Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2196 besök totalt |
Hjälp... vad ska jag köra i sommar
Håller helt seriöst på att bli lätt sinnesförvirrad. Har samlat ihop en hög med pengar och ska nu ha något roligt fyrhjulat för dem. Det här är baskraven: 1. Max 100 000:- (gärna billigare så det finns budget till rep. Och förbättringar) 2. Körglädje i stora lass 3. Bak eller fyrhjulsdrivet 4. Driftssäker, vill inte skruva... jag vill KÖRA 5. Gärna ha en litet sportigt utseende ![]() Bilen är tänkt att köras på bana men även användas som glassätaråk.. Så nu har jag velat mellan följande modeller: Miata, MGF (cab), Porsche 944 Turbo... även sneglat lite på Audi S2, men en sådan har jag redan (avant) och den har inte haft någon driftsekonomi (bonntrimning lönar sig inte alltid ![]() Har även tittat på drömbilen, iofs de lite äldre 911:orna, istället för 993 turbo som får saliven att rinna, de ligger ofta runt 120-150kkr för en 3.0 eller 3.2 i bra skick (bankerna gillar att låna ut pengar ![]() Semester nästa vecka så jag får väl ta första veckan att åka runt och känna efter vilken som är roligast, men om någon har tips och ideer så tas de emot glädje ![]() _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -88 glassbil Toyota Celica ST -77 "...bil?" BMW I4 M50 -23, bruksbil +2x Aprilia Touno |
||||
Fiat Barchetta!
Du får en fin för 50 000. Okej, dne har inte världens fetaste motor, men få bilar har den väghållning den bilen kan prestera! In me lustgas för 10 000 så kan du köra på banan utan att skämmas. Enda "felet" är framhjulsdriften....men det väger den upp i kurvorna! Tack och bock! _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Tror du missade ett " ![]() ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
944 turbo självklart! Bästa bilen du kan få i den prisklassen.. Och nej jag är inte färgad
![]() |
||||
|
||||
Hehe, men som gammal ägare så tror jag faktiskt på bilen ![]() ![]() När vi var på Knutstorp var det många som trodde det var turbo i barchettorna då de var så snabba...men visst blev vi frånåkta på rakorna...men var kungar i varje kurva (nu var vi där med lancia klubben...dom bilarna kanske inte kan svänga ![]() _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Men den släpper du väl knappast för 100 000:-, står ju dessutom i fel ände av Sverige ![]() ![]() Porsche ligger ju varmt om hjärtat och har alltid gjort, även om frugan bli "galen" på mig om jag ställer en 944 på infarten ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -88 glassbil Toyota Celica ST -77 "...bil?" BMW I4 M50 -23, bruksbil +2x Aprilia Touno |
||||
Re: Hjälp... vad ska jag köra i sommar
Köp en fin 944 turbo, det är en utmärkt ingång till Porscheträsket (där jag sitter fast sedan tio år). ![]() Den här såg rätt bra ut: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7549 En gammal nioelva är heller aldrig fel - drifsäkerheten är kanon om du köper rätt exemplar. Då lär du å andra sidan få betala ungefär 50 tusen mer, än för en 944 med motsvarande prestanda. Som investering är nioelvan å andra sidan väldigt säker. M3 E36-or, MGF och Barchettor tycks däremot aldrig sluta falla i pris.... _________________ -- |
||||
Tja.. jag får väl slå ett slag för 928an som vanligt då
![]() + 300-320hk, + bakhjulsdriven, + Går utmärkt på bana + förbaskat kul för pengarna. + Driftsäker (har kört min 3 säsonger utan några banrelaterade problem) - Dyra delar (om fel saker går sönder... men så är det på alla porschar å andra sidan) Tips dock om man är ute efter en S4 (som jag har) är att satsa på ett exemplar nånstans i prisklassen 90-140.000:- då det är där de ska ligga ungefär. Då är chansen större att man får tag i ett bra exemplar. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Hmm borde det inte vara några bakåtsträvor från störtbågen?? _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
Tja miatan har ju redan varit uppe men för 50-60 papp (det är svårt att hitta dem under 50 nu på sommaren) så är det nog den bilen du får mest körglädje för, och den är jäkligt driftsäker också.... Sen kan du ju bygga om den till banracer i höst
![]() Men se till att köpa en med AC om du ska ha den som glassbil, det är VARMT utan AC idag! // Andreas _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
instämmer ![]() bättre alternativ än en 944:a enligt mig, visst 944 Turbo i all ära men du får en nyare bil för samma pengar som är bättre på nästan alla punkter (ja väghållning också) _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Jag är inte helt omöjlig ![]() Den står ju inte i någon ände av sverige, den är ju i mitten ![]() Är du intresserad så kan jag leverera den på mittsverigebanan. ![]() |
||||
Hittat
Jaha Porsche får tyvärr vänta några år till. Det fick bli ett litet "lingon" istället ![]() ![]() _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -88 glassbil Toyota Celica ST -77 "...bil?" BMW I4 M50 -23, bruksbil +2x Aprilia Touno |
||||
Läste igenom tråden och efter första meningen tänkte jag Miata
![]() Måste vara den mest idealiska bilen till bana och sommacabbe om man vill ha lite ekonomi i det hela. Ja, nu sitter jag bara och väntar på en projekttråd och lite bilder ![]() _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||
Jag ser er båda... ![]() Tjära och fjädrar, as usual. ![]() _________________ Magnus Lindberg Italienskt |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2196 besök totalt |