| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Brembo OK från SEAT
|
2 besök senaste veckan (9650 totalt) |
|
Brembo OK från SEAT
Hej! Det har ju disskuterats Brembo OK från SEAT några ggr. Bl.a. i denna tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag avser att uppgradera bromsarna på min 9-5 Aero då det finns lite i övrigt att önska när man åker på banträffar. Visst funkar original skapligt, men bättre behövs då det är en tung bil som även får hänga med mig på banpass. Dessa art.nr. anges för Seat Ibiza Cupra R.... 6KL 615 123 = Vänster OK 1338 + moms = 1672 kr 6KL 615 124 = Höger OK 1338 + moms = 1672 kr ....i ovan nämnda tråd. Är det fortfarande dessa OK som gäller? Eller har det förändrats något på sistone vad det gäller SEAT modeller? För när jag talade med en SEAT-verkstad så hade de ingen aning. _________________
|
||||||
|
Jag har forskat i samma sak. Jag skulle inte lita på de där uppgifterna, har en del info som tyder på att det finns två versioner av seat oken. De man vill ha och de man inte vill ha. kort sagt.
Jag vet också att mekonomen kan ta hem Brembos Grand Tourismo paket till leon cupra. VIlket är exakt det samma som sitter på Leon Cupra R. Det kostar 14300:- inkl moms. Då ingår: 2x 323x28 mm skivor, hålborrade eller slitsade. 2 st OK som passar dess skivor. Ej monoblock Slangar och monteringsprylar. Att brembo tar 14300 medans seat skulle ta under 6 tusen för allt verkar orimligt. Det jag har kommit fram till, efter mitt forskande är följande: ÅK TILL EN SEAT ÅF och red ut det här åt oss en gång för ALLA Jag har varit på g flera gånger men tyvärr inte fått *** ur *** än.
De skivorna du avser är iaf 323x28 mm. Så oken du söker skall vara avsedda för dessa skivor. Lycka till! håll mig underrättad! _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
Vilka är de OK man inte vill ha? Jag har idag talat med några olika handlare i Sverige & ingen av dessa hade någon koll på vad det finns & inte finns. Men när jag uppgav art.nr. enligt ovan så fick jag pris på allt från 1672,50 kr / st till 3025 kr / st. Det jag läst är att det skall finnas AP ok på senare modeller, som är dyrare, om det nu stämmer? Finns det ingen här som jobbar hos en SEAT verkstad som kan kolla upp detta? _________________
|
||||||
När jag köpte satsen beställde jag just de artikelnumren och just de priserna var listpris då. Sen är det ju såklart möjligt att de ökat i pris sedan dess. Men artikelnumren lär stämma. Det är andra bromsar på Leon Cupra relativt Ibiza Cupra. Leon har större skivor och andra ok. Jag vet inget om kolvdiametrar till dem, men de ser större ut att se på, och har, till skillnad mot ibizans, externa oljeledningar. |
||||||
|
Re: Brembo OK från SEAT
Vad använder du för belägg? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Bra fråga! Det sitter faktiskt original Aero-belägg i OKen nu. Visst går det att förbättra med trevligare belägg. Så gjorde jag med min förra bil, 9000Aero, där jag med hjälp av P.Stacke fick fram PFC01 belägg, vilket blev grymt. Men jag är nu ändå i behov av att byta skivorna så därför tittar jag på andra lösningar som kan vara prisvärda samt som kan ge bättre & uthålligare bromsprestanda. _________________
|
||||||
|
Att byta till riktiga belägg gör mycket större nytta än att öka skivdiametern (dessutom är det väl rätt stora skivor original på ditt åk; så där har du nog ganska lite att hämta). Sitter det glidok på SAAB:en (bild?)? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Det är 1-kolvs glidok med ventilerade 308mm skivor fram & 1kolvs glidok med ventilerade 300mm skivor bak. Visst är det så att beläggbyte är en enkel & hyggligt effektiv lösning. Men det hade varit kul att prova med lite värre grejor ändå. _________________
|
||||||
|
308 eller 323 (är Cupra-skivan verkligen 323 mm ) mm:ers-skivor kommer inte att göra någon märkbar skillnad; däremot kan det ju vara skönt att bli av med glidoken.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Leon Cupra skivan är 323mm och Ibiza Cupra skivan är 305mm _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
|
antalet kolvar är ju iofs inte lika med bra bromsar. Däremot ger ju fler kolvar möjlighet att trycka jämnare över en störra yta. Beläggets area är en viktigare faktor i kombination med skivans storlek.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
|
Lite angående brembo.
De har fått lite fräckhetsfaktor nuförtiden. Anledningen till det är ju enkel.. brembo levererar till många racerbilar. Anledningen till det är inte att de är mycket bättre på att göra bromsar, utan att de stora drakarna inte är speciellt roade av att göra bromsar till småserier, vilket brembo gärna gör eftersom det är det de är bra på. Det berättade brembos europeiske försäljningschef, som för övrigt var en mycket symptisk engelskman, för mig för en ca 4 år sen. (att jämföra med Conti-Teves som jag har för mig producerar för ca 5000 fordon per dygn) _________________ Mats Andersen |
||||||
|
Ingen som vet om
1 det är samma artikel nummer för adaptrarna till Leon samt Ibiza oken? 2. Om det nu inte är det skulle kunna upplysa om vilket artikel nummer det är. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
|
Ett tipps skulle ju annars vara att byta till Vectra OPC bromsar på din SAAB,
Dessa är 345*30 och ska passa rakt på, inte farligt dyra heller, tror det handlar om ungefär 12000 inklusive allt. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||||
Hej! Jag har funderat på OPCs 330 eller 345 bromsar också. Är du säker på att dessa passar på en 9-5a? _________________
|
||||||
Enligt dom uppgifter jag fått så ska dom passa rakt på 9-5or efter 02, det var ju då dom bytte spindlarna på dom. Men för att vara på den säkra sidan är det ju bara att du lånar hem ett vectraok från en 06a och kollar om det passar på saaben din. Spindlarna i sig ska inte skilja något mellan OPC-bilarna och dom vanliga. 06ans Vectra OPC-skivor är 345mm. Så 18" fälgar är ett måste sen _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||||
Jag har uppfattat det mer som att det passar på nya 9-3 från -03, då denna modell är mer lik Opel. Men det kan ju vara värt att kolla upp ändå. Dock skulle 330mm vara mer lagom, just för att 17" fälgar går över. Du som är inne på Opel, hurdan är skillnaden mellan Astra, Meriva, Zafira & Vectra när det gäller kompatibiliteten bromsar dem emellan? Jag tänker på skiv offset & infästningspunkter till OKet. För det är väl 345mm endast på Vectran & 330mm på de övriga? _________________
|
||||||
Hur det är med dom övriga modellerna kan jag tyvärr inte svara på, har bara kollat vectrans, men dom andra ska vara 330mm. Men jag skulle tro att alla 5-bultade passar mellan varandra, så har det iaf alltid varit tidigare med oplarna. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Brembo OK från SEAT
|
2 besök senaste veckan (9650 totalt) |