| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Val av fjädringsgeometri fram Renault R5
|
1354 besök totalt |
|
Jag ska uppdatera till gula konis (eller bättre ) på R5 Gt-turbo.
Till skillnad från andra 5:or har fransmännen fipplat lite med geometrin fram. Bilderna visar övre topplagring på Gt-turbon. Alla andra 5:or har sin lagring centrerad i hålet och en längre fjäder och dämpare. Nere vid styrspineln är det också en annan hålbild på fjäderbenet för att få rätt camber. Jag har lagringsplattor från en GTE så möjligheten finns att välja mellan de två olika alternativen. Jag har en komplett uppsättning konis till R5 GTE som jag kan prova med men kan det vara värt att skaffa en uppsättning specifikt till gt-turbon? Dessa är dock något dyrare.
Den enda skillnaden mellan GTE och Gt-turbo som jag hittils märkt är att turbon är mera spårkänslig. Vilket faktiskt kan stämma överens eftersom "scrub"-avståndet är något längre på turbon. Jag antar att denna ändring är gjord för att få bättre cabmerkompensation vid större styrutslag.
Tankar och funderingar mottages tacksamt!
mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
|
om cambern är den samma elelr mer på turbon så säger jag: Bredare spårvidd...annars kan jag inte se varför man gör sådär...
Däremot skulle jag vilja testa att byta höger lagring till vänster sida och tvärom...för det är väl inte felmonterat? |
||
Jo, den iden är ju än bättre förutsatt att man får tillräkligt med camber bara. Jag är själv "caster lover" men aldrig på bekostnad av för lite camber. Bara som ren info alltså. Bra ide. |
||
|
Hmm.. jag upptäcker ju nu att plattorna inte är symetriska nu när jag ser på bilderna... Alltså bör jag få lite mer caster om jag byter plats på dem.
Jag ska nog mäta upp det lite noggrannare när jag väl börja riva igen.
mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
|
Såhär ser det ut på GTE:n. Syns förhoppningsvis att GT-Turbons topplagring är plattare. Antar att den också har en stor gummibussning?
Min plan är att köra med de fjäderben jag har och skaffa en plattare alutopplagring så att jag kan få den statiska cambern jag vill ha utan att kapa i tornet. Har justering kvar på Coilovern så det borde inte vara ett problem förutom att jag får sämre marginal mot bumpstoppet. Planen är även att styra upp en distans till spindelleden så att bärarmsvinkeln blir vettig med en lägre bil. Samt att se över placeringen av styrstaget. Kan ev vara en bra lösning att köra med GTE:ns platta med GT turbo koni. Frågan är dock om inte cambern blir lite väl negativ med den lösningen. Kolla hur mycket du flyttar in fjäderbenet och räkna på vilken statisk camber du får isf. Har för mig att avståndet mellan nedre leden och topplagringen är i krokarna av 50 cm, 2cm inflyttning ger isf 2.3 grader mer negativ camber vilket är massor! (om man nu kan räkna på det sättet). Castern känns inte värd att pilla med då bilen varken är tungstyrd eller instabil i höga hastigheter. Inte GTE:n iaf. Har inte direkt orkat pilla med chassiegeometrin på min bil. Har aldrig riktigt tagit tag i det då det funkar rätt bra med maxsänkt Max Pärsson men med andra dämpare och fjädrar. Men det kommer väl. Ett problem på de här bilarna är annars hur man ska räkna på bakvagnen med torsionsstavspaketet samt den halvstela axeln. Grövre stavar bak är säkert bra. Iaf när man har gått upp 3ggr i fjäderstyvhet fram
Har mätt upp en del saker som tex kränghämmare, torsionsstavar mm. Vore ju kul att dela upp arbetet lite och komma fram till vad man bör göra. Kontakta mig isf om du är sugen på att räkna lite. Jag har annat att göra som är viktigare. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
Just att den inte är tungstyrd tyder ofta på att man har väldigt lite caster = dålig hjulkännsla samt ingen vidare cambergain när man svänger. Oftast tvärtom, man får ett hjul som viker sig åt fel håll mot vad som är optimalt för kurvtagning. Mao, med mer catser kan man åka med ngt mindre camber (bättre boms/acc) samt att man känner mkt mer av vad framhjulen verkligen gör. Vågar nästan ta gift på att caster ligger på ca 1-3 grader och inte en sekin mer...tumme pekfinger så borde 5-7 vara en god början om man inte vill grotta ner sig totalt i träsket och kolla allt. Jag försäkra, bilen kommer bli en helt annan att köra och greppet/kännslan bättre. |
||
Det beror på utgångsläget. Är utgångsläget 0 blir det ganska lagom. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1354 besök totalt |