Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälp... vad ska jag köra i sommar
2196 besök totalt
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Håller helt seriöst på att bli lätt sinnesförvirrad. Har samlat ihop en hög med pengar och ska nu ha något roligt fyrhjulat för dem. Det här är baskraven:

1. Max 100 000:- (gärna billigare så det finns budget till rep. Och förbättringar)
2. Körglädje i stora lass
3. Bak eller fyrhjulsdrivet
4. Driftssäker, vill inte skruva... jag vill KÖRA
5. Gärna ha en litet sportigt utseende

Bilen är tänkt att köras på bana men även användas som glassätaråk..

Så nu har jag velat mellan följande modeller: Miata, MGF (cab), Porsche 944 Turbo... även sneglat lite på Audi S2, men en sådan har jag redan (avant) och den har inte haft någon driftsekonomi (bonntrimning lönar sig inte alltid ). Bara provat Miatan och Audin och Miatan testade jag tyvärr på lite för rak väg så den kom nog inte till sin rätt.. då det känns att man gärna skulle vilja ha lite mer effekt. Audin är tung och för understyrd för att bli riiiiktigt skoj.

Har även tittat på drömbilen, iofs de lite äldre 911:orna, istället för 993 turbo som får saliven att rinna, de ligger ofta runt 120-150kkr för en 3.0 eller 3.2 i bra skick (bankerna gillar att låna ut pengar ). Frågan är hur driftsäker är en gammal Påsse? De behöver väl motorrenovering förr eller senare och då lär det knappast bli billigt?? Porsche 911 3,2 -84 skulle kosta 6900:- hel/helår inkl allrisk för mig vilket jag tyckte var billigt mot vad jag förväntat mig (ingen entusiastförsäkring). BMW M3 (E36)?? Tydligen hutlöst dyr försäkring?!?!

Semester nästa vecka så jag får väl ta första veckan att åka runt och känna efter vilken som är roligast, men om någon har tips och ideer så tas de emot glädje .

Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Fiat Barchetta!

Du får en fin för 50 000. Okej, dne har inte världens fetaste motor, men få bilar har den väghållning den bilen kan prestera! In me lustgas för 10 000 så kan du köra på banan utan att skämmas.

Enda "felet" är framhjulsdriften....men det väger den upp i kurvorna!

Tack och bock!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

SteQve skrev:
Fiat Barchetta!

Du får en fin för 50 000. Okej, dne har inte världens fetaste motor, men få bilar har den väghållning den bilen kan prestera! In me lustgas för 10 000 så kan du köra på banan utan att skämmas.

Tack och bock!

Tror du missade ett " " där nånstans?

BMW 330i -05
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

944 turbo självklart! Bästa bilen du kan få i den prisklassen.. Och nej jag är inte färgad

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

'hoppas ingen från Alfaklubben läser det här: Jag tycker du skall köpa en 924/944/968.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

http://www.blocket.se/vi/8235189.htm?ca=2_s

Finns inte många bilar som ger lika mycket fartkänsla.

--VVTS--
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

MaZ skrev:
SteQve skrev:
Fiat Barchetta!

Tack och bock!

Tror du missade ett " " där nånstans?

Hehe, men som gammal ägare så tror jag faktiskt på bilen

När vi var på Knutstorp var det många som trodde det var turbo i barchettorna då de var så snabba...men visst blev vi frånåkta på rakorna...men var kungar i varje kurva (nu var vi där med lancia klubben...dom bilarna kanske inte kan svänga )

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Magnus L skrev:

Men den släpper du väl knappast för 100 000:-, står ju dessutom i fel ände av Sverige

Porsche ligger ju varmt om hjärtat och har alltid gjort, även om frugan bli "galen" på mig om jag ställer en 944 på infarten . Inte henne favorit vad gäller utseende, men det är ju också allt hon bedömmer efter . Hmm men jag känner att det får inte bli en projektbil... nu är inte risken med en sådan att man bara vill bygga vidare .

BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re: Hjälp... vad ska jag köra i sommar

Kroegarn skrev:

Har även tittat på drömbilen, iofs de lite äldre 911:orna, istället för 993 turbo som får saliven att rinna, de ligger ofta runt 120-150kkr för en 3.0 eller 3.2 i bra skick (bankerna gillar att låna ut pengar ). Frågan är hur driftsäker är en gammal Påsse? De behöver väl motorrenovering förr eller senare och då lär det knappast bli billigt?? Porsche 911 3,2 -84 skulle kosta 6900:- hel/helår inkl allrisk för mig vilket jag tyckte var billigt mot vad jag förväntat mig (ingen entusiastförsäkring). BMW M3 (E36)?? Tydligen hutlöst dyr försäkring?!?!

