Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1247 besök totalt |
Slitet innerhjul?
Efter min bandebut, som avklarades på kinnekulle den första, så plockades 'slit på banan' däcken av och stäldes undan. Något jag reflekterade över var att högerframhjul (det hjul som oftast aggerar innerhjul) var betydligt mer slitet än vänster fram? Då jag slår på mitt logiska tänkade tycker jag detta verkar märkligt, då vänsterfram borde tagit mest last... ... vad säger ni? Är min logik helt åt skogen ![]() Mvh Jon Edit: Glömde visst att skriva vilken bil det gäller: En Porsche 944 Turbo, utan diffbroms |
||
Vad för bil?
Har du en fwd utan diffbroms så kommer innerhjulet spinna kopiöst i Kvarnkurvan om man står på för mycket, därav att det kan slitas rejält. Detta kombinerat med rejäl negativ camber gör att man kan slita ut insidan av innerhjulet fort. _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Glömde skriva detta, gäller en Porsche 944 Turbo utan diffbroms. Ca 2.5 grader negativ camber på framhjulen. Och det är precis som du säger, framförallt insidan av hjulet som är slitet. |
||
Körde antagligen med Toe out, för bilen var grymt nervös raktfram, och extremt snabb in i kurvorna (snabb = styrde in fort... för fort rent hastighetsmässigt gick det ju inte ![]() Toe vinkeln på framdäcken borde väl ge samma toe på höger och vänster? |
||
Detta slitage är vanligt och typiskt för just Kinnekulle pga kvarnkurvan. Vid så stor och långvarig sidobelastning lyfter innerhjulet fram på vissa bilar och då uppstår slitaget. Det gör likadant på min bil.
Provade med en halv grad mindre camber på höger senast men det hjälpte inte så jag skall prova med en grad mindre nästa gång. Tror inte det beror så mycket på toe-vinkeln, mera på att bakvagnen är för mjuk så att bilen sätter sig vid acceleration ut ur kurvan så mycket så att innerhjulet lyfter. Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||
Ja, mjuk i bakvagnen är den alla gånger
![]() Skulle nog inte må dåligt alls av nya dämpare runt om. |
||
Det är inte dämparna som är boven i dramat. På bilden ovan sitter det motsvarande Bilstein club-sport dämpare och de var OK. Det är den mjuka originalfjädringen som inte är anpassad för bankörning. Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||
Vad din bil satte sig på rumpan. Är kanske under gaspådrag? Har tyvärr ingen bild på mig i kvarnkurvan, men några från TV-Kurvan, där jag många gånger rullade igenom (liiiite acceleration när jag väl svängde, vid bilderna) ![]() ![]() ![]() Bilderna är skapligt dåliga, någon som får ut någon info av dessa? Edit: Flyttade runt bilderna, så vi ser nu 'Ingången', 'mitten' och 'utgången' ur TV-kurvan, uppifrån och ner. |
||
Bilden är tagen ungefär mitt i kurvan och jag har inte gått på gas än, det är först då som innerhjulet fram lättar.
Jag ser på dina bilder att den beter sig precis som min gjorde, dock får man tänka på att du åker med gatdäck som inte klarar samma sidobelastning som r-däck gör. När du får på r-däck kommer problemen att förvärras! T.ex. i utgången på rakan kommer innerhjulen nästan att lätta och du som åker utan diff.broms kommer att ha ett vilt spinnande innerhjul bak. Så du bör räkna in en omgång fjädrar i budgeten för nästa år ![]() Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||
Re: Slitet innerhjul?
Jag har ingen bra förklaring till ditt fenomen (förutom väldigt mycket Toe), men på min bil (Alfa Romeo 1750 GTV) slits VF väldigt mycket mer än HF, speciellt på Kullen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1247 besök totalt |