| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjulinställning Race
|
3455 besök totalt |
|
Hjulinställning Race
Hej, Undrar om någon vet vart man kan få tag i vettiga hjulvinklar för banåkning med en skoda RSII-06 Monterade på bilstein/H&R kit förra veckan och ett par 225/40 18 Dunlop Sp 9000 och körde ett par dagar och tog i ganska ordentligt, Blev skitnöjd med grejerna... Inte grepp som med r däcken givetvis men ändå. Sen ville man ju göra en 4 hjuls inställning oxå... sa till gubbarna på verkstaden att det blir lite banåka i mellanåt och att de skulle ställa den därefter, fick tillbaka bilen och har provat ordentligt o blev riktigt besviken, bilen understyr och kasar ordentligt med samtliga hjul, var mycket bättre innan... kollade sen i papprena o märkte att de tagit alla värdena rakt av från octavia combi -05 Standard chassies. Dvs inte ens RSens inställningar... Hur gör man?? Letar oxå efter camberjusterings kit fram.. _________________ Daniel Ström |
||
|
|
||
|
Mina gatdäck totalsket sig när jag drog på med -3 grader negativ camber fram. Blev inte alls så bra grepp. Men det kan ju lika gärna vara något annat för din bil. Hur som helst blev greppet kanon med r-däck, å det är ju då man behöver det =)
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
JAPP!
|
||
|
||
|
ok... här kommer en kopia på pappret vore tacksam om nån kom med lite förslag.... skickar med en bild på gamla pärlan me innan barnvagn var ett måste.. kort på nya kommer ..
_________________ Daniel Ström |
||
|
Det känns lite märkligt att man verkar bara ha pillat med toe en hårsmån och sen ändrat negativ camber bak till ett mindre värde, och fått stor skillnad. Det som är lite knepigt är att jag förstår det som att det blev stor skillnad till det sämre efter enbart hjulinställningen?
Det som mest påverkan är negativ camber bak, från ca 2,3 till 1,4 på båda sidor. Det borde bli mindre grepp bak av det men då oxo mindre understyrt. Det beror på hur hårt du kör och hur bra de däcken lyckas greppa. Stor std bil borde dock vinna på 2.3. Som vanligt finns gränser där det blir för mycket, men det beror på massa faktorer - köra smala högprofildäck typ 185 med massa camber är inga problem men jag antar att "två varv eltejp" däck+fälg inte gillar det... |
||
|
Det är ingen toe-out fram. Det skulle jag nog rekommendera. Ca 2-3mm overall.
Då styr den in fint, men blir kanske lite orolig rakt fram. och toe-in bak skulle jag nog välja ca 2.5mm per sida. Camber fram, ca -2 grader och bak ca 2.5 - 3 grader _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjulinställning Race
|
3455 besök totalt |

