner allt där du skall lima för för att fricoten i glasfibert gör att det inte fäster lika bra. Jag har en kopis som jorde så på en Porsche och han har kört med den i många år. Plastar du så fäster inte plasten på plåten lika bra och sedan börjar det rosta mellan plast och plåt
_________________ Andreas Åkebrink Bygger förgasar turbo koja. Gillar svarva och fräsa |
||
Det kan man köpa hos båt handlare, det finns både uv skydad och utan uv skyd. Tycker nog att den utan uv är bäst. Sika är övermålnings bar oxå. MVH Andreas Åkebrink _________________ Andreas Åkebrink Bygger förgasar turbo koja. Gillar svarva och fräsa |
||
|
Men Sikaflex är väl mjuk? Vi limmade/fogade massor med den på förra jobbet (mycket glasfiber mot aluminium) och det sitter som sjutton, men om man ska lacka över skarven mellan plåt/glasfiber trodde jag att lacken skulle spricka om man kör Sikaflex?
Jag har mest erfarenhet av Sikaflex 221 och 521, men det finns ju många varianter. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Så här ser det ut , tänk o sätta dit allt med 5-6 st popnitar med polyester imellan skärm o plåtbitarna o sen när det torkat så på med en matta på baksidan . . Gör på de här sättet för att jag va dum nog o novis nog att inte tänka helt innan jag kapade , menmen de e ju mitt första bygga så man måste ju lära sig den hårda vägen
_________________ Andreas Tysk Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
|
sikaflex 521 använder vi till att foga/ täta till där vi bara vill ha det vattentätt..den limmar inte så mycket..
när vi limmar använder vi 265.. men det finns massor olika.. fråga försäljaren. men hur som slipa rent glasfibern och tvätta gärna med aceton. sedan primer på glasfibern. vi kittar oftast mot lackerade ytor..är det plåtrent måste man använda primer för plåt. annars använder man bara aktivatorn på den lackerade ytan. vi brukar tejpa ihop bitarna med silvertejp medans sikan torkar.. den brukar få härda en till några dagar men det varierar beroende på temp och luftfuktighet. jag har handlat sika hos båt tilbehörs firmor(svindyrt) järn affären (nästan lika dyrt) och hos firmor som använder produkterna bla en del bilplåtslagare= bidrag till kaffekassan... Och på mitt jobb= billigt nästan så man skämms.. det finns många olika karosseri limm men just sika har jag bra erfarenhet av sedan början på -80 talet då jag fick kontakt med det inom båt byggeri.. 265 används bla. som rut-limm... fråga hos bilglas firma.. fråga annars hos en bilplåtis..brukar oftast gå bra att köpa loss några tuber.
||
|
Får nog bli sika i skarven runt skärmen + popnitar o sen glasfibermatta när det stelnat borde gå =/
||
Det är nog möjligt att färgen spriker, Jag jobbar på RYDS båtfabik och där använder vi det i alla skarvar och där funkar det. Båtarna är vita så där lackars inte något efter som sikan är vit _________________ Andreas Åkebrink Bygger förgasar turbo koja. Gillar svarva och fräsa |
||
Jag tror inte att plasten fäster så där bra då plåten är för fet, det räker alla gånger med sika MVH Andreas _________________ Andreas Åkebrink Bygger förgasar turbo koja. Gillar svarva och fräsa |
||
|
okej
ska ner o svetsa dit mera stödplåtar runt om o lite mera skruvar som kan hålla ihop det
||
|
hade jag betalt mycket pengar.. skulle jag inte testa med något som kanske går (PL 400) när man vet att det finns riktiga grejer som är avsedda för jobbet.
det tycker jag i alla fall om man plastar är det stor risk för kryprost..bilens kaross flexar..garanterat och då plasten är hård blir det små sprickor och sedan kommer rosten som brev på posten > sika =lite flexibelt.vi brukar mycket riktigt inte lackera över skarvarna.. men måste man skämmas för det??? det e ju en rejs bill eller bara utställnings fordon?? om du skall använda det gör rätt.. du gör som du vill.
||
|
Gatregad snygg rejsbil är tanken , måste endå spakla runt hela skärmen mellan skärm o plåt . .
därför så tänkte jag lägga en glasfiber matta runt om på insidan för att kunna spacka snyggt på utsidan sen
||
|
Har inte läst allt som står i tråden, menmen.....
Vid bygget av min BMW Cup E21:a med skärmbreddare valde jag PL400 som lim och ett antal popniter per skärm (bakskärmar c:a 25st/sida o framskärm c:a 15/sida, allt för att få ett så jämnt yttryck i limfogen som möjligt), som direkt efter limning nitades fast o sitter där än idag. Jag är ingen plåtslagare/plastbåtsbyggare (dock bilmekaniker ) men att hitta skarven eller popnitarna nu i efterhand under lacken är närmast omöjligt, det blev alltså mycket gott resultat.
och det är 3-4 år sedan delarna blev monterade som allt är väl torkat o lim o spackel som används utanpå sen har sjunkit in o ändrar inte form nått mer. Dock lät jag delarna stå i flera faser en längre tid både efter limning o spackling för att det inte skulle sjunka undan efter lack..... Popnitarna kanske inte behövs där längre p.g.a limmets hållbarhet, men vad spelar det för roll om nitarna sitter kvar, gör man ett grundligt underarbete med spackling o slipning så syns det inte, kan garantera det av egna erfarenheter!
Bara en reflektion från egen produktion
Lycka till! ( det är mycket arbete oftast o kan kännas motigt, men när det väl är klart känns det bättre!
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
|
Tackar E21
! Då blir det popnitar o lim då ska ner imorrn o fixa till min nya innerskärm o borra lite mera hål för popnitar
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (11538 totalt) |