Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1590 besök totalt |
Spindeltappsplacering?
Hejsan, här kommer första frågan från mig... Är det viktigt och eller önskvärt att hjulcentrum hamnar i mitten av spindlarna? Håller på att rita på hjulupphängning till en sjua. Mvh Sven Hallbeck, Jönköping _________________ Sven Hallbeck |
||
Re: Spindeltappsplacering?
Nej, det har inget egenvärde utan är avhängigt konstruktionen i övrigt. Vad som händer är att belastningen i konstruktionen blir annorlunda men det kan man kompensera för. Jag förutsätter att Du tänker dig en någolunda normal placering. mvh _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Tack för snabbt svar Göran!
För att få nedre bärarmen så lågt som möjligt och någorlunda parallel blir spindeln jättelång om man ska ha lika mycket ovanför hjulcentrum som under. Tänkte att man kunde korta av den något över spindeltapp/drivaxel. Är det bara hållfasthet man behöver tänka på eller ändras krafterna i chassigeometrin också? /Sven[/b] _________________ Sven Hallbeck |
||
Det rör hållfasthet, med det inte sagt att Din konstruktion varken försvagas eller förstärks. Du kan säkert korta utan problem. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Racetech
![]() |
1590 besök totalt |