Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Värme i diffen?
1 besök senaste veckan (1114 totalt)
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Värme i diffen?

Nu när jag var ute och härjade sisst med Abarthen blev min BMW 323 diff ca 40 grader efter tre fullgasrepor (med 100m hjulspinn), visserligen fick diffbromsen jobba lite men den drev på båda hjulen hela tiden (två långa maskar med uppehåll vid växling) Sen var det lite transportsträcka där imellan- så totalt körde jag relativt inspirerat i 10minuter "även i kurvorna". Oljan är Redline (grön- racing) med ca 1-1,5% slip modifier. Frågade en god vän som kör dragracing med en Viper, och han tyckte det verkade normalt "skulle den inte bli varm är oljan för tjock" sa han.

Vad har ni för erfarenheter i ämnet?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Vi kör med kylning på bakaxeln...pga av lite egna sura erfarenheter

En racerkollega körde ett ERF race med mätare på diffen på deras Merca och maximal temperatur utan kylning var inte mindre än 160 grader
Behöver nog inte säga att dom monterade kylning efter det...

Men kom ihåg att det handlar om långloppsracing vilket så klart innebär ganska extrema påfrestningar...

_________________
Karl Brag
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Vad använder man för cirkulations pump när man monterar kylning till bakaxeln?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Mr Abarth:

Det är ett känt problem på de diffarna att de blir överhettade om man kör riktigt jävligt. Dock finns det en lösning på problemet som inte är särskilt kostsam (om det är en klump från en E30).
Det är samma diffklump på 323/325/320/m.fl. E30 och Z3(M). Z3M-klumpen har dock mycket större kylflänsar än de andra och därmed brukar folk med E30 som har lite mer effekt och tyngre gasfot än original montera på Z3M-bakstycke på diffklumpen och därmed få klart mycket bättre kylning.

En tanke i alla fall som kanske leder någonstans på väg med lite tur.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Alpinorna hade ju pump/kylare till den diffen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag har fått lära mig (om det stämmer vetefasen iofs låter ganska mycket) att lika mycket effekt som diffen för över i % bränner den också i värme.. tror det menas att om diffen ordnar så du får 50/50 drivning hö-vänster så går halva motoreffekten åt i värme.. ??

Tror det disskuterades LSD diff när detta kom på tal men jag är ganska osäker på vad jag säger.. som vanligt..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Mr ABARTH skrev:
Vad använder man för cirkulations pump när man monterar kylning till bakaxeln?


GA Motorsport har ett par olika pumpar.
Men om man tittar riktigt noga på deras "billiga" variant och jämför den med en pump med artikel nr:25-987 på ett ställe som inte har fullt så höga racerambitioner så ser man att priset bara är ungefär hälften trots att det är omöjligt att se någon som helst skillnad på pumparna...


Behöver antagligen inte säga att det faktiskt sitter Biltemadelar i vår bil

_________________
Karl Brag
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Re: Värme i diffen?

Mr ABARTH skrev:
Nu när jag var ute och härjade sisst med Abarthen blev min BMW 323 diff ca 40 grader efter tre fullgasrepor (med 100m hjulspinn), visserligen fick diffbromsen jobba lite men den drev på båda hjulen hela tiden (två långa maskar med uppehåll vid växling) Sen var det lite transportsträcka där imellan- så totalt körde jag relativt inspirerat i 10minuter "även i kurvorna". Oljan är Redline (grön- racing) med ca 1-1,5% slip modifier. Frågade en god vän som kör dragracing med en Viper, och han tyckte det verkade normalt "skulle den inte bli varm är oljan för tjock" sa han.

Vad har ni för erfarenheter i ämnet?


Jag kör med oljekylare + pump på både diffen och vxl lådan, utan blir det fruktansvärt varmt efter antal varv på banan.


_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Toyota Supra har ju kyl med pump till diffen originalmonterat. Inte illa. (Ja, jag läser Bilsport och ja, jag är ung och oförståndig!)

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Skulle förvåna mig mycket om du behöver en kylare... Varför inte börja med att ha noga koll på tempen bara?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Anders Karlsson skrev:
Toyota Supra har ju kyl med pump till diffen originalmonterat. Inte illa. (Ja, jag läser Bilsport och ja, jag är ung och oförståndig!)


Så även många Porsche 944.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Skulle förvåna mig mycket om du behöver en kylare... Varför inte börja med att ha noga koll på tempen bara?


Ja, det är en bra synpunkt, R1:an effekt är väl inte högre direkt än vad motorer som den diffen varit orginalmonterar ihop med? Är möjligen möljön den sitter i mkt sämre? (dvs mycket varmare?)

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Värme i diffen?
1 besök senaste veckan (1114 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande