Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Fråga - Fjädringsinställning
2 besök senaste veckan (3903 totalt)
ergo
Vällingby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
Fråga - Fjädringsinställning

Jag har monterat coilovers på min RX7'a under vinter och även styva bussningar.

Nu till min fråga.
Bilen har en tendens till att studsa fram istället för att svälja ojämnheterna samt att den känns lite gungig i baken.

Som jag förstår det skall dämparna ställas lite mjukare för att svälja ojämnheterna bättre, eller är det fjädrarna som skall ställas mjukare?

Gungfaktorn som finns förstår jag inte hur jag skall få bort men det känns som dämparna skall ställas lite hårdare och fjädrarna lösare?

Hoppas på bra svar.

_________________
Anders Herbner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Hur skulle du kunna justera fjäderhårdheten utan att byta till en annan fjäder?

Är det "förspänna" du menar kan vi redan nu avfärda detta då det enda du kommer uppnå är ändrad höjd.
Förspänning existerar inte i detta fall, iaf inte i ngt användbart syfte.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Har du kollat hur mycket "fri" fjädringsväg du har fram innan genomslagsgummina tar i? I min erfarenhet har man för lite fjädringsväg känns det precis så, studsigt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ergo
Vällingby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Hur skulle du kunna justera fjäderhårdheten utan att byta till en annan fjäder?
Är det "förspänna" du menar kan vi redan nu avfärda detta då det enda du kommer uppnå är ändrad höjd.
Förspänning existerar inte i detta fall, iaf inte i ngt användbart syfte.


Men om man kan spänna fjädern och sedan justerar man om höjden på dämparen så borde geometrin i dämparen ändras och på så vis kanske man kan uppnå liknande fenomen?

Westfield skrev:
Har du kollat hur mycket "fri" fjädringsväg du har fram innan genomslagsgummina tar i? I min erfarenhet har man för lite fjädringsväg känns det precis så, studsigt.

Den är låg och hård men den tar inte i någonstanns.

Men om vi tar det andra problemet med gunget i bak vid stora ojämnheter i vägen?
Dämparna är riktigt hårda och helt nya så det borde bara hänga på hur de är inställda.
Först är det njurslag sedan känns det som den studsar lite eller gungar (Svårt att beskriva i ord).

_________________
Anders Herbner
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



ergo skrev:
Westfield skrev:
Har du kollat hur mycket "fri" fjädringsväg du har fram innan genomslagsgummina tar i? I min erfarenhet har man för lite fjädringsväg känns det precis så, studsigt.

Den är låg och hård men den tar inte i någonstanns.



Säker? Många Miata-ägare säger samma sak efter att ha "sänkt" och monterat dyra dämpare - låg och hård! Coolt. Men i verkligheten vilar de konstant på genomslagsgummina! Skulle inte bli förvånad om RX-7an har samma "system" från Mazda med höga och relativt mjuka genomslagsgummin där det inte funkar speciellt bra att sänka mer än marginellt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ergo
Vällingby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
Westfield skrev:
ergo skrev:
Westfield skrev:
Har du kollat hur mycket "fri" fjädringsväg du har fram innan genomslagsgummina tar i? I min erfarenhet har man för lite fjädringsväg känns det precis så, studsigt.

Den är låg och hård men den tar inte i någonstanns.



Säker? Många Miata-ägare säger samma sak efter att ha "sänkt" och monterat dyra dämpare - låg och hård! Coolt. Men i verkligheten vilar de konstant på genomslagsgummina! Skulle inte bli förvånad om RX-7an har samma "system" från Mazda med höga och relativt mjuka genomslagsgummin där det inte funkar speciellt bra att sänka mer än marginellt.


Jag hoppas genomslagsgummina sitter i dämparna (Det går att justera höjden med höljet kontra dämparen) för annars finns inga på min bil?!
När jag renoverade hjulupphägningarna i vinter så provade jag med handkraft hur långt allt går osv. Och på själva upphägningarna finns massor av fritt spel upp och ner om man jämför med hur långa slaglängder det är på dämparna. Måste även tillägga att RX7 och Miata inte har speciellt mycket gemensamt.

_________________
Anders Herbner
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Fair enough.

Dämpare och fjädrarna du har - är det en "sats" som du vet andra har använt med framgång utan att få de effekter du nämner, alltså är de tried and tested?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ergo skrev:
Andreas Lidström skrev:
Hur skulle du kunna justera fjäderhårdheten utan att byta till en annan fjäder?
Är det "förspänna" du menar kan vi redan nu avfärda detta då det enda du kommer uppnå är ändrad höjd.
Förspänning existerar inte i detta fall, iaf inte i ngt användbart syfte.


