| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Få bättre kylning
|
2 besök senaste veckan (2834 totalt) |
|
Få bättre kylning
Hej Kan inte så mycket om kyl-teknik på bilar och undrar hur man gör för att få bättre kylning på bilen. Miatan som jag kör fungerar utmärkt men har som konstruktuion en svagt kylsystem vilke märks när man pressar den hårt på längre ban-pass ( speciellt på korta banor som sturup/parkbanan med mycket 2:an och 3:an ) Miata-racer (som kör långa race) i US byter sin kyl till tjocka alu kylare. Kanske är det ett nytt kyl med mer volym som skall till för att få bra effekt ? Kyler alu mer än plåt ? Finns det andra sätt att öka kylningen ? - Bättre termostat/ingen termostat ? - Dubbla fläktar ? - Speciell kylarvätska ?
Tacksam för erfarenheter _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
|
Re: Få bättre kylning
oftast går att det få plats med bättre och tjockare element i befintlig kylare. Lämna in den du har till en kylarfirma. Sen jag fick byggt bra kylare på min har jag inte behövt fläkten. Inte ens på sommaren. _________________ Daniel Steiner |
||
|
Re: Få bättre kylning
1 Det där med aluminiumkylare har dom dille på i Usa, beroende på att tillbehörsfirmorna marknadsför dessa. Det som gäller där för all motorannonsering är nästan undntagslöst stripkörning dessutom. Aluminium har både för och nackdelar som material i frågan, men rent allmänts så glöm det som viktig faktor vad kylkapaciteten beträffar om inte någon kommer med siffror på dess effektivitet. Det finns Europeiska element i koppar som vida överträffar deras DR- alukylare. 2 Inte mer vattenvolym om det är det du menar. Mer vatten ändrar bara tiden för uppvärmning. 3 En gatbil bör ha termostat eftersom köromständigheterna variera så mycket samt att uppvärmningstiden förkortas vilket är bra då bilen används varje dag. 4 Fläktar rör kökörning, inte rejsfarter. 5 Water wetter från Redline och vatten kan hjälpa lite grand. Så, va göra? Tja, son Daniel säger lämna till en kunnig kylfirma för ett bättre elememt. Helst med större frontarea. Sedan måste luften kunna passera bra, men det är en knepig fråga som jag inte kan lösa så här åt dig. På min egen bil har jag konstaterat radikala förändringar i kylförmåga med olika huv eller andra utsläpp för frånluften efter kylaren. Så den biten ÄR en faktor, men SVÅR att styra. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Glykol !
En viktig sak är blandningen glykol/vatten ju mer glykol ju mindre kylning. jobbar som ventilationstekniker och stöter på problemet ofta med anläggningar (kyl) som har för hög inblandning av glykol. Ofta så blandar man fifty/fifty men det är onödigt det är ju sällan -50° _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||
|
Jag tackar för bra svar
Uppfattar det som att lämna in kylet för ombyggdad låter vettigt.
Finns det någon som kan rekomenderas ( gärna kring Göteborg ) ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Kylarservice i Gbg AB Tel. 031-83 36 62 Mölndalsv. 79, 41263 GÖTEBORG Har för mig att det är dem jag har hört gott om... _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||
|
lånar din tråd lite granna josen. Om det är okej
har ju samma problem borde väl göra en del skillnad om jag tar bort kondensorn då den måste väl bromsa luften en del. kanske även ska ta bort ac fläkten som sitter bredvid den vanliga kylfläkte då.
_________________ per nilsson BMW M3 97 mazda mx5 93le (TURBO) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Få bättre kylning
|
2 besök senaste veckan (2834 totalt) |