Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2942 besök totalt |
R-däck eller inte?
Tjenare.. vet inte om det är rätt kategori att skriva i men ja gör ett försök ![]() Undrar om det är värt att med sig sina r-däck ner till ringen eller om det räcker att köra med vanliga gatdäck... Vad tycker ni som har varit där nere o kört ett par gånger.. Dum fråga kanske ![]() /richard _________________ Mr Stig |
||||
Re: R-däck eller inte?
Absolut ingen dum fråga. om det är första gången du kör och bara skall köra några varv räcker gatdäcken gott. om du däremot planerar att vara nere och köra i flera dagar och har R-däcken på andra fälgar så försök stuva in dem i bilen och byt där nere efter väderlek. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
ok...
då satsar ja på att ta med dem andra ord.. vet ju aldrig hur många varv det kan bli egentligen.. Finns allt att tillgå där nere såsom kompressor med luft för att ordna däckstryck osv eller fixar man det enklast på ngn mack i närheten? tack för d svaret anders _________________ Mr Stig |
||||
Macken vid Döttinger Höhe har en välkalibrerad pump, du kommer ändå att vara där 1-2 ggr om dagen ![]() Macken ligger ca 500m från parkeringen. _________________ Patrik Ljunggren |
||||
R-däck?
Får du plats med en uppsättning så ta med dom... Prova först lite mjukt med gatdäcken för att hitta känsla,spårval o.s.v... Är det sen kalasfint väder så är det ju bara att skifta. Det kan ju dessutom vara skönare att åka gatdäck ner + att det sliter ju mindre på R-däcken att ta med istf att åka på dom ner. När bär det av? Mvh // C _________________ Calle Söderblom |
||||
Re: R-däck?
Ja man skulle ju kunna börja mjukt med gatdäcken ett varv eftersom det blir mitt första ![]() Vet inte om det blir så mkt bättre att skifta redan på hotellet ![]() Vi är där nere från torsdag o åker hem på söndag.. Hoppas på bra väder o en oförglömlig upplevelse ![]() //R _________________ Mr Stig |
||||
I övrigt är ringen en av få banor som det faktiskt går riktigt bra att köra gatdäck på. Ringen är även en av få banor där det oxå faktiskt är kul även med gatdäck! På våra banor här hemma är det rent olidligt att köra gatdäck. Skälen är fler, men just att ringen är så snabb är ett skäl till att gatdäcken fungerar väldigt bra. Inga tunga hårnålar eller sådant samt att däcken får bra med kylning på ringen jämförelsevis.
Det är alltid bra att ha extra däck med sig oavsett. Ha så kul _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Jag tycker att det känns som överkurs att köra på R-däck om man inte varit där nere förut och inte hittar runt banan. Först handlar det ju om att veta åt vilket håll det svänger i nästa sektion, sedan om att hitta någorlunda på hela varvet och såsmåningom om spårval, broms- och växlingspunkter etc. Det lär dröja innan själva greppet från R-däck gör någon nytta körmässigt.
Men det är klart, om bilen är inställd för R-däck och uppför sig bäst på dessa och man har gott om plats i bagaget/bilen så är det ju bara att ta med grejerna. Då slipper man ju elda upp en omgång gatdäck OM det skulle bli flera dagars knallsol, värme och intensiv körning... _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||
Frågan om det är ett "grattis" ?!!! Ringensjukan kan ju vara ganska jobbig... Var själv riktigt krasslig på MC under 80- och början av 90-talet, då jag "investerade" nästan all ledig tid och varenda spänn på Ringen. Jag trodde dock att jag tillfrisknat efter många års bortavaro. Och i bil kändes det ju inte intressant då. Bilar går surt på bana. Tillvaron var enkel. Men något saknades. När jag "råkade" passera Eifel med rätt bil häromåret kan ni ju tänka er hur det gick... :-) _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||
Kan man åka genom Tyskland på R däcken?
Jag ska åka ner på min första runda och har fått nya oljor i bilen och ska få H&R coil over sats nästa vecka. Jag har hittat billiga Dunlop R-däck på BMW klubben som också är på väg in. Jag har alltså varken kört på Ringen eller på R-däck. Vi ska åka ner tre stycken och se F1 på Hockenheim dagen innan. Alltså får jag inte plats med extra däck i bilen. Är det olämpligt att köra fram och tillbaka genom Tyskland på R-däcken? Ur slitage synpunkt är det ok ifall jag gör av med 25% av beläggningen. Men jag är inte så sugen på att behöva köra extra långsamt ifall det är fuktigt på vägbanan eller riskerar världens vattenplaning. Jag är inte ute efter någon tid på banan men jag vill känna den "tigtha" känslan. Jag brukar överhetta mina standarddäck på Knutstorp men jag förstår att Ringen inte ställer samma värmetålighetskrav. Är det någon som har kört fram och tillbaka genom Tyskland på R-däcken? Är det ok eller något som inte bör göras? Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Re: Kan man åka genom Tyskland på R däcken?
Kör på, inga problem. Körde ner till Polen förra året för körning, sedan hem för körning direkt på svista för att sedan transportera bilen till ringen för körning, körde en del, slutligen kom cord fram så köpte nya r-d för mer körning på ringen. Kan nämnas att gick mest 280-290 mätarfart genom tyskland mot Polen och i dessa farter spar man inte på däcken precis, ändå kan man ju åka en bit på däcken. Men optimalt är ju att ha med sig r-d på fälg, ja självklart räcker de då längre, samt har man otur att få punka kan man ju köra vidare o m g _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Hej, jag har kört ner till ringen från Stockholm, kört på ringen samt spa i belgien och hem igen på ett par dunlop supersport race. Detta var oktober 2005, jag kör fortfarande på samma däck. Ända är väl som Göte säger ifall du får strul typ punka eller något så är det skönt att ha xtra däck att kränga på direkt, å andra sidan så är det inte alltid så lätt att transportera. _________________ Henrik Troeng |
||||
Förra året körde jag alla BMWSC's träffar samt två Tullingeträffar plus två vändor till Ringen med samma uppsättning R-däck (Yokohama 048, Mediumblandning). De var skapligt slitna sista vändan. Trots ymnigt regn vid båda hemresorna var det inga problem att ta sig fram på Autobahn i ~ svensk motorvägsfart. _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
2942 besök totalt |