| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Material till kränghämmare
|
3686 besök totalt |
|
Bilfa... borde inte bottna oavsätt krängre eller ej.
Mäst pga att när man tex åker på en kurbs i full karutta så får man en RIÄL small. Säg 2-4g, taget lite ur luften, det kommer ge att en rätt skaplig infjädring. och bottnar fjäder så kommer infästingar mm få mycket stryk. Sen vet de fa.. Om du behöver värmebandla krängareländet efter svetsing. Jag skulle ski... i det. Gäller bara att dimensionera rätt, bara sa fanskapet
och då gäller det ha lolla på alla parametar och räknat igenom hela bilen, vad gäller hjulgeometrier, vikter mm mm. Har man nu en någosulunda koll på detta kan man dimensionera krängrna där efter. _________________ Johan Sjölinder |
||
2-4 G stämmer rätt bra med de siffror jag hittat.. 3 ggr belastningen i vila plus viktförflyttningen vid max sväng. Vad därutöver är, är av ondo (citat bibeln), men det får bumpstoppen ta (det sista står inte i bibeln). Men då för krängarna över en del till innerhjulet i sin lösaste sättning, så den överföringen kan man räkna bort. Kan jag svetsa rätt material och få tunnare material med värmebehandling gör jag nog det ändå. Quaife gör ingen diff till den bakaxel jag ska ha så det finns lite utrymme i budgeten, tyvärr.. _________________ Arne Lindgren |
||
|
Naturligtvis.. all utveckling sker parallellt.
5 cm bump i extremläget (+ bumpstopp), och vid 1,5 cm utfjädring tar hjälpfjädrarna vid. Så vid lösaste, säg 30 cm lång längsgående borde det bli bortåt 10 grader vridning på tvärstången.. Det här har jag inte räknat på än så nu famlar jag.. Och vid hårdast sättningen 20 cm längsgående 13 grader.. Ingen aning egentligen.. tänkte jag skulle börja med materialet för att kunna välja dimensioner efter det sen. en grad.. 10.. 180.. whatever.. 38 procentig calvados, DET känner jag i alla fall..
_________________ Arne Lindgren |
||
|
om du kollar denna tråd så kan du nu få lite upplag på hur man kan beräkna krängre,se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Snyggt. Innerdiameter fanns inte i dom beräkningar jag hade redan, utan det hade jag fått ta från ett annat excelark som jag tog fram för att räkna vikt på rör och insåg att fjäderkonstanten gick att peta in också.
Så, egentligen, det enda jag saknade var hur jag hittade rätt material.. men det är alltid bra att få saker checkade en extra gång. och sen hade jag beräkningen kvar på hur mycket belastning hämmaren utsätts för i ett givet läge. En oändligt styv hämmare tar väl hälften av ytterhjulets infjädringskraft och för över det till innerhjulet.. Och då blir fjädringsvägen halverad. och om den är försumbar, t.ex ligger hemma i garaget, är överföringen noll och all fjädringsväg utnyttjas. Thanx, nu börjar jag närma mig och min fru kanske slipper reta sig på att jag sitter och leker med pastan på restaurangen istf att äta den.
_________________ Arne Lindgren |
||
|
Intressant tråd..
Jag har fått en massa svar på information jag inte frågat efter eftersom jag redan har tillgång till dom beräkningarna, och blivit introducerad till begrepp som lett till följdfrågor som inte heller besvarats utan bara har resulterat i ännu mer redan känd information.
Jag jagar vidare... _________________ Arne Lindgren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Material till kränghämmare
|
3686 besök totalt |