Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200SX '93 Såld
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
35094 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868


Trådstartare
Vattnet blir inte speciellt varmt, men oljan verkar bli på gränsen. Möjligen bidrar problemet med tryckrören genom att slaska sönder oljan. Det är inte alltid man kan stanna och montera tillbaka rören när de hoppar isär och den går ju en smula fett utan dem.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Lennart Hall skrev:
Vattnet blir inte speciellt varmt, men oljan verkar bli på gränsen. Möjligen bidrar problemet med tryckrören genom att slaska sönder oljan. Det är inte alltid man kan stanna och montera tillbaka rören när de hoppar isär och den går ju en smula fett utan dem.


Hmmm nu när du nämner det igen o jag inte e mega trött. Ska inte det vara ett problem på S13 att vevlagrerna skär för att oljan blir för varm? Dags för oljekylare då eller? Vet en som säljer som kanske kan vara intressant?

Citat:

Säljes oljekylare från en evo6a 1500mil som ny med slangar och fästen och adappter för oljetemp och oljetryck

pris bud


Hojta till isåfall

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868


Trådstartare
Det sitter en oljekylare monterad redan med nya fina slangar, men i konbana är nog hastigheten för låg för att den ska göra nytta. Slangarna var varma, men inte så att det borde vara problem. Egentligen är det nog tryckaren som borde bytas ut istället för att anpassa bilen efter den.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Lennart Hall skrev:
Det sitter en oljekylare monterad redan med nya fina slangar, men i konbana är nog hastigheten för låg för att den ska göra nytta. Slangarna var varma, men inte så att det borde vara problem. Egentligen är det nog tryckaren som borde bytas ut istället för att anpassa bilen efter den.


Aha hade missat den lilla detaljen om att det fanns en oljekylare. Aja jag e tyst nu då

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
tecman
Örnsköldsvik
Här sen Maj 2006
Inlägg: 50



montera elfläkt på oljekylaren kanske vore något?
(det brukar göras på drift bilar bl.a.)

_________________
Martin Gunnarsson
Kör 200sx s13 (under uppbyggnad)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868


Trådstartare
Nu har jag fått hjälp av TTR-Jompa att få lite muttrar fästa vid tryckrören. Mellan rören kommer jag dra vanliga hålband, troligen imorgon.

Den här kvällen gick åt till att hämta slicksen för kommande helgens övningar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868


Trådstartare
Nu vet jag att bilen gör 0-160 km/h på cirka 14,5 sekunder. Är säker på att det går att göra snabbare också. Felfrekvensen är minskad nu så det lönar sig att prova olika metoder att montera saker.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
tecman
Örnsköldsvik
Här sen Maj 2006
Inlägg: 50



Lennart Hall skrev:
Nu vet jag att bilen gör 0-160 km/h på cirka 14,5 sekunder. Är säker på att det går att göra snabbare också. Felfrekvensen är minskad nu så det lönar sig att prova olika metoder att montera saker.



Grattis!

Känns det som en vettig bil på banan?
14.5 till 160 är ju ganska ok.
ska bli intressant att se hur detta bygge fortskrider,
så att några ideér och lösningar kan åka ner i min bil.

_________________
Martin Gunnarsson
Kör 200sx s13 (under uppbyggnad)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868


Trådstartare
tecman skrev:
Lennart Hall skrev:
Nu vet jag att bilen gör 0-160 km/h på cirka 14,5 sekunder.

Grattis!

Känns det som en vettig bil på banan?
Tack!
Den är för hård bak för alla övningar vi provat hittills, men den svarar bra på inputs från föraren.
Vi måste göra om stagningen av motorn i överkant. Det blev inte riktigt stabilt och vill lossna.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Lennart Hall skrev:

Vi måste göra om stagningen av motorn i överkant. Det blev inte riktigt stabilt och vill lossna.


Hm...känner igen det där. Hur gjorde ni till slut och hur ska ni göra om det?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Westfield skrev:
Lennart Hall skrev:

Vi måste göra om stagningen av motorn i överkant. Det blev inte riktigt stabilt och vill lossna.


Hm...känner igen det där. Hur gjorde ni till slut och hur ska ni göra om det?


Det är nog inget som dom vill visa offentligt

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Dude skrev:
Westfield skrev:
Lennart Hall skrev:

Vi måste göra om stagningen av motorn i överkant. Det blev inte riktigt stabilt och vill lossna.


Hm...känner igen det där. Hur gjorde ni till slut och hur ska ni göra om det?


Det är nog inget som dom vill visa offentligt




Men nu är det nog dags med en bild på eländet

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868


Trådstartare
På allmän begäran kommer bilder på uppstagningsförsöket.




Tanken är att fästa det i hålen ovanför där det sitter nu i toppen och sen i ett mer seriöst fäste vid fjädertornet.


Så här ser det ut med hålband för att hålla ihop tryckrören.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



thumbs up Så illa var det inte, förutom att riktiga uniballs hade kanske varit att föredra...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868


Trådstartare
Westfield skrev:
thumbs up Så illa var det inte, förutom att riktiga uniballs hade kanske varit att föredra...
Det hade de inte på Jula såvitt jag kunde se.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868


Trådstartare
Har monterat en Audi-dump på bilen. Nu känns det som om den gamla dumpen läckte en smula över hela registret och att den hämtar sig bättre när man växlar. Det är dock inte 100% som jag vill utan det är fortfarande svårt att byta växel mitt i en "rondelldrift" utan att man tappar stabiliteten.
Som mest laddar den nu ganska precis 1.0 bar, men jag har inte haft möjlighet att se om det orkar hålla i sig upp i varv.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Lennart Hall skrev:
Så här ser det ut med hålband för att hålla ihop tryckrören.


lossnar det nu så får du ge upp

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868


Trådstartare
Folxam skrev:
lossnar det nu så får du ge upp
Det har hoppat isär en gång redan trots fästena. Troligen pga missad åtdragning av en klämma, men det höll på att ge mig ett vansinnesutbrott.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868


Trådstartare
I ett försök att få mer driv i kurvor har jag skruvat bort ena staget till kränghämmaren bak. Får se på söndag om det funkar, annars är det bara att skruva tillbaka.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868


Trådstartare
Väghållningen provades på Gelleråsen i söndags och eftersom innerhjulet fortsätter att spinna hejdlöst i kurvorna vred jag över stötdämparna på ett mjukare läge. Det är svårt att säga om det hjälpte eller inte eftersom Nexen-däckens grepp är något klent. Höll på att missa en eller annan kurva i inbromsningarna, men lyckades hålla mig på vägen. Däcken blev ganska klibbiga, men inte på ett bra sätt. Rakt fram gick den som tåget ända till en tryckslang behagade spricka.
Lyckligtvis hade vi trailat bilen till banan så det var bara att lasta och åka hem.

Stort tack till Sandras morfar som sponsrade med släphyra och rattande av Saaben med släpet efter. Våra egna körkort räcker inte till för det.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Tjo. Kul att ni har dragit ut den på bana oxå. Hur kändes den annars förutom den taskiga tryckslangen?

Nu när säsongen börjar dra sig mot sitt slut har ni några planer på förändringar i vinter?

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200SX '93 Såld
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
35094 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande