| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kompakt effektiv ljuddämpare
|
3 besök senaste veckan (3023 totalt) |
|
Jag fick platsbekymmer under min bil och har nu endast en rätt liten simonsburk på slutet av 2.5-tums systemet (motorn har 4 cylindrar, 2.2 liter). Men den låter allt för mycket nu. Det är trångt under bilen. Jag skulle få plats med en hyffsat stor rund dämpare på slutet, och en platt ganska liten under bilen. Har nån nåt tips om dämpare som funkar bra på 4:or och som tar bort så mycket ljud som möjligt? Jag tror inte jag behöver enbart rakt-igenom dämpare, men det finns väl såna som flödar hyffsat ändå väl? Är Apple-dämparen ett alternativ? Simons verkar inte dämpa ljudet så bra. Har sökt lite på forumet men inte riktigt fått svar på mina frågor. _________________ William Ekström |
||
|
Efter nga besök med SLC på Anderstorp kan man sammanfatta att alla försök med kryss i slutrör och annat trams inte funkar.
Det som fungerar är dämpare med volym...ju större dessto bättre. |
||
|
inte bara volym, även utförandet.
Raktrör genom ljuddämpning har alltid en nackdel i ljuddämpning. Vinklat rör eller reflektion är bättre. http://www.rakaror.o.se/ Har en del att välja på. en -01 skulle nog göra stor skillnad Finns ju en i 2" som bara är 110x210 och 300 lång. 2.5" är 10cm till. Även en -02 och kanske -04 och -11 skulle fungera hyffsat också. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Volym är underordnat designen på ljuddämparen, en effektiv utformning på kanalerna i en vanlig kammarljuddämpare är minst lika effektiv som en fullflödes absortionsljuddämpare modell oljefat. Ett kryss i slutröret dämpar inte mycket nej, däremot fungerar ett finmaskigt nät hyffsat. _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, BMW 750iAL -88, Zeekr 7GT -26 |
||
Var hittar jag en sån?
_________________ William Ekström |
||
|
Jag förutsatte fullflödesdämpare av icke "rymdraketsmodell".
Självklart vet även jag att utförande påverkar, men ofta är utbudet i de lägre prisklasserna av "rak igenom typ" och då är det volym som spelar in. |
||
|
|
||
|
_________________ Calle Olsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (3023 totalt) |