| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sprängde min andra oljekylare idag...VARFÖR?
|
3008 besök totalt |
|
idag sprängdes min andra oljekylare på kort tid....skall dra det hela från början så ni blir lite insatta! köpte en adapterplatta utan termostat och en mocal 13 raders oljekylare från kg trimning och monterade (gummiupphängd) på min bil. Körde utan termostat vilket inte funkade så bra, oljan blev för kall vid normal körning och en dag så startade jag bilen, den gick på tomgång i ca 15 sekunder och sedan låg all oljan på golvet...varför vet jag inte Ringde kg som var snälla och tog tillbaka den på goodwill så jag fick en ny likadan kylare, monterade den och köpte 2 dagar senare en slangtermostat från kg då det inte hade funkat särskilt bra annars...monterade och provkörde för att kolla så termostaten funkade och efterfylla olja...sen har bilen stått ett tag, jag motortvättade även den förförra helgen! tvättade inte kylarna då jag var rädd att dom skulle gå sönder av trycket...men resten av motorrummet tog jag och det blev rent och fint.. idag var jag ute och körde lite, kolla mätaren så att olje och vattentempen hann komma upp (90 graders vattentemp och 80 graders oljetemp enligt mätarna) sen körde jag rätt så hårt i ca 2-2,5 mil och sen tillbaka till garaget...när jag kom tillbaka så var hela oljekylaren täckt i olja och det droppade väldigt mycket från den...körde in i garaget och öppnade huven...hela motorrummet var dränkt i olja, enda stället som var torrt var vattenkylaren,grenröret och växellådan. 2 frågor uppstår! 1. Varför gick oljekylaren sönder bara sådär? 2. Hur kom oljan i motorrummet dit? Till oljekylsystemet har jag 1/2" slangar med pressade kopplingar som jag köpte av kg, har slangklämmor vid slangtermostaten men det är helt torrt där likaså vid kopplingarna på oljekylaren...helt torrt vid alla anslutningar, slangarna har inte veck eller tvära böjar någonstans på vägen heller. EDIT: Tänkte på för högt oljetryck...vid kall motor har jag ca 6 bar när jag startar, sen går det ner efter ngn minut och när motorn är varm och jag kör med varvtal runt 3-3500 rpm så är trycket ca 4,5 bar...oljekylaren är ju provad till 10 bar, hade jag haft så högt tryck så hade inte oljefiltret (eller iaf inte packningen till filtret) överlevt... oljenivån på stickan var ca 1 mm under maxstrecket, totalt har ca 3 dl läckt ut Ang. Oljan i motorrummet så trodde jag först att oljan från oljekylaren tryckts genom vattenkylaren och sen kastats runt av fläkten, men vattenkylaren är helt torr, ingen olja i den! Min första tanke var att oljestickan åkt upp men den satt fast och hade inte rört sig sen jag kollade den sist. Det finns inga andra ställen i motorrummet där det kan läcka ut så mycket olja på så kort tid...fördelare,oljetrycksgivare,kamkedjespännare,oljefilter är lite av det jag tänker på men där är det väldigt lite olja... startade bilen för att se om man kunde se var det läckte men inget visade sig så jag körde samma runda igen (fast kortare) och stannade ofta för att kolla både oljekylaren och motorrummet och oljekylaren blev full av olja väldigt fort och sen droppade det i snabb takt från den motorrummet blev inte oljigare än vad det var innan, men varifrån kom oljan?
tanken var att bilen skulle ställas ut på nostalgia festivalen i ronneby i helgen men nu stannar jag hemma istället...kan förvisso ta bort adapterplattan så att oljekylet är ur funktion men det ska fanimej funka! alla förslag är välkomna...har inte råd med en ny kylare på ett tag så man får se hur mycket kört det blir i sommar... _________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||
|
Välkommen i oljekylarsprängarklubben
Jag har också förpassat 3st till de sälla jaktmarkerna i snabb följd. se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Vad jag till slut gjorde var att byta fjäder i oljetrycksreduseringsventilen, då funkade det. Jag mätte även trycket presis innan kylet och det var ca 1,5bar högre om jag minns rätt. Min gissing är att jag hadde några konstiga tryckspikar i systemet som oljekylet inte diggade. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
I oljepumpen eller direkt i anslutning till pumpen brukar den sitta, allså tryck-reduseringen.
