| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Gammalt BMW emblem!
|
5439 besök totalt |
|
Gammalt BMW emblem!
Hej alla glada race mekare! (Jag hoppas jag inte gör någon moderator arg... men jag vet att det finns mycket kunskap här på forumet.. vem kan säga att denna bmw INTE kördes på bana? )
Idag fick jag en mycket fin present av en mycket god man.
Detta är ett bmw emblem som någon gång för väldigt länge sedan har plockats från en bil som har skrotats och därefter har lagts i en skokartong tillsammans med andra märken (många så gamla som 30 talet). Denna kartong har sedan legat glömd i minst 25 år tills den nu kom fram förra veckan! Färgen på texten är silver och fonten av gamla typen vilket mig veterligen tyder på slutet 50-tal...
Någon som kan hjälpa mig identifiera eran och gärna möjlig bil den har suttit på! MvH Bylund
_________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
|
Typsnittet liknar ju bilden på 507an men är silver... är nästan mer likt emw märket!
Det som förbyllar mig lite är hur smala bokstäverna är! har suttit och googlat hela kvällen men alla märken har tjockare text! Jag lägger upp ett par bilder till där man ser lite bättre...
Det sitter en liten aluminium ram runt märket också...
Någon som kanske känner igen ramen? _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
|
Har för mig att östtyskarna i början efter kriget aockså använde BMWnamnet, innan den västliga delen av BMW hävdade rätte och man på östsidan av järnridån kallade dem EMW istället.
I så fall måste det ju vara från en tidig bi lefter WW2! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|
Jag pratade med personen jag fick märket av och han hävdar starkt att bilen antagligen är från 30 talet
men så sa han också att minnet börjar svikta (vilket det aldrig brukar göra när det gäller denna person!)så man vet ju inte säkert! Hade varit kul om det var iaf 40 / 30 tal!
M och W liknar ju väldigt mycket EMW märket iaf! så det kanske är en sen 40 talare som hittat till sverige. som Bosse L skriver. Tack för diskussionen hittils man blir ju riktigt nyfiken!
MvH Bylund _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
|
Jag har ett par inramade gamla reklamaffischer från Bmw.
En är från tiden före Bmw började bygga bilar, där har märket samma typsnitt och färg som 507-märket. På en affisch är det en 328 (den gamla fina modellen), det märket har samma typsnitt som EMW-märket. _________________ /Kristian Elisson |
|
Såhär ser det ut på 328-an:
och såhär ser en 328 ut:
...och här står en 327 från 1938...
Märket på Isettan ser ut såhär:
Bilarna står på Söderströms Automobilmuseum i Malmö och är bilderna tog jag när vi besökte det med Miataklubben i våras. _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
|
Fint märke!
Tror att du får ett utförligt svar om du ställer frågan här: http://www.bmwcs.com/forum/index.php _________________ /Arne Lindgren |
|
oj här var det mycket som hade hänt sedan sist!
tack för hjälpsammheten! jag ska prova arnes tips på bmw club schweden och se hur det går! MvH //Bylund
_________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
![]() |
Bilder o videos
Gammalt BMW emblem!
|
5439 besök totalt |