Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ramlager klacks problematik
1324 besök totalt
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Tänkte att man skulle vara lite seriös och byta lager i motorn som trots allt har gått xx tusen mil.
Givetvis blir det problem när de nya lagren saknar den lilla klack som man normalt återfinner.
Har någon sett ett ramlager utan klack? Vet att vissa vevstakslager inte har det men där har ju inte ena halvan oljetilförsel.

Här är de två halvorna av det gamla lagret samt det nya lagret mobilkamera tyvärr men man ser klackarna samt avsaknaden av klack.

Här är en bild på överfallet

Inte blir det lättare när jag påpekar detta för försäljaren. Då ramlagren finns i två dimensioner en större och en något mindre till min motor. Jag hade köpt den större dimensionen då material borde försvinna ifrån veven när man slipar den. Därför borde det finnas två dimensioner. Den som är ifrån fabrik (dvs avsedd för standarddimension på veven) och en med mindre diameter som man har när man har slipat veven (någon kan gärna förklara för mig varför folk kallar det för överdimension) måste dock försöka förklara detta för försäljaren Han kollade med en snubbe på verkstaden som påstod att alla vevlager har klack.

Säljaren beställer iaf den mindre dimensionen som visar sig ha det utseendet man kan förvänta sig med en liten klack på varje halva.

Säljaren påstår då att jag har beställt fel dimension samt att jag inte kan byta grejerna då jag inte kan returnera varor mer än 14 dagar efter köpet. Jag hävdar såklart att jag inte alls har köpt fel grejer och att antagligen är lagren feltillverkade eller så är något knas i deras system.

Så frågorna är:
Existerar det ens ramlager utan klack?
Är den större ramlager dimensionen standarddimension?

Är inte så kul att ha lager som kostar en del pengar samt är felaktiga och som inte går att returnera.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Ramlager klacks problematik

Ursäkta att jag är lite osäker i min komentar nu då det rör saker jag kan ha läst eller hört någonstans.

Det är lätt att tänka sig att klackarna hindrar lagren från att rotera. Det jag definitivt kan säga är att klackarna ser till att lagren hamnar sidledes rätt. När det gäller rotation så skulle lagren ha en dimension som ger en presspassning när överfallet drages, och det är denna presspassning som håller lagret. De lager jag sett som skurit och då även roterat, har klacken åkt bort på och jag vet inte om en bättre fasthållning än presspassning skulle ha hindrat missödet. Missödet är troligen inte relaterat till för dålig fashållning utav lagret utan av smörjningsorsaker eller så.

Själv har jag tagit ett dorn och stämt ut en klack emot ett gammalt överfall. Då rörde det sig om lager som inte fanns att köpa till stakarna så den klack som fanns satt fel och måste slipas bort. Man kan även borra för en styrtapp, men alla sådana saker kräver att man har någon sorts jigg så allt hamnar på rätt ställe. Jag har själv styrtappar i mina stakar. Där använder jag en gammal stake som jag sågat bort storänden från, svarvat av sidorna till lagerbreddsmått, ökat lagerdiametern till någon hudradels presspassning så lagret kan monteras utan att förstöra passningen senare i den riktiga vevstaken. Sedan borrar jag styrhålet i lagret genom ett hål i överfallet.

Med detta i minnet så bör man egenterligen inte återmontera ett överfall med samma lager som tagits bort, men det har jag gjort ändå och inte erfarit problem.

mvh
Göran Malmberg

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Ramlager klacks problematik

När det gäller lagertjockleken så måste den självfallet bli tjockare när veven slipas. Här får man kolla vilka lagertjocklekar som finns att köpa så att man kan välja slipningsgrad för veven. Vilket spel man bör välja kan jag inte svara på, men spelet är inte detsamma runt tappen, kolla verkstadshandboken. Det där med under resp överdimension är som + eller - värden, beroende på vad man relaterar till. Jag har hört båda termerna användas.
mvh
Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Intressant att klacken är till för att monteringen ska bli rätt. Hade misstänkt att den var till för att säkerställa att lagren inte kan rotera. När oljefilmen brister lär det dock bli så stora krafter att det inte spelar någon roll.

Gjorde en egen undersökning och av de ungefär 20 demonterade motorerna som jag tittade på så saknade ingen klackar på ramlagren. Däremot var det vanligt förekommande att vevstaklagren saknade klack då överfallen numera är "knäckta" och inte har en bearbetad yta.

Tycker likväl att det känns riskfyllt att montera grejerna då jag inte vet säkert om det kommer att funka eller inte.

Är det någon som har kört med lager utan klack till ramlagren? Tycker att det verkar konstigt att de två dimensionerna ska skilja i utförande då den mindre dimensionen har klackar!

Här fanns det två olika diametrar på lagren. En större och en lite mindre. Jag valde den större som visade sig ha ett annat utseende. Det är därför säljaren påstår att jag har köpt fel vilket är konstigt då bägge var avsedda för min motor. Dessa köpte jag ifrån reservdelsavdelningen hos återförsäljaren av bilmärket...

Vet någon om någon tillverkare av lager? Att få tag på korrekta lager där jag har köpt grejerna känns svårt.

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Andreas Millbro skrev:
Vet någon om någon tillverkare av lager?

Clevite och Vandervell har jag stött på många gånger.

Stockholm
Här sen Jan 2004

Andreas Millbro skrev:

Vet någon om någon tillverkare av lager? Att få tag på korrekta lager där jag har köpt grejerna känns svårt.

Prova googla på journal bearing manufacturer, annars finns svenska Johnsson Metall i Örebro fast dom tillverkar inte lager till bilmotorer.

/ P

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Lyckades hitta en motor som inte hade klackar på sina vevlager nu. (kan iofs vara en prototyp) Dock verkar alla andra ha det. Så man kan nog dra slutsatsen att klackarna inte är matchavgörande och sannorlikt för att underlätta montering.

Får ta och mäta vilket lagerspel det blir. Funkar det så blir det väl att köra utan klackar.
Vet inte om det är vanligt förekommande bland ersättningslager. På de jag har hittat bild på finns det klackar iaf.

Skruva banåkabil
1324 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande