| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjulvinklar M Coupe bakvagn?
|
920 besök totalt |
|
Har fått en smäll på bakvagnen och vinklarna är inte som de borde vara. Problemet är att jag inte kan se med ögonmått vad som har skadats. Någon som kan ge mig tips på hur jag ska mäta och hur skall hjulvinklarna vara orginal? Förstår att jag får mer -camper bak då bilen är sänkt med KW v3 fjäderben. Nuvarande vinklar bak. Total Toe -18,2 (mm) V.Toe -9,00 H.Toe -9,20 V.Camber -5,24 (grader) H.Camber -3,18 V.länkarm borde vara kass med den kraftiga cambern men varför står båda sidorna 9 Toe-ut ? Båda länkarmarna lika böjda eller är balken kass? Bilen har varit uppe i riktbänk och chassiet är rakt. Skickar med en bild på bakvagnen även om det inte går att se så mycket.
_________________ Tommy Schmidt M3 -87 2,4L Köhler |
||
|
Förutsätter att du mätt när allt satt på bilen? Annars ger binklarna inte mkt...
Är - toe verkligen toe out? |
||
Självklart satt allt monterat på bilen vid mätningen. Skruvade ner allt idag för att se om något syntes tydligare när det var löst. -toe är toe-out ja. Syns tydligt även när bakvaganen är monterad att hjulen står kraftigt toe-out. _________________ Tommy Schmidt M3 -87 2,4L Köhler |
||
|
oki, då var det utrett.
Bra värde på en dylik sak om den går bana kan vara att starta med ca 4mm toe in, totalt alltså. Låter mkt men funkar på dessa semitrailarmsbilar. Mao har du nog fått en ordentlig smäll. Ser du inget på själva armarna, bussningarna elelr infästningarna är det säkert vridet precis fid hjullagert istället. Där det sitter förstärkningsplåtar. En känd, svag, punkt. Lycka till i sökandet. |
||
|
Jo det måste väl nästan vara därute vid lagren men jag tycker det vore skönt att kunna se felet innan jag beställer hem dyra delar. Har varit fyra personer och spanat på grejerna och ingen kan hitta felet
_________________ Tommy Schmidt M3 -87 2,4L Köhler |
||
Då är det nog dax för lite demontering av länkarmar och kontrollmätning på riktigt. Jämföra med en man vet är rak tex. För att ngn har en jigg ståendes för detta är väl för mkt att hoppas... Kanske Janne Z3 har en liggandes löst? Han har allt.
|
||
|
om nån är nyfiken på hur det gick så var det balken som var ordentligt böjd.
Kan inte se något fel på den gamla, men jämfört med den nya är det stor skillnad. Har nu fått till alla vinklarna som jag vill ha dem. _________________ Tommy Schmidt M3 -87 2,4L Köhler |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
920 besök totalt |