Men om man kan spänna fjädern och sedan justerar man om höjden på dämparen så borde geometrin i dämparen ändras och på så vis kanske man kan uppnå liknande fenomen?


Nope...

Detta har tagits upp på annat ställe i forumet och är enkom en reklamgimmik. Ngn verklig användning finns inte.
om det nu är samma lösning du har som nämns i den andra tråden...men skulle gissa det.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hur hård är en hård bil?
Vad väger bilen bak och fram?
Vad har du för hjulkonstneter bak och fram?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Andreas Lidström skrev:


Detta har tagits upp på annat ställe i forumet ...


...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=94480&highlight=

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Eric Josefsson skrev:
Andreas Lidström skrev:


Detta har tagits upp på annat ställe i forumet ...


...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=94480&highlight=


Tackar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Andreas Lidström skrev:
Eric Josefsson skrev:
Andreas Lidström skrev:


Detta har tagits upp på annat ställe i forumet ...


...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=94480&highlight=


Tackar.


Så lite så

Men rent teoretiskt, med en progressiv fjäder (visserligen ingen höjdare) så borde man ju kunna ändra karaktären lite med förspänning.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
ergo
Vällingby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
fuling skrev:
Hur hård är en hård bil?

Ja du, kan inte ge ett bra svar på det.

fuling skrev:
Vad väger bilen bak och fram?

50/50 ungefär 1200kg.

fuling skrev:
Vad har du för hjulkonstneter bak och fram?

Ingen aning om vad det är?!


om ni släpper fjäderspänningen, tyckte inte länken komfram till något relevant.

Gung effekten vad kommer den av?
Skall jag göra dämparna hårdare eller måste jag byta fjädrar, om till mjukare eller hårdare?

_________________
Anders Herbner
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

ok fjäderhårdheten/fjäderkontnten är hur hård/mjuk en fjäder är.
Sorten är i SI-enheter N/m(Newton per meter) men vanligast är att säga N/mm.

Använder vi lite mer behripligt kan man använda kg/mm.
Allså det går åt ett antal kg att trycka ihoppen 1mm

tex fjäderkonstant=10kg/mm

10kg -->1mm
20kg-->2mm
30kg-->3mm
osv

Sen har vi kanske lite slarvikt hjulkonstanten. Det är fjäderkonstentan vid hjulet.
Varför detta nu???
Jo för i många fall har vi utväxling i hjulupphängningen mellan hjul och fjäder.

Gungingt skulle jag spåntant tolka som underdämpat. Mao gör dämparn hårdare.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ergo
Vällingby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
fuling skrev:
Gungingt skulle jag spåntant tolka som underdämpat. Mao gör dämparn hårdare.


Jag har ställt in bak lite hårdare och skall känna lite på bilen under resten av veckan.

_________________
Anders Herbner
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Fråga - Fjädringsinställning

ergo skrev:
...Bilen har en tendens till att studsa fram istället för att svälja ojämnheterna samt att den känns lite gungig i baken...

Studsig och gungig samtidigt; 'låter som vi har att göra med ett olinjärt element. En hård dämpare som sitter fast i gummilatex kanske?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Fråga - Fjädringsinställning

ice skrev:
ergo skrev:
...Bilen har en tendens till att studsa fram istället för att svälja ojämnheterna samt att den känns lite gungig i baken...

Studsig och gungig samtidigt; 'låter som vi har att göra med ett olinjärt element. En hård dämpare som sitter fast i gummilatex kanske?



Jag tolkar det som studsig i framvagnen och gungig i bakvagnen. Inte att bilen är studsig i framfarten eller så.

Hursomhelst, om dämparna är enkla att justera så är det väl där man börjar. Mjukare fram och lösare bak, om jag nu fattat beskrivingen rätt alltså

_________________
Pär Hylander
Citera
ergo
Vällingby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
Efter lite funderande och med hjälp av vissa kloka kommentarer här på rejsa förstår jag äntligen ungefär hur man bör tänka när man justerar in mina coilisar. Visst var det så att den aktiva fjädringsvägen i dämparen inte låg i mitten med min justering av längden utan den bottnade vid gupp. Detta är nu ändrat och bilen blev en helt annan, mycket fogligare.

_________________
Anders Herbner
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Vad har du för dämpare?

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
ergo
Vällingby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
Zebb skrev:
Vad har du för dämpare?

D2 heter de.

_________________
Anders Herbner
Citera
Racetech
Fråga - Fjädringsinställning
2 besök senaste veckan (3903 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande