Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ställa ventiler
1389 besök totalt
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ställa ventiler

Jag har ställt mina ventiler 3 ggr dom senaste 3 åren.
Bilen har 6 cylindrar men det är 4 markeringar på "svänghjulet".
Jag har ingen speciell markering för TDC för cylinder 1, men i anslutning till TDC sitter 2 markeringar med ca 30 graders mellanrum.

Första gången jag ställde ventilerna så bestämde jag mig för att en av dom två markeringarna var TDC för cylinder 1. Har för mig att jag fick rätt spel när jag mätte med bladmåttet och att det var grunden för mitt beslut, men helt säker är jag inte.

Har nu en diskussion på ett annat forum med en kille som har en likadan bil.
Han hävdar att den andra markeringen (den som ligger 30 grader efter) är TDC och att han konstaterat detta genom att plocka ut tändstiftet sticka ner en skruvmejsel. Ska säga att jag inte har 100% förtroende för killen, han är ganska oerfaren på den här bilen.

Bilen går väldigt bra och helt rent.
Min fråga är om det är möjligt att jag kan ha ställt ventilerna för cylinder 1 och 4 när jag ligger ca 30 grader från TDC. Inbillar mig att bilen borde gå orent eller att det inte går att få fram något spel överhuvudtaget ?

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Eftersom basen på kammen där det inte är ngn nock är cylindrisk så måste där ju vara ett stort spann av "vevaxelgrader" som det funkar att ställa ventilspelet med menar jag

När jag ställt ventiler (på rak 4 där man enkelt ser kamnockarna) så har jag aldrig mätt upp ngn nogrannat läge att ställa veven i, utan bara tagit det på en höft så att nocken varit väl ifrån tryckare (eller vippan i ditt fall)

Skänninge
Här sen Maj 2003

Jag har gjort som Pär, vrider motorn tills vippan släppt från ventilen och lite till och mätt, det är ju ganska mycket duration på "släppet" såas.

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
ok, så det ni säger är att det är möjligt att jag ställt spelet när jag inte är vid TDC ?
Säger ni också att det inte är så kinkigt, dvs. Om jag konstaterat att vipparmen har släppt så ska det vara okej ?

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Staffan Bergholm skrev:
ok, så det ni säger är att det är möjligt att jag ställt spelet när jag inte är vid TDC ?
Säger ni också att det inte är så kinkigt, dvs. Om jag konstaterat att vipparmen har släppt så ska det vara okej ?

Det första vet jag inget om, men det andra är korrekt. Testa gärna att vrida lite när den släppt och se om spelet ändras.. det borde det inte göra mer än precis när den håller på och släppa och precis när nästa öppning ska komma.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Eric Josefsson skrev:
Staffan Bergholm skrev:

Det första vet jag inget om, men det andra är korrekt. Testa gärna att vrida lite när den släppt och se om spelet ändras.. det borde det inte göra mer än precis när den håller på och släppa och precis när nästa öppning ska komma.

Håller med

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tack, fick information från en annan källa som tyder på att jag faktiskt har ställt ventilerna för cyl 1 och 4 vid fel markering. Har alltså ställt dom 30 grader innan TDC om jag förstår det hela rätt.

Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Är det inte så att 30 grader innan tdc finns det någon tädningssignal som nollar varje varv så den håller räkningen, en sk. Home signal? Kan ju vara så att man justerar tändingen på något sätt efter denna markering.

Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Vet inte om jag tänker rätt, men i min skalle så får jag det till att jag minst har 0.1 mm spel, för det farliga är ju om jag har för lite spel, eller tänker jag fel ?

om det stämmer så är "worst case" att jag får för lite effekt

Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

jupp.. du vill aldrig ha för lite spel.. risk för brända ventiler.
På en del kamaxlar är det som så att man inte får ha för mycket spel heller....vassa mekaniska, s.k. tight-lash.

Ställa ventiler
1389 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande