Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjulinställning Race
3455 besök totalt
strömman
Borås
Här sen Jul 2006
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hjulinställning Race

Hej, Undrar om någon vet vart man kan få tag i vettiga hjulvinklar för banåkning med en skoda RSII-06
Monterade på bilstein/H&R kit förra veckan och ett par 225/40 18 Dunlop Sp 9000 och körde ett par dagar och tog i ganska ordentligt, Blev skitnöjd med grejerna... Inte grepp som med r däcken givetvis men ändå.
Sen ville man ju göra en 4 hjuls inställning oxå... sa till gubbarna på verkstaden att det blir lite banåka i mellanåt och att de skulle ställa den därefter, fick tillbaka bilen och har provat ordentligt o blev riktigt besviken, bilen understyr och kasar ordentligt med samtliga hjul, var mycket bättre innan...
kollade sen i papprena o märkte att de tagit alla värdena rakt av från octavia combi -05 Standard chassies.
Dvs inte ens RSens inställningar... Hur gör man??

Letar oxå efter camberjusterings kit fram..

_________________
Daniel Ström
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Har du ett papper på hur det blev`?

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
strömman
Borås
Här sen Jul 2006
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Japp... fick ett papper på hur det var före och efter... betydligt mer negativ camber bak innan mm..

_________________
Daniel Ström
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Mina gatdäck totalsket sig när jag drog på med -3 grader negativ camber fram. Blev inte alls så bra grepp. Men det kan ju lika gärna vara något annat för din bil. Hur som helst blev greppet kanon med r-däck, å det är ju då man behöver det =)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42377

Forumägare
Forumägare

strömman skrev:
Japp... fick ett papper på hur det var före och efter... betydligt mer negativ camber bak innan mm..


Scanna pappret o lägg upp här i tråden?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
Scanna pappret o lägg upp här i tråden?


JAPP! thumbs up thumbs up Magnus har rätt, hur skall vi annars ge råd. Vi väntar med spänning.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20329



Magnus Thomé skrev:
Scanna pappret o lägg upp här i tråden?
Det går ju även att knåpa in sifforna i ett inlägg, så mycket data är det inte (men det blir lätt fel).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
strömman
Borås
Här sen Jul 2006
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
ok... här kommer en kopia på pappret vore tacksam om nån kom med lite förslag.... skickar med en bild på gamla pärlan me innan barnvagn var ett måste.. kort på nya kommer ..







_________________
Daniel Ström
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Det känns lite märkligt att man verkar bara ha pillat med toe en hårsmån och sen ändrat negativ camber bak till ett mindre värde, och fått stor skillnad. Det som är lite knepigt är att jag förstår det som att det blev stor skillnad till det sämre efter enbart hjulinställningen?

Det som mest påverkan är negativ camber bak, från ca 2,3 till 1,4 på båda sidor. Det borde bli mindre grepp bak av det men då oxo mindre understyrt. Det beror på hur hårt du kör och hur bra de däcken lyckas greppa. Stor std bil borde dock vinna på 2.3.

Som vanligt finns gränser där det blir för mycket, men det beror på massa faktorer - köra smala högprofildäck typ 185 med massa camber är inga problem men jag antar att "två varv eltejp" däck+fälg inte gillar det...

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



toe-outen ser ut att ha blivit mindre bak oxå, ett högre värde där brukar väl ofta leda till att bakvagnen "styr med", och bilen blir lite mer överstyrd / mindre understyrd ?

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402



Det är ingen toe-out fram. Det skulle jag nog rekommendera. Ca 2-3mm overall.
Då styr den in fint, men blir kanske lite orolig rakt fram.

och toe-in bak skulle jag nog välja ca 2.5mm per sida.

Camber fram, ca -2 grader och bak ca 2.5 - 3 grader

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
Skruva banåkabil
Hjulinställning Race
3455 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande