Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Breather tank
2287 besök totalt
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Breather tank

Vilka firmor kan tänkas ha en "breather tank" på hyllan . Jag vill ta hand om ventilationen från torrsumptanken !

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004

www.alutech.se

annars kan du få köpa min från canton billigt

info om den finns här:
http://www.cantonracing.com/tanks/catch_tanks.html

Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare
jema skrev:
www.alutech.se

annars kan du få köpa min från canton billigt

info om den finns här:
http://www.cantonracing.com/tanks/catch_tanks.html

Hur funkar anslutningen på cantontanken , ser ut som ett grovt hål bara .
Jag skulle igentligen behöva en tank med 2 anslutningar , men den kan vara av intresse om jag inte hittar något annat .
Den ena av alutech's tankar är också tänkbar .

Helst skulle jag vilja ha tag på en som liknar oljetanken jag använder .

www.libell.nu
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004

Anslutningen består av ett stort men gängat hål. Minns inte dimensionen på gängan exakt, men 3/4" avloppsrör tror jag. Köpte iaf nippel avsett för element o då passade både gängan o o-ringen. (den är o-ringstätad)

bara o höra av sig om det är intressant...

Denna är fräst i alu, och är "rejäl" om man säger!

Ljungby
Här sen Jul 2003

Jag har också funderat lite på det där

Jag har dragit avluftningarna från vevhuset och ventilkåpan till min torrsumpstank.
Har en anslutning över uppe på den.

Ska jag behöva dra en slang därifrån till ännu en tank?

Räcker det inte med att sätta ett litet filter på Torrsumpstanken? Känns lite som om det blir kaka på kaka annars?

Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
Jag har också funderat lite på det där

Jag har dragit avluftningarna från vevhuset och ventilkåpan till min torrsumpstank.
Har en anslutning över uppe på den.

Ska jag behöva dra en slang därifrån till ännu en tank?

Räcker det inte med att sätta ett litet filter på Torrsumpstanken? Känns lite som om det blir kaka på kaka annars?

Grejen är väl att det blir en del oljedimma i oljetanken=oljetråg , vilket gör att om jag sätter ett filter direkt på oljetanken så sätter det igen sig ganska omgående . "Breather" tanken blir helt enkelt en oljeavskiljare .

Sen om du har dragit alla "ventilationer" till tanken , hur ventilerar du tanken då . Eller har du en extra ventilation på torrsumpstanken .

www.libell.nu
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Libell skrev:

Grejen är väl att det blir en del oljedimma i oljetanken=oljetråg , vilket gör att om jag sätter ett filter direkt på oljetanken så sätter det igen sig ganska omgående . "Breather" tanken blir helt enkelt en oljeavskiljare .

Sen om du har dragit alla "ventilationer" till tanken , hur ventilerar du tanken då . Eller har du en extra ventilation på torrsumpstanken .

Det där med att det sätter igen sig snabbt har jag inte tänkt på. Det borde ju iofs bara vara att tvätta det sen.

Jag har tre anslutningar på tanken (förutom olja till/från), 1st till ventilkåpan, 1st till vevhuset och den tredje tänker jag antingen sätta ett filter direkt på eller dra en slang därifrån till ytterligare en tank / uppsamlingskärl.

Ska jag köra racing så antar jag att man måste ha en separat tank till vevhusventilationen.
Nån som vet hur man brukar göra på en Formel Ford?

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Har man en torrsumpspump så använder man ju normalt den till att evakuera alla vevhusgaser från motorn. Man ska då inte koppla motorns ordinarie vevhusventilation till torrsumpstanken utan denna ska pluggas. Har man kopplat vevhusventilationen till torssumpstanken så kommer ju vevhusgaserna pumpen suger ut ur motorn kunna gå tillbaka in i motorn, och det är ju inte meningen.

Som exempel kan vi ju kika på hur det är konstruerat i en typisk F1 bil:

Vevhuset är indelat i separata kammare vilka är helt tätade, en V10 motor har alltså 5 kammare. För varje kammare finns en sugpump. De två topplocken evakueras av ytterligare två sugpumpar, en pump evakuerar topparnas bakre del och den andra avakuerar topparnas främre del genom kamaxel transmissionens botten. Alla sugpumpar leder olja/vevhusgaser till ett galleri inuti pumpen vilket leder oljan/gaserna till en olje/gas separator av centrifugaltyp. Separatorn har två utlopp, ett med ca 94% olja och ett med ca 94% gas. Utloppet med 94% olja går via en oljekylare och till oljetankens nedre inlopp medans den med 94% gas går direkt till tankens övre inlopp.
Tanken har två "swirl pots", en nedre för olja och en övre för gas. Tanken är att olja ska gå nedåt medans gasen ska ska gå uppåt, gas från den nedre swirl pot'en går alltså upp i den övre och vice versa, oljan går slutligen ner i oljetanken. I den övre swirl pot'en finns ett uttag för vevhusgaser. Med äldre motorer så gick denna till en separat tank (catch tank), vanligen med en volym på ett par liter innan de släpps ut i atmosfären. Nyare motorer, där krav på återledning finns, så går en perforerad ledning mellan de två topplocken så att gas kan släppas ut i luftboxen. För att undvika att oljerester hamnar i insuget så är även detta perforerade rör anslutet till var och en av de fem tätade kammarna för att leda eventuella oljerester tillbaka till vevhuset istället för in i luftboxen.

oljeflödet ut ur centrifugalseparatorn är ca 100 liter per minut, gasflödet finns det ingen information om men generellt så producerar en motor vevhusgaser vilket motsvarar 0,5-2% av luftflödet genom motorn vid fullgas. Vid lägre laster ökar mängden vevhusgaser i förhållande till luftflödet genom motorn.
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Johan Edlund skrev:
Har man en torrsumpspump...

Ytterligare en eminent förklaring av Johan. thumbs up

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Johan Edlund skrev:
Har man en torrsumpspump så använder man ju normalt den till att evakuera alla vevhusgaser från motorn. Man ska då inte koppla motorns ordinarie vevhusventilation till torrsumpstanken utan denna ska pluggas.

thumbs up
Kan väl nämna att istället för att plugga så kan man montera en för ändamålet avsedd backventil . Om man skulle få övertryck i vevhuset .

www.libell.nu
Citera
Skruva banåkabil
Breather tank
2287 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande