Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Slitet innerhjul?
1247 besök totalt
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
Slitet innerhjul?

Efter min bandebut, som avklarades på kinnekulle den första, så plockades
'slit på banan' däcken av och stäldes undan. Något jag reflekterade över var att
högerframhjul (det hjul som oftast aggerar innerhjul) var betydligt mer slitet än vänster fram?

Då jag slår på mitt logiska tänkade tycker jag detta verkar märkligt, då vänsterfram borde tagit mest last...

... vad säger ni? Är min logik helt åt skogen , eller vad kan det annars bero på?

Mvh Jon

Edit: Glömde visst att skriva vilken bil det gäller: En Porsche 944 Turbo, utan diffbroms

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6706



Vad för bil?
Har du en fwd utan diffbroms så kommer innerhjulet spinna kopiöst i Kvarnkurvan om man står på för mycket, därav att det kan slitas rejält. Detta kombinerat med rejäl negativ camber gör att man kan slita ut insidan av innerhjulet fort.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
Figgz skrev:
Vad för bil?
Har du en fwd utan diffbroms så kommer innerhjulet spinna kopiöst i Kvarnkurvan om man står på för mycket, därav att det kan slitas rejält. Detta kombinerat med rejäl negativ camber gör att man kan slita ut insidan av innerhjulet fort.


Glömde skriva detta, gäller en Porsche 944 Turbo utan diffbroms. Ca 2.5 grader negativ camber på framhjulen. Och det är precis som du säger, framförallt insidan av hjulet som är slitet.

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Med begnagade däck kan det uppstå ganska konstiga slitbilder, speciellt om de används utanför sitt tänkta område (som att köra gatdäck på bana)..

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Jag tycker det låter som konstig toe vinkel, 2,5 grader brukar vara ganska lagom camber på en 944 som används till lite av varje

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
Magnus Svensson skrev:
Jag tycker det låter som konstig toe vinkel, 2,5 grader brukar vara ganska lagom camber på en 944 som används till lite av varje


Körde antagligen med Toe out, för bilen var grymt nervös raktfram, och extremt snabb in i kurvorna (snabb = styrde in fort... för fort rent hastighetsmässigt gick det ju inte )

Toe vinkeln på framdäcken borde väl ge samma toe på höger och vänster?

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Detta slitage är vanligt och typiskt för just Kinnekulle pga kvarnkurvan. Vid så stor och långvarig sidobelastning lyfter innerhjulet fram på vissa bilar och då uppstår slitaget. Det gör likadant på min bil.
Provade med en halv grad mindre camber på höger senast men det hjälpte inte så jag skall prova med en grad mindre nästa gång.

Tror inte det beror så mycket på toe-vinkeln, mera på att bakvagnen är för mjuk så att bilen sätter sig vid acceleration ut ur kurvan så mycket så att innerhjulet lyfter.

Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
Ja, mjuk i bakvagnen är den alla gånger
Skulle nog inte må dåligt alls av nya dämpare runt om.

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335






Hittade en gammal bild på min bil när den hade originalfjädring. Så här såg den ut i kvarnkurvan


Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Jon80 skrev:
Ja, mjuk i bakvagnen är den alla gånger
Skulle nog inte må dåligt alls av nya dämpare runt om.


Det är inte dämparna som är boven i dramat. På bilden ovan sitter det motsvarande Bilstein club-sport dämpare och de var OK. Det är den mjuka originalfjädringen som inte är anpassad för bankörning.


Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
Rikard Svensson skrev:

Det är inte dämparna som är boven i dramat. På bilden ovan sitter det motsvarande Bilstein club-sport dämpare och de var OK. Det är den mjuka originalfjädringen som inte är anpassad för bankörning.


Rikard


Vad din bil satte sig på rumpan. Är kanske under gaspådrag? Har tyvärr ingen bild på mig i kvarnkurvan, men några från TV-Kurvan, där jag många gånger rullade igenom (liiiite acceleration när jag väl svängde, vid bilderna)





Bilderna är skapligt dåliga, någon som får ut någon info av dessa?

Edit: Flyttade runt bilderna, så vi ser nu 'Ingången', 'mitten' och 'utgången' ur TV-kurvan, uppifrån och ner.

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Bilden är tagen ungefär mitt i kurvan och jag har inte gått på gas än, det är först då som innerhjulet fram lättar.

Jag ser på dina bilder att den beter sig precis som min gjorde, dock får man tänka på att du åker med gatdäck som inte klarar samma sidobelastning som r-däck gör. När du får på r-däck kommer problemen att förvärras! T.ex. i utgången på rakan kommer innerhjulen nästan att lätta och du som åker utan diff.broms kommer att ha ett vilt spinnande innerhjul bak.

Så du bör räkna in en omgång fjädrar i budgeten för nästa år Behöver dock inte bli oerhört dyrt, du kan gå den gyllene medelvägen som jag gjort och behålla torsionsstavarna bak och köra med en omgång coil-overdämpare som komplement.

Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Slitet innerhjul?

Jon80 skrev:
Efter min bandebut, som avklarades på kinnekulle den första, så plockades
'slit på banan' däcken av och stäldes undan. Något jag reflekterade över var att
högerframhjul (det hjul som oftast aggerar innerhjul) var betydligt mer slitet än vänster fram?

Då jag slår på mitt logiska tänkade tycker jag detta verkar märkligt, då vänsterfram borde tagit mest last...

... vad säger ni? Är min logik helt åt skogen , eller vad kan det annars bero på?

Mvh Jon

Edit: Glömde visst att skriva vilken bil det gäller: En Porsche 944 Turbo, utan diffbroms

Jag har ingen bra förklaring till ditt fenomen (förutom väldigt mycket Toe), men på min bil (Alfa Romeo 1750 GTV) slits VF väldigt mycket mer än HF, speciellt på Kullen.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
Slitet innerhjul?
1247 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande