Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2 besök senaste veckan (3903 totalt) |
Fråga - Fjädringsinställning
Jag har monterat coilovers på min RX7'a under vinter och även styva bussningar. Nu till min fråga. Bilen har en tendens till att studsa fram istället för att svälja ojämnheterna samt att den känns lite gungig i baken. Som jag förstår det skall dämparna ställas lite mjukare för att svälja ojämnheterna bättre, eller är det fjädrarna som skall ställas mjukare? Gungfaktorn som finns förstår jag inte hur jag skall få bort men det känns som dämparna skall ställas lite hårdare och fjädrarna lösare? Hoppas på bra svar. _________________ Anders Herbner |
||||||
Hur skulle du kunna justera fjäderhårdheten utan att byta till en annan fjäder?
Är det "förspänna" du menar kan vi redan nu avfärda detta då det enda du kommer uppnå är ändrad höjd. Förspänning existerar inte i detta fall, iaf inte i ngt användbart syfte. |
||||||
Men om man kan spänna fjädern och sedan justerar man om höjden på dämparen så borde geometrin i dämparen ändras och på så vis kanske man kan uppnå liknande fenomen?
Den är låg och hård men den tar inte i någonstanns. Men om vi tar det andra problemet med gunget i bak vid stora ojämnheter i vägen? Dämparna är riktigt hårda och helt nya så det borde bara hänga på hur de är inställda. Först är det njurslag sedan känns det som den studsar lite eller gungar (Svårt att beskriva i ord). _________________ Anders Herbner |
||||||
Säker? Många Miata-ägare säger samma sak efter att ha "sänkt" och monterat dyra dämpare - låg och hård! Coolt. Men i verkligheten vilar de konstant på genomslagsgummina! Skulle inte bli förvånad om RX-7an har samma "system" från Mazda med höga och relativt mjuka genomslagsgummin där det inte funkar speciellt bra att sänka mer än marginellt. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Jag hoppas genomslagsgummina sitter i dämparna (Det går att justera höjden med höljet kontra dämparen) för annars finns inga på min bil?! När jag renoverade hjulupphägningarna i vinter så provade jag med handkraft hur långt allt går osv. Och på själva upphägningarna finns massor av fritt spel upp och ner om man jämför med hur långa slaglängder det är på dämparna. Måste även tillägga att RX7 och Miata inte har speciellt mycket gemensamt. _________________ Anders Herbner |
||||||
Nope... Detta har tagits upp på annat ställe i forumet och är enkom en reklamgimmik. Ngn verklig användning finns inte. om det nu är samma lösning du har som nämns i den andra tråden...men skulle gissa det. |
||||||
... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Tackar. ![]() |
||||||
Så lite så ![]() Men rent teoretiskt, med en progressiv fjäder (visserligen ingen höjdare) så borde man ju kunna ändra karaktären lite med förspänning. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Ja du, kan inte ge ett bra svar på det.
50/50 ungefär 1200kg.
Ingen aning om vad det är?! om ni släpper fjäderspänningen, tyckte inte länken komfram till något relevant. Gung effekten vad kommer den av? Skall jag göra dämparna hårdare eller måste jag byta fjädrar, om till mjukare eller hårdare? _________________ Anders Herbner |
||||||
ok fjäderhårdheten/fjäderkontnten är hur hård/mjuk en fjäder är.
Sorten är i SI-enheter N/m(Newton per meter) men vanligast är att säga N/mm. Använder vi lite mer behripligt kan man använda kg/mm. Allså det går åt ett antal kg att trycka ihoppen 1mm tex fjäderkonstant=10kg/mm 10kg -->1mm 20kg-->2mm 30kg-->3mm osv Sen har vi kanske lite slarvikt hjulkonstanten. Det är fjäderkonstentan vid hjulet. Varför detta nu??? Jo för i många fall har vi utväxling i hjulupphängningen mellan hjul och fjäder. Gungingt skulle jag spåntant tolka som underdämpat. Mao gör dämparn hårdare. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Re: Fråga - Fjädringsinställning
Studsig och gungig samtidigt; 'låter som vi har att göra med ett olinjärt element. ![]() ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Re: Fråga - Fjädringsinställning
Jag tolkar det som studsig i framvagnen och gungig i bakvagnen. Inte att bilen är studsig i framfarten eller så. Hursomhelst, om dämparna är enkla att justera så är det väl där man börjar. Mjukare fram och lösare bak, om jag nu fattat beskrivingen rätt alltså _________________ Pär Hylander |
||||||
Efter lite funderande och med hjälp av vissa kloka kommentarer här på rejsa förstår jag äntligen ungefär hur man bör tänka när man justerar in mina coilisar. Visst var det så att den aktiva fjädringsvägen i dämparen inte låg i mitten med min justering av längden utan den bottnade vid gupp. Detta är nu ändrat och bilen blev en helt annan, mycket fogligare.
![]() _________________ Anders Herbner |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
2 besök senaste veckan (3903 totalt) |