Std så släpper den tillbaka trycket till sugsidan. Har man knas så ventilen tex kärvar så kan man få tryckstipar i systemet. Där skulle jag börja titta. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
ja då är jag med...men den tryckreduceringen har jag redan varit på ngn gång innan...hela pumpen är ju ny (vilket iofs inte utesluter ngnting egentligen) men reduceringsventilen rör sig fint och lätt som bara den...om man nu skulle byta den, hur vet man till vad? antar att du menar fjädern som sitter där nu...
_________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||
|
om vi nu utesluter monteringsfel.
Jag är inte säker på vad som är fel på din bil. Men när jag sänkte trycket funkar det. Det sjuka i det hela är att jag åkt tidigre med riält högre tryck och det funkat. Hmm iof med olika typer av tryckredusering-ventiler, på std ställe i pumpen och sen utanför motorn. Men med samma utsende på ventilen.
Man räknar på fjädern och byter till en klenare. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
ok du menar man räknar fram fjäderkonstanten?
iaf så rev jag bort allt som har med oljekylet att göra idag: kylare,adapter,slangar och termostat...då funkar det som vanligt utan problem... tittade lite på adaptern och termostaten, där följde ju med en lapp där det stod hur man skulle sätta slangar på resp anslutning på termostaten...det är en MÖJLIGHET att jag kan ha förväxlat till och från ifrån adaptern till termostaten om du förstår vad jag menar...kan detta orsaka ngn form av stopp och därmed en kraftig tryckuppbyggnad? _________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||
|
Japp räkna ut vad fjädern som sitter i har för fjäderkonstant.
Sen kan man kolla vad punchen/kulan har för area och hur lungt punchen/kulan behöver röra sig för att den skall släppa förbi trycket. Förmodligen är detta tryck ett antal bar högre än det du mäter på motorn. Vild gissing ca 2-3bar. Hmm sen om en kanske fel kopplad termostat kan vara en felorsak är jag inte säker på. Men fel är aldrig bra, eller?
Iof skulle det förvåna mig om det skulle vara orasken pga om jag minns rätt så går det alltid öppet till kylet men den stor mängden olja går genom temostaten till motorn. När oljan når typ 80grd så stänger mellanvägen i termostaten och all olja går genom kylet. Men innan jag bytte fjäder så såg jag att jag fick tryckspikar vid kolla av trycket vid kylet. Förmodligen var spiken högre än vad jag såg på mätaren pga trygheten i mätaren.(mekanisk) Åter till mitt åk. Jag vet inte idag var och varför dessa tryckspikar kom ifrån. Bara att det funkar när jag sänkte trycket, mycket iriterande
Sen vet jag också att oljan blir jä.... varm utan oljekylara, typ 140grd. Min olje temp var uppe på ca 100grd i landsvägsfart(utan kyl), vågar inte tänka på var det landar om man plågar skrotet. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
ok jo det låter som något man skulle undersöka, tycker dock att det låter konstigt att man skall behöva byta det när man monterar oljekyl...men besvisligen så gjorde det skillnad för dig!
ang. tempen så är jag tveksam till att köra bana utan oljekylet...körde lite idag och fick utan att pressa särskilt hårt upp en temp på 90 grader...det kan ju lätt bli 110-120 på bana en solig dag...finns inga pengar nu till att forska vidare så det får vara såhär sålänge... _________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||
>150°C fråga inte hur jag vet det. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Lite OT men, Min oljetemp ligger på 98-100grader i motorvägsfart (ca 4000rpm), med vattenkyld oljekylare och luftkyld oljekylare med termostat. Men då sitter tempgivaren på baksidan av toppen och motorn har oljekylning av kolvarna. (yttertemperatur 15 grader) _________________
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3008 besök totalt |