Köp en fin 944 turbo, det är en utmärkt ingång till Porscheträsket (där jag sitter fast sedan tio år).

Den här såg rätt bra ut:
http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7549

En gammal nioelva är heller aldrig fel - drifsäkerheten är kanon om du köper rätt exemplar.

Då lär du å andra sidan få betala ungefär 50 tusen mer, än för en 944 med motsvarande
prestanda.

Som investering är nioelvan å andra sidan väldigt säker. M3 E36-or, MGF och Barchettor
tycks däremot aldrig sluta falla i pris....

Härnösand
Här sen Jun 2005

Tja.. jag får väl slå ett slag för 928an som vanligt då

+ 300-320hk,
+ bakhjulsdriven,
+ Går utmärkt på bana
+ förbaskat kul för pengarna.
+ Driftsäker (har kört min 3 säsonger utan några banrelaterade problem)
- Dyra delar (om fel saker går sönder... men så är det på alla porschar å andra sidan)

Tips dock om man är ute efter en S4 (som jag har) är att satsa på ett exemplar nånstans i prisklassen 90-140.000:- då det är där de ska ligga ungefär. Då är chansen större att man får tag i ett bra exemplar.

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

ice skrev:
'hoppas ingen från Alfaklubben läser det här: Jag tycker du skall köpa en 924/944/968.

Jag ser dig allt, men skulle rekommendera detsamma. Annars är ju en Sjua oslagbar.

Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Magnus L skrev:

Hmm borde det inte vara några bakåtsträvor från störtbågen??

ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Tja miatan har ju redan varit uppe men för 50-60 papp (det är svårt att hitta dem under 50 nu på sommaren) så är det nog den bilen du får mest körglädje för, och den är jäkligt driftsäker också.... Sen kan du ju bygga om den till banracer i höst

Men se till att köpa en med AC om du ska ha den som glassbil, det är VARMT utan AC idag!

// Andreas

TobiasRX
Ljungby
Här sen Aug 2003

En RX-7 från japan, visserligen högerstyrd men då får du en underbar banbil iallafall

kan lätt få en sån en bra bit under 100k.

Kör Mazda RX-7 -84
BMW 325i M-Sport -06
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

TobiasRX skrev:
En RX-7 från japan, visserligen högerstyrd men då får du en underbar banbil iallafall

kan lätt få en sån en bra bit under 100k.

instämmer

bättre alternativ än en 944:a enligt mig, visst 944 Turbo i all ära men du får en nyare bil för samma pengar som är bättre på nästan alla punkter (ja väghållning också)

Umeå
Här sen Maj 2004

Kroegarn skrev:
Magnus L skrev:

Men den släpper du väl knappast för 100 000:-, står ju dessutom i fel ände av Sverige

Jag är inte helt omöjlig

Den står ju inte i någon ände av sverige, den är ju i mitten

Är du intresserad så kan jag leverera den på mittsverigebanan.

--VVTS--
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hittat

Jaha Porsche får tyvärr vänta några år till. Det fick bli ett litet "lingon" istället En styck Mazda Miata med 1,8 liters rovan på maffiga 131 hkr och fungerandes AC. Hade ju redan vunnit en enkel ebay auktion på coilovers till Miata, så då blev urvalet aningen begränsat... miata... miata eller miata .

BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005

Läste igenom tråden och efter första meningen tänkte jag Miata
Måste vara den mest idealiska bilen till bana och sommacabbe om man vill ha lite ekonomi i det hela.
Ja, nu sitter jag bara och väntar på en projekttråd och lite bilder

Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
mangel
Stockholm
Här sen Dec 2003

Jörgen (Jet) skrev:
ice skrev:

Jag ser dig allt, men skulle rekommendera detsamma. Annars är ju en Sjua oslagbar.

Jag ser er båda...

Tjära och fjädrar, as usual.

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re: Hittat

Kroegarn skrev:
miata... miata eller miata .

Grattis till köpet!
Jag skulle lätt kunna tänka mig en Miata också. thumbs up

2196 besök totalt