Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4219 besök totalt |
Fördel med lätta fälgar?
Hej, Ny på detta forum, men då jag beställt en bil som jag hoppas kunna prova på banåkning med (BMW M130i), så är det väl dags att försöka lära sig litet mer från experterna ![]() Efter att ha sökt en del på forumet har jag förstått att lätta fälgar är att föredra pga minskad ofjädrad vikt och mindre massa att få fart på och stoppa vid acceleration och inbromsning. Vad jag har haft svårt att hitta svar på är hur stor skillnad lättare fälgar gör i praktiken för känslan vid körning både vid max på bana och i vardagstrafik. Jag kommer att få min bil levererad på originalfälg med vinterhjul och kan därför välja fälg + däck fritt till sommaren. Tycker OZ Superturisimo är snygg och hade funderat på denna. Kan även tänka mig OZ Ultraleggera om jag kommer att märka skillnad i praktiken mellan dessa när jag kör bilen. Om jag är rätt informerad är Ultraleggera ungefär 4 kg lättare än Superturisimo GT i 17". Vad tror ni - kommer jag att märka skillnad mellan dessa vid körning och i så fall hur? Tacksam för all input från er vana banrävar ![]() _________________ ![]() |
||||||
Nej, du kommer inte märka skillnad mellan dem.
Det kommer finnas en skillnad, men det är svårt nog att märka den om man har tillgång till begge varianterna för att testa. |
||||||
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Intressant!! Synd att denna information inte finns att tillgå direkt från fälgtillverkarna. Samtidigt stödjer väl detta Magnus tidigare inlägg, då det i praktiken skulle vara svårt att känna skillnad på 12 kg vid acc/broms om man har en bil som väger 1450 kg... Frågan är dock hur stor skillnaden skulle vara om man hade fälgar där det var betydligt större skillnader i vikt än du har i ditt test - säg 4 kg som mellan Superturisimo GT och Ultraleggera i samma dimension och med samma däck. Jag antar att man kan använda dina formler att räkna på det, men i så fall måste jag väl ha bägge uppsättningarna tillgängliga och besöka gummigubben först för att få vettiga invärden i formeln, eller? _________________ ![]() |
||||||
Mer att läsa i ämnet, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Tack för denna länk - jag hade hittat den i sökningen och du hade samma intresse som mig i början, men det känns som tråden gled iväg och blev rätt så teknisk utan att ändå kunna ge något sammanfattande svar på din fråga. Om jag försöker mig på en sammanfattning av det i tråden som rör fälgvikten, så kanske du kan rätta mig där jag går fel eller inte förstått rätt? 1. Rent teoretiskt skall lättare fälgar ge bättre acceleration och kontakt med vägbanan 2. Inrycket av styrningen förbättras av mindre ofjädrad vikt (tex från lättare fälgar) 3. Att bara ändra vikten på fälgarna ifrån original kan försämra väghållningen genom att dämparna inte är justerade för den nya och lägre vikten. Dock kan man genom att skaffa lättare fälgar när man ändå håller på få en möjlighet att förbättra väghållningen genom senare justering av fjädringen 4. Prestandaförbättringen kommer knappast att bli märkbar på en std bil, utan endast leda till mkt små tidsförbättringar på bana??? För mig skulle det alltså betyda att om jag lägger 800 kr extra på Ultraleggera istället för Superturisimo GT för att minska den ofjädrade vikten med ca 4kg / hjul så borde jag kunna få en ngt bättre känsla i styrningen, möjligen en något försämrad väghållning och en teoretisk men troligen ej kännbar förbättring i acceleration? _________________ ![]() |
||||||
Är det 800kr tot skulle jag köpa de lättare är det per styck skulle jag ski... i det.
På en blysläde som din, 1450kg, så spelar det ännu mindre roll. Spånatat så TROR jag inte du kommer märka något med +-4kg per hjul vad gäller styrkänsla eller perstanda. Sen vad gäller dämparna och den ofjädrade vikten så gäller det hur dämparna ser ut, allså dämparkurvan. Vad är de avstämda till för fjädrad och ofjädrad vikt? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Sluta vara så förbannat smart och låt oss tro saker istället och leva i vår fantasivärld ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Men många bäckar små som det heter när man lättar en bil ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||||
Det är 200 kr/fälg dvs 800 kr totalt. De extra pengarna spelar inte så stor roll, det är mest det att jag tycker de tyngre fälgarna är snyggare ![]()
Blysläde - för mig som byter bort min 530d på styva 1700 kg känns den lätt och smidig som en fjäder ![]()
Detta har jag ingen aning om ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Tycker definitivt att du ska köpa Superturismo då det verkar vara dom du gillar mest. En bil avnjuter man ju även med ögonen!
![]() _________________ Fredrik Ljungkvist ![]() ![]() |
||||||
Av rent akademiskt intresse funderar jag nästan på att skicka in en fråga om detta till tekniska avdelningen på BMW i Tyskland. Kan du hjälpa mig att specificera mer i detalj av vad jag skall fråga om när det gäller dämpare och fjädrar. Från vad du sagt hittils så: 1. Dämparkurvan (vad är det på engelska - dampercurve?) 2. Vad dämparna är avstämda till för fjädrad (på engelska sprung?) och ofjädrad (på engelska unsprung?) vikt Vad behöver man mer för info?? Tacksam för all hjälp att lära mig mer! _________________ ![]() |
||||||
hmm är de lättare biligare så finns det inget att fundera på, eller?
![]() Sen vad gäller dämpares avstämdhet så skulle jag inte gräva ner mig i det. Det blir skinkigare och skinkiagre hur lättare bilen blir. Med en 1,5tonare som din så lär du inte märka mycket . Men om stötdämparna inte är slut utan friska så kommer det funka bra. Mitt tidiagre in lägga om avstämda var lätt nog lite som det skulle barka åt he... Om man ändrar lite på typ den ofjädrade vikten. Så är inte fallet, optimalt nej men det funakr bra även med rätt radikala ändringa på ofjädade vikten och fjäderhårdheter. Optimalt nej. Men vi bygger väll ej häller en banräser. Vill mästa bara försöka röra om lite i grytan och ta dö på massa skrönor ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||
De lättare är dyrare... Då är jag med på vad du har för vinkel på det hela - en sund inställning i mina ögon ![]() _________________ ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4219 besök totalt |