Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW M3 motor+Låda i banbil modsport 1
1, 2   >>
4402 besök totalt
pelo1
Göteborg
Här sen Mar 2005

Trådstartare

Hej
Funderar på att lmontera in en beg BMW m3 motor+låda i min banbil modsport alfa. Har idag ca 250 hk men vill nå upp till ca 350 hk. Vill inte att bilen skall bli tyngre. Motor idag volvo 2,5 l rödblock+ ford typ 9 låda.
Vilken typ m3 motor är bästa att välja? Tänkte köpa en komplett med sprut mm från skrotad bil. Skall ej trimmas enbart justeras för att passa i motorrummet.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Undrar vilken av dem som är enklas att plocka ut "rent" utan att behöva karva i kabelhärvorna?
Har E36 M3 härligt separat motorstyrsystem (dvs som går att köra utan att hela orgnalhärvan är med)?
3,152 liters 4ventilad insprutad motor blir 362hk (115litershästar), detta ger minimivikt på 906 kg för klass I. Detta låter ju riktigt lämpligt
(4,5liters V8a (Rover/Buick?) med fyrportsförgarase ger samma vikt, men har svårt att komma upp i samma effekt)

Men programerbart styrsystem kanske behövs för att få motorn att fungera och iaf ge dig möjlighet att optimera den för ditt insug/avgas. Vad som skall/kan väljas här beror nog på hur mycket krafs som sitter på motorn du får tag på (Vanos eller vad det heter och sånt).

Men detta forum är ju normalt fullt av beemernördar så riktig hjälp är nog bara några timmar bort.

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Hej Per!

Jag såg din framfart på Knutstorp i helgen och vill egentligen inte framföra något annat än att det är en läcker bil att se på banan! Lycka till med motorplanerna!

Mantorp
Här sen Nov 2002

Försöker tänka...men troooooooooooooooooooor att de tidigare 3.0 saknar startspärr och andra otrevligheter som kan ställa till det. Sitter ngn form av box med stöldfunktion osv i nyare vagnarna.
Kan du så är nog nyckel och tändlås samt denna box (Minns inte vad den heter.) följer med köpet.
I övrigt är kabelhärvan åtskilld mellan motor och "övrigt".
Angående sprutet så är oroginal enklast med avseende på just Vanosen (Kamstyrning), men tror det är en Motech som har det nu bla...till sjuka pengar. Köhler ska ha en box som klarar Vanos oxå. Men tror du kan åka original länge än.

Prata med JanneZ3 här på forumet, han har koll på detta...och det han inte har koll på kan nog Johan D på BMW luska fram.

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

3.0 motorn är lättare att använda med originalsprut precis som Andreas nämde beroende på startspärren som finns på 3.2:orna. Det krävs dock lite inkoppling i motorkabelhärvan när den ska sitta på en annan bil men det är inget avancerat.

3.0:an har 286hk standard och svarar inte så bra på en vanlig chipning. Jag fick ut 390hk med i princip bara kolvar, kammar och nytt sprut, den är dock isär nu och får en lättare portning för att komma över 400 strecket.

3.2:an har 321hk, men då finns lite problem med startspärren som dock går att kringgå även med originalsprut.

3.2:an från E46 har 343hk men då är det riktiga problem om du ska köra med originalhärvan.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Niklas Sandström skrev:
3.0 motorn är lättare att använda med originalsprut precis som Andreas nämde beroende på startspärren som finns på 3.2:orna. Det krävs dock lite inkoppling i motorkabelhärvan när den ska sitta på en annan bil men det är inget avancerat.

3.0:an har 286hk standard och svarar inte så bra på en vanlig chipning. Jag fick ut 390hk med i princip bara kolvar, kammar och nytt sprut, den är dock isär nu och får en lättare portning för att komma över 400 strecket.

3.2:an har 321hk, men då finns lite problem med startspärren som dock går att kringgå även med originalsprut.

3.2:an från E46 har 343hk men då är det riktiga problem om du ska köra med originalhärvan.

Varför kom jag inte på att nämna dig Niklas bland rekarna över folk som har koll?
Tack för förtydligande. thumbs up

pelo1
Göteborg
Här sen Mar 2005

Trådstartare
BMW M3

Vad väger 3.0 3,2 Mycket mer än volvo motorn?
Är det gjutjärn i blocket?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Re: BMW M3

pelo1 skrev:

Gjutjärn är det utom i den sista 343hk...tyvärr.
Vikt...måste ta redas på. Men det är ju en ganska lång sak så mer än Volvomaskinen borde den väga.

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Dom två första väger 155kg utan aggregat, 343hk väger 147kg. Så dom är ca 40kg (har jag för mig att dom brukar säga i rallycrossen) tyngre än volvomotorn.

Ett annat alternativ är Volvos 3l sexa från bla XC90 som tex Lasse Rosendahl åker med i rallycross, den kräver dock ganska mycket kulor för att komma upp i dom 390hk han har.

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:
pelo1 skrev:

Dessværre gjutjærn i denna också.

Fo finns det boxar från bla EFi (Euro) for under 10 papp som kan hantera VANOS men varfor vill man egentligen VANOS på en racebil?
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Tjena Per,

intressanta planer - men varför inte överväga turbo på rödmotorn eller är det reglementsmässigt kass? Finns ju mycket kunskap på den motorn oxo + du slipper massa installationsjobb.
Nackdel såklart körbarheten.

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Går man upp till 2,7-2,8l med volvomotorn går det att få ganska bra knuff eller så kan man spåra ur och gå upp på 3l.

Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Kristoffer R skrev:
Turbo, vikt, nackdel körbarhet...

Skruvkompressor!

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Niklas Sandström skrev:
Går man upp till 2,7-2,8l med volvomotorn går det att få ganska bra knuff eller så kan man spåra ur och gå upp på 3l.
Så länge som du skippar överladdning så är det väl ok, men annars blir det en bra tung bil.
2ventilat 2,5L överladdat räknas som 375hk => 937kg som minimivikt.
4ventilat 2,5L överladdat blir 450hk => 1125kg

4ventilat 3,0L insprutat ger 345hk => 863kg
4ventilat 3,2L insprutat ger 368hk => 920kg

Att fila på en 3,2L M3motor tror jag ger bästa körbarheten (men kanske inte den billigaste).

Undrar hur många det är som filat på en lagom Lysholm i kombination med en 2,5L 8V rödmotor...?
Edit: Inspiration (iofs 16V och Eaton+turbo)?

pelo1
Göteborg
Här sen Mar 2005

Trådstartare
mek kompressor

kankse kan mek kopmresoor på en 2,5 l rödmotor vara lösningen på knuten?
Turbo har visat sig vara svårt körbart samt ge mek problem. Mekaniskt driven kompressor
kan vara ett bra alternativ till M3 motor? Ladda ca 0,5-0,7 bar med kompressor bör ge + 50 hk utan problem
med överhettat motorum mm. Bör kompletteras med intercoler?

Dock ger M3 motorn mer sång samt mer känsla....................

Mantorp
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Andreas Lidström skrev:
pelo1 skrev:

Dessværre gjutjærn i denna också.

Fo finns det boxar från bla EFi (Euro) for under 10 papp som kan hantera VANOS men varfor vill man egentligen VANOS på en racebil?

Här har man fått dessinformation alltså... >

Alla nyare UTOM M-motorn är alu...så ska det vara då. Underligt.

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re: BMW M3 motor+Låda i banbil modsport 1

pelo1 skrev:
Hej
Funderar på att lmontera in en beg BMW m3 motor+låda i min banbil modsport alfa. Har idag ca 250 hk men vill nå upp till ca 350 hk. Vill inte att bilen skall bli tyngre. Motor idag volvo 2,5 l rödblock+ ford typ 9 låda.
Vilken typ m3 motor är bästa att välja? Tänkte köpa en komplett med sprut mm från skrotad bil. Skall ej trimmas enbart justeras för att passa i motorrummet.

Den här bilen känner jag igen, det är Stefan Salomonsson som byggt den och det har setat både Mazda vankel, Alfa 6:a och Volvo 5:a i den tidigare

www.modsport.se
Citera
pelo1
Göteborg
Här sen Mar 2005

Trådstartare
M3 motor vilken beteckning

Hej Tack för alla bra svar mm

Vill få tag i en beteckning på de motorer som vi diskuterat tidigare. År modell typ nr mm. Lättare för mig att söka vidare på bildelbaserna då.

Kalix
Här sen Nov 2002

Re: M3 motor vilken beteckning

pelo1 skrev:
Hej Tack för alla bra svar mm

Vill få tag i en beteckning på de motorer som vi diskuterat tidigare. År modell typ nr mm. Lättare för mig att söka vidare på bildelbaserna då.

3.0 286hk = S50B30 BMW M3 E36 92-95
3.0 295hk = S50B30 BMW M3 GT E36 95
3.2 321hk = S50B32 BMW M3 E36 96-99
3.2 343hk = S54B32 BMW M3 E46 99-

Citera
Jesper Wall
Värmdö/Stockholm
Här sen Jan 2005

Annars finns ju e34 M5-motorerna på 3,6 eller 3,8 liter med 315 respektive 340hk i orginalutförande. Dessa har inga konstiga startspärrar eller vanosar. Väger 152 respektive 149,9kg. Kanske för stor motorvolym på dessa?

BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil)
BMW E39 540iAT
BMW E85 Z4

Svenska E12/E28 Registret
http://www.e28.se
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Re: BMW M3 motor+Låda i banbil modsport 1

kimmen skrev:
pelo1 skrev:
Hej

Den här bilen känner jag igen, det är Stefan Salomonsson som byggt den och det har setat både Mazda vankel, Alfa 6:a och Volvo 5:a i den tidigare

Lite ovidkommande info/fråga.

Var hemma i Skåne och rotade fram en massa gamla HI8-band med motorsport. Fanns minst sagt en hel del mums mums där. Farsans gamla videokamera är som sagt GAMMAL och har tråkig display och förmodligen en av Sverigas långsammaste spolningsfunktioner men en GUL Alfa var med på film med en lika gul wankelmotor, måste vara denna bil. Tror det kan vara tidigt 90-tal för på samma band körde Lennart Bohlin en Sierra Cosworth på ring Knutstorp.

Ska försöka laga min gamla videokamera som är digital och kan ta HI8-band. Lyckas jag så kan jag eventuellt fixa till en liten filmsnutt.

Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
4402 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande