Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dämpare från Raka Rör?
2013 besök totalt
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Dämpare från Raka Rör?

Min ljuddämpare till miatan är helt slut och jag behöver en ny.

Prioriteringarna är "hyfsat tyst" och "hyfsat billig"

Har kommit fram till att jag kan köpa en dämpare från Raka Rör och sen låta Speedy eller nån annan lokal nasare svetsa på pinnarna som behövs för att fästa upp den (har inte tillgång till svets tyvärr och det var typ 17 år sen jag svetsade öht..)

Resten av systemet (bakom katten) är rostfritt 2,5" och det tänkte jag behålla.

Är det nån som har erfarenhet av Raka Rör - www.rakaror.se - och särskilt deras
"OVALA REFLEKTIONSLJUDDÄMPARE 2,5" MED ENKELT RÖR"

BEST.NR 10401-63
Höljets diameter höjdxbredd 150x270mm
Höljets längd 400 mm
Pris 1100:-

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En sån satt vi på Melderts Speedster och den dämpar bra och verkar inte vara helt oäven i flödet (självklart inte lika bra som en "rakt i genom"-variant)

Anders Bisting
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Trådstartare
ja jag tyckte mig minnas nåt sånt, såg skisserna som han stal från rakarör-s hemsida till sin tråd...

Det är rätt viktigt att den är "hyfsat tyst" - bilen används ju till vardags både av mig och sambon, och måste ju därför ha viss komfortljudnivå...

Det får nog bli en sån thumbs up

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

miataninja skrev:
Det är rätt viktigt att den är "hyfsat tyst" - bilen används ju till vardags både av mig och sambon, och måste ju därför ha viss komfortljudnivå...
För komfortnivå, fimpa för allt i världen inte resonansburken (den mellan katten och slutburken) . Utan den får du ett härligt drööönande ljud i landsvägsfart.
Men eftersom du inte tänker röra den delen av systemet så spelar det ingen roll (förutom om du saknar resonansburk och försöker fixa det problemet med slutburken).

ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Niklas Falk skrev:
För komfortnivå, fimpa för allt i världen inte resonansburken (den mellan katten och slutburken) . Utan den får du ett härligt drööönande ljud i landsvägsfart.
Men eftersom du inte tänker röra den delen av systemet så spelar det ingen roll (förutom om du saknar resonansburk och försöker fixa det problemet med slutburken).

hmm nån sån har jag inte, det sitter ett 2,5" system på bilen och det sitter ingenting mellan katten och dämparen förutom raka rör... hmm... vad sätter man där då?

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Niklas Falk skrev:
miataninja skrev:

kan du utveckla det där lite?
Mitt avgassystem består tex av dubbla 3" och en X-pipa - kan man fläska på någon resonansburk där också (är intresserad av en tyst bil)?

Iof är det garanterat svårare än att bara svetsa på en burk någonstans i systemet misstänker jag... Massa beräkningar etc beroende på vilket varvtal osv
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Resonansburken som miatorna har orginal är en tom liten burk (som en rensad raktigenomdämpare) som sitter mitt(?) emellan katten och slutburken. Orginalstorleken tror jag är ca 20cm lång och ca 15x7cm i tvärsnitt (riktigt liten mao), taget ur minnet kombinerat med okalibrerat ögonmått.
Funktionen (som jag förstått det) är att bryta upp de stående vågor som blir mellan katten och slutdämparen. Miatan producerar ju inte så mycket avgaser vid crusing (3500rpm 1,8L) så ett 2" rör kan ju ses som en resonanskammare istället för ett rör med flöde i.

För Jeppsons bygge så är det väl bara trial&error som gäller, att beräkna sig fram till resonanser blir nog bara fel. För miatans fall så finns det ju bara 3/4 mille bilar som är väldigt snarlika som kunskapsbas (framförallt erfarenhet av hur knepigt det kan bli när man "optimerar" iväg från orginaldesignen).

ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Resonansburken som miatorna har orginal är en tom liten burk (som en rensad raktigenomdämpare) som sitter mitt(?) emellan katten och slutburken. Orginalstorleken tror jag är ca 20cm lång och ca 15x7cm i tvärsnitt (riktigt liten mao), taget ur minnet kombinerat med okalibrerat ögonmått.
Funktionen (som jag förstått det) är att bryta upp de stående vågor som blir mellan katten och slutdämparen. Miatan producerar ju inte så mycket avgaser vid crusing (3500rpm 1,8L) så ett 2" rör kan ju ses som en resonanskammare istället för ett rör med flöde i.

Mhmmm... det låter ju definitivt intressant, frågan är då om jag på mitt 2,5"-system ska ha en 3" kammare i så fall, och vilka mått den i så fall ska ha... hmm nån som kan räkna frekvenser och våglängder här?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

miataninja skrev:
hmm nån som kan räkna frekvenser och våglängder här?
Kolla hellre upp lite bilder på hur de löst det på lite olika eftermarknadssystem och låt nån överenergisk rörsvetsare göra en variant av ditt mellanrör med en liknande burk.
Att testa slår de mest invecklade beräknngar med råge.
Har du en jobbig resonans nu och i så fall mellan vilka varvtal? Vilken burk som helst på röret skulle nog flytta resonansen i vartalsområdet iaf.

Benjamin
Åre
Här sen Dec 2004

Hmm så resonansburken är alltså ett rör med ett större rör utanpå?
Eller en rund tom burk som är snäppet större än rörgrovleken innan och efter burken?

Hämmar inte en sån flödet en smula?

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Benjamin skrev:
Hmm så resonansburken är alltså ett rör med ett större rör utanpå?
Eller en rund tom burk som är snäppet större än rörgrovleken innan och efter burken?

Hämmar inte en sån flödet en smula?

Det blir burkar av lite alla möjliga slag och namn. Namnen kanske ine alltid representerar vad burken är satt att göra. Ett system som sträcker sig under hela bilen, frontmotor, är så långt därför att avgaserna skall ut därbak. Effektmässigt är det ingen fullträff. När nu systemet är långt så uppstår svårigheter att få till ljudet eftersom det finns gott om rör att skapa effekter med. Ljuddämpningsmässigt och även effektmässigt är det bäst med ljuddämparna så långt bak som möjligt. Men då får vi en lång sträcka rör mellan motorn och dämparna som inte befrämjar vare sig ljudbilden (enligt vad jag tycker) eller resonanser som kan bli besvärande. Man kan ha en burk av något slag efter denna sträcka för att råda bot. Burken kan tjäna flera ändamål. Gnistsläckere har jag hört talats om, men även funktion som ljuddämpare är ok i detta fallet. en tom burk kan faktiskt både ge effekt och förstöra resonanser. Effekt så tillvida att den ska sitta som en kavitet för att ta hand om avgaspulserna, men det är en sak som kräver beräkningar. I stort kan man säga att effekten inte gynnas av en massa burkar eftersom det är sällan att man hittar rätt av en slump. Men effekten behöver inte fördärvas så mycket att man inte kan prioritera ett tystare ljud.

Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Well, nu har jag i alla fall beställt en dämpare så vi får se hur det blir utan mellandämpare, sedan är ju frågan hur mycket jobb (och pengar) man vill lägga på "det perfekta avgassystemet" som ändå ska vara en kompromiss mellan
1) komfort
2) prestanda
3) pris
4) livslängd
5) ....fyll på...

hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

om man konar resonansburken så att det inte blir för mycket avlösning vid diameterökningen, så torde strypningen begränsas

Dämpare från Raka Rör?
2013